Elektryka
Jeśli będziesz dbać o instalację elektryczną, zwłaszcza o akumulator, nie spotkają Cię kłopoty. A jeżeli jeszcze Twoja Laguna jest rzeczywiście bezwypadkowa, nie będziesz miał takich „przebojów”, jak zapalające się naraz wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej. Ale trudno jednoznacznie wskazać, kiedy akumulator nadaje się do wymiany. Wiele zależy od warunków eksploatacji i od samego akumulatora. Na pewno nie wolno czekać, aż przestanie kręcić rozrusznikiem.
Delikatna jest karta zastępująca kluczyk zapłonu. Tak jak w wypadku karty Mégane – nie noś jej w ciasnych kieszeniach, bo łatwo ją uszkodzić. Jeżeli nie uda się odpalenie silnika, poszukaj elektronika znającego się na tych kartach. Nie powinien skasować więcej niż 100-150 zł. Najwygodniejsza jest karta hands free po liftingu Laguny, której w ogóle nie musisz wkładać do gniazda na dole środkowej konsoli.
Częstą przypadłością są świecące się kontrolki ciśnienia powietrza w którejś oponie. Czasem ciśnienie jest OK, czasem rzeczywiście za niskie, ale w innej oponie niż wskazana na piktogramie – to zazwyczaj skutek rotacji kół. Czujniki są zaprogramowane do konkretnych kół. A jeżeli czujnik się zepsuł, musisz go wymienić – 170 zł plus 100 zł praca mechanika wraz z programowaniem, razem 270 zł. Tańsze będzie… odłączenie wszystkich czujników, chociaż tego nie polecamy.
Innym, częstym przypadkiem jest brak podświetlenia panelu klimatyzacji. Klima działa, ale panel jest ciemny, „wysiadły” diody ciekłokrystaliczne. Naprawa będzie kosztowała tylko 50 zł.
Olej w dieslach zmieniaj co 15 tys. km, unikniesz kosztownych awarii.
Podwozie
Czułym punktem przedniego zawieszenia jest wybijający się stabilizator. Objawem jest delikatne pukanie dochodzące z okolic przedniej osi, po przebiegu 130-150 tys. km, niekiedy dopiero po 200 tys. km. Drążek stabilizatora kosztuje 400 zł, wymiana 200 zł (trzeba opuścić całe zawieszenie), razem 600 zł. O 100-200 zł taniej wyjdzie wymiana samych tulejek stabilizatora. A wcześniej od stabilizatora mogą skapitulować jego łączniki (100-110 zł).
Tylna oś ma postać prostej belki skrętnej. Po 80 tys. km trzeba wymienić (500 zł) dwie tuleje belki – poza stukaniem tylne zawieszenie staje się twardsze. Jeżeli masz w Lagunie II elektroniczny hamulec ręczny, częściej będziesz musiał zmieniać tylne klocki i tarcze. Normalny ręczny mniej zużywa te elementy.
Kabina
W środku fotela kierowcy pęka regulacja podparcia lędźwiowego. Nowa część kosztuje 915 zł, robota 250-300 zł, w zależności od rodzaju tapicerki (materiał, skóra), w sumie sporo ponad tysiąc złotych. Trzeszczy deska rozdzielcza? Tak już po prostu musi być. Trudno demontować elementy kokpitu, trudno z tym walczyć, bo świerszcze i tak za jakiś czas znów się odezwą.
Typowe dla Laguny II jest również stosunkowo szybkie zużywanie się materiałów we wnętrzu. Niekiedy możesz nieco poprawić prezencję kabiny, zmieniając na przykład gałkę dźwigni zmiany biegów za 200 zł albo samą skórkę z tej gałki za 20 zł (cena skórki w internecie).
Nadwozie
Wycieraczka tylnej szyby w kombi Grandtour odmawia posłuszeństwa, zatrzymuje się w jednym położeniu i ani drgnie. Dotyczy to przeważnie aut z otwieraną szybą w tejże klapie. Zaciera się mechanizm wycieraczki, konkretnie jego ułożyskowanie. Czyszczenie niewiele daje, po pół roku problem się powtórzy. Koszt reperacji to 320 zł części i 100 zł robocizna, w sumie 420 zł. Uwaga, majster musi być precyzyjny – mechanizm przechodzi przez szybę, która może pęknąć.