Macan: osiągi
i cena godne
prawdziwego Porsche
Według niektórych nie jest prawdziwym Porsche, ponieważ do jego budowy wykorzystano silniki i płytę podłogową Audi Q5 pierwszej generacji. Jednak Macan ma mniej niż połowę wspólnych części, a charakter i zestrojenie tego auta w niczym nie przypominają Audi. Oczywiście Macan jest dużo droższy, jednak mimo to stał się najpopularniejszym modelem Porsche. Auto ma stały napęd na cztery koła i 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (PDK). Przeszło dwa liftingi, a jego następca, już tylko w wersji elektrycznej, ma się pojawić w 2024 roku.
Używane Porsche Macan - Układ napędowy
Zastosowane silniki, wszystkie turbodoładowane, oraz przekładnie to konstrukcje Audi. Początkowo podstawową jednostką benzynową był silnik 3.0 V6 biturbo o mocy 340 KM (od 2019 roku – 354 KM) napędzający wersję S, w GTS osiąga on 360 KM. Macana Turbo napędzał silnik 3.6 V6 o mocy 400 KM (z pakietem sportowym od 2016 roku także z mocą 440 KM). To trwałe jednostki, ale dość paliwożerne. W 2016 roku podstawowym silnikiem (wersja Macan) stał się 2.0 R4 o mocy 252 KM (od 2019 roku – 245 KM, a od 2021 – 265 KM). Jest to jednostka VW/Audi z serii EA888 gen. 3., która w tej wersji nie zużywa nadmiernie oleju. W 2019 roku wprowadzono silnik 2.9 V6 osiągający w GTS 380 KM, a w Turbo 440 KM. W 2021 roku wycofano jednostkę 3.0, a wersję o mocy 380 KM przemianowano na „S” (440-konne Turbo na „GTS”). Jedyny diesel 3.0 V6 (wersja S Diesel) osiąga moc 258 KM, jest oszczędny i dynamiczny. Po 200 000 km zdarzają się w nim jednak nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu (wymiana kosztuje ok. 8000 zł). Z oferty wycofano go w 2021 roku.


Używane Porsche Macan - Nadwozie
Obsługa instrumentarium, pomimo zgromadzenia wielu przycisków, jest ergonomiczna, a wnętrze urządzono praktycznie. W dobrze wyciszonej kabinie jest dość miejsca dla czterech osób. Fotele zostały wyśmienicie wyprofilowane.
Używane Porsche Macan - Wykonanie
Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Wnętrze jest starannie zmontowane z materiałów wysokiej klasy, które upływ czasu znoszą bez śladów zużycia.
Używane Porsche Macan - Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Porsche Macan otrzymał ocenę pięciu gwiazdek. Seryjnych jest sześć poduszek powietrznych i ABS z ESP.
Używane Porsche Macan - Zawieszenie
Pod względem przyczepności Macan przewyższa konkurentów. Zapewnia mu ona wyjątkową zwinność w zakrętach, które auto pokonuje szybko, z dużym wyczuciem i precyzyjnie. Za dopłatą jest dostępne zawieszenie pneumatyczne.


Najlepsze w modelu
Silnik
Dla miłośników ponadprzeciętnych osiągów najlepsze okażą się wersje S, GTS i Turbo. Oszczędnością wyróżnia się Macan z silnikiem Diesla.
Macan | Macan S | Macan S Diesel | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | widlasty/6 | widlasty/6 |
Pojemność skokowa cm3 | 1984 | 2997 | 2967 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
185 (252) 5000 |
250 (340) 5500 |
190 (258) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
370 1600 |
460 1450 |
580 1750 |
Masa własna/ładowność kg | 1845/600 | 1940/610 | 1955/620 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4681 × 1923 × 1624 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 500/1500 | 500/1500 | 500/1500 |
Prędkość maksymalna km/h | 229 | 254 | 230 |
Rocznik
Macan przeszedł liftingi w 2018 i w 2021 r. W czasie pierwszego zmieniono przód, tył (w tym lampy) i kokpit – inaczej umieszczono nawiewy i zamontowano większy ekran. Podczas drugiego przemodelowano zderzaki, a zamiast przycisków zastosowano dotykową szklaną płytę.
Wyposażenie
Standardowo auto ma m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzację 2-strefową, światła przeciwmgłowe, system multimedialny, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika i 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
Wybór jest nieduży, ale trafiają się samochody z polskich salonów. Najstarsze sfatygowane auta kosztują od 140 000 zł, pięcioletnie 2.0 – od 200 tys. zł. Samochody sprowadzane z USA często są po kolizjach lub po podtopieniach. Ponad 40% oferty to wersje z silnikiem 2.0.
ROCZNIK | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
S Diesel 3.0 V6/258 KM | – | 265 400 | 249 000 | 203 700 | 184 900 |
2.0/252/245 KM | 267 000 | 235 000 | 199 000 | 185 000 | – |
S 3.0 V6/340/354 KM | 333 000 | 255 800 | 235 000 | 199 900 | 190 000 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Macan przeszedł kilka akcji serwisowych. Do 14.04.2017 r. stosowano kołnierz uszczelniający pompę paliwa, który pękał – wymieniano go lub uszczelniano (60 tys. aut). Rok później wymiany wymagał samoczynnie rozszczelniający się niskociśnieniowy przewód paliwa w komorze silnikowej (22 tys. aut). W latach 2014-2015 w USA w 18 tys. aut wadliwe maty siedziska fotela pasażera mogły nie aktywować airbagu. W 2016 roku kilkaset aut miało wadliwe łączniki stabilizatora (w Polsce – 17 szt.).

