Używane Porsche Macan (2013-): szybki, ale ciasny

Porsche Macan ujmuje sportowymi osiągami i zwinnością w zakrętach, a także wnętrzem w klimacie sportowych modeli Porsche.

Porsche Macan Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 273 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
Macan: osiągi
i cena godne
prawdziwego Porsche

Według niektórych nie jest prawdziwym Porsche, ponieważ do jego budowy wykorzystano silniki i płytę podłogową Audi Q5 pierwszej generacji. Jednak Macan ma mniej niż połowę wspólnych części, a charakter i zestrojenie tego auta w niczym nie przypominają Audi. Oczywiście Macan jest dużo droższy, jednak mimo to stał się najpopularniejszym modelem Porsche. Auto ma stały napęd na cztery koła i 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (PDK). Przeszło dwa liftingi, a jego następca, już tylko w wersji elektrycznej, ma się pojawić w 2024 roku.

Używane Porsche Macan - Układ napędowy

Zastosowane silniki, wszystkie turbodoładowane, oraz przekładnie to konstrukcje Audi. Początkowo podstawową jednostką benzynową był silnik 3.0 V6 biturbo o mocy 340 KM (od 2019 roku – 354 KM) napędzający wersję S, w GTS osiąga on 360 KM. Macana Turbo napędzał silnik 3.6 V6 o mocy 400 KM (z pakietem sportowym od 2016 roku także z mocą 440 KM). To trwałe jednostki, ale dość paliwożerne. W 2016 roku podstawowym silnikiem (wersja Macan) stał się 2.0 R4 o mocy 252 KM (od 2019 roku – 245 KM, a od 2021 – 265 KM). Jest to jednostka VW/Audi z serii EA888 gen. 3., która w tej wersji nie zużywa nadmiernie oleju. W 2019 roku wprowadzono silnik 2.9 V6 osiągający w GTS 380 KM, a w Turbo 440 KM. W 2021 roku wycofano jednostkę 3.0, a wersję o mocy 380 KM przemianowano na „S” (440-konne Turbo na „GTS”). Jedyny diesel 3.0 V6 (wersja S Diesel) osiąga moc 258 KM, jest oszczędny i dynamiczny. Po 200 000 km zdarzają się w nim jednak nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu (wymiana kosztuje ok. 8000 zł). Z oferty wycofano go w 2021 roku.

Porsche MacanMateriały prasowe
Jak w każdym Porsche centralnym zegarem jest obrotomierz
Porsche MacanMateriały prasowe
Obsługa urządzeń na tablicy rozdzielczej (tu sprzed liftingów) jest łatwa. Większość przycisków zgrupowano na konsoli środkowej

 

Używane Porsche Macan - Nadwozie

Obsługa instrumentarium, pomimo zgromadzenia wielu przycisków, jest ergonomiczna, a wnętrze urządzono praktycznie. W dobrze wyciszonej kabinie jest dość miejsca dla czterech osób. Fotele zostały wyśmienicie wyprofilowane.

Używane Porsche Macan - Wykonanie

Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Wnętrze jest starannie zmontowane z materiałów wysokiej klasy, które upływ czasu znoszą bez śladów zużycia.

Używane Porsche Macan - Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Porsche Macan otrzymał ocenę pięciu gwiazdek. Seryjnych jest sześć poduszek powietrznych i ABS z ESP.

Używane Porsche Macan - Zawieszenie

Pod względem przyczepności Macan przewyższa konkurentów. Zapewnia mu ona wyjątkową zwinność w zakrętach, które auto pokonuje szybko, z dużym wyczuciem i precyzyjnie. Za dopłatą jest dostępne zawieszenie pneumatyczne.

Porsche MacanMateriały prasowe
Wygodne fotele, umieszczone niżej niż w Audi Q5, zapewniają wyśmienite trzymanie boczne
Porsche MacanMateriały prasowe
Kabina jest obszerna również z tyłu, ale w dalszej podróży najwygodniej będzie tylko dwóm osobom – ze względu na wyprofilowanie i szerokość kanapy

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Dla miłośników ponadprzeciętnych osiągów najlepsze okażą się wersje S, GTS i Turbo. Oszczędnością wyróżnia się Macan z silnikiem Diesla.

  Macan Macan S Macan S Diesel
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 widlasty/6 widlasty/6
Pojemność skokowa cm3 1984 2997 2967
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
185 (252)
5000
250 (340)
5500
190 (258)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
370
1600
460
1450
580
1750
Masa własna/ładowność kg 1845/600 1940/610 1955/620
Długość × szerokość × wys. mm 4681 × 1923 × 1624
Pojemność bagażnika l/VDA 500/1500 500/1500 500/1500
Prędkość maksymalna km/h 229 254 230


Rocznik
Macan przeszedł liftingi w 2018 i w 2021 r. W czasie pierwszego zmieniono przód, tył (w tym lampy) i kokpit – inaczej umieszczono nawiewy i zamontowano większy ekran. Podczas drugiego przemodelowano zderzaki, a zamiast przycisków zastosowano dotykową szklaną płytę.

Wyposażenie
Standardowo auto ma m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzację 2-strefową, światła przeciwmgłowe, system multimedialny, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika i 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Wybór jest nieduży, ale trafiają się samochody z polskich salonów. Najstarsze sfatygowane auta kosztują od 140 000 zł, pięcioletnie 2.0 – od 200 tys. zł. Samochody sprowadzane z USA często są po kolizjach lub po podtopieniach. Ponad 40% oferty to wersje z silnikiem 2.0.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
S Diesel 3.0 V6/258 KM 265 400 249 000 203 700 184 900
2.0/252/245 KM 267 000 235 000 199 000 185 000
S 3.0 V6/340/354 KM 333 000 255 800 235 000 199 900 190 000
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Macan przeszedł kilka akcji serwisowych. Do 14.04.2017 r. stosowano kołnierz uszczelniający pompę paliwa, który pękał – wymieniano go lub uszczelniano (60 tys. aut). Rok później wymiany wymagał samoczynnie rozszczelniający się niskociśnieniowy przewód paliwa w komorze silnikowej (22 tys. aut). W latach 2014-2015 w USA w 18 tys. aut wadliwe maty siedziska fotela pasażera mogły nie aktywować airbagu. W 2016 roku kilkaset aut miało wadliwe łączniki stabilizatora (w Polsce – 17 szt.).

Porsche MacanMateriały prasowe
Przedział bagażowy po złożeniu oparcia kanapy okazuje się ustawny, podłoga lekko się wznosi
Porsche MacanMateriały prasowe
Tył nadwozia utrzymany w stylu coupé powoduje, że widoczność do tyłu nie jest dobra
Zobacz także:
REKLAMA