REKLAMA

Używane SUV-y - 5 popularnych modeli

Prezentujemy pięć modeli używanych SUV-ów, każdy o nieco innym charakterze. Są to samochody jeszcze do niedawna produkowane lub, jak Jeep Renegade, wciąż zjeżdżające z fabrycznych taśm.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 132 830 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Volkswagen Tiguan

To jeden z bardziej rozchwytywanych używanych SUV-ów. Jego zaletami są funkcjonalność i niskie koszty eksploatacji. Ale nie wszystkie wersje są warte polecenia.

Napęd 4x4 mają
auta z silnikami o mocy od 140 KM

Volkswagen Tiguan pierwszej generacji był produkowany w latach 2007–2015. Do jego budowy wykorzystano rozwiązania techniczne Golfa V, a tablicę przyrządów przeniesiono z Golfa Plus. Wersje podstawowe miały napęd tylko na przód. Napęd 4x4, zwany 4Motion, był realizowany za pomocą automatycznie załączanego wielopłytkowego sprzęgła haldex 3. generacji. Tiguan w wersji Track & Field miał podcięty przedni zderzak i dzięki temu większy kąt natarcia. Wiele podzespołów i elementów konstrukcji Tiguan ma wspólnych z innymi modelami koncernu VW. Dlatego łatwo znaleźć przystępne cenowo części, również używane.
Układ napędowy Wybór jednostek napędowych jest spory, ale wśród benzynowych niełatwo znaleźć godne polecenia. Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i są wyposażone przynajmniej w turbosprężarkę. Silniki z serii EA111– 1.4 TSI (122 lub 150/160 KM) mają nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu. Wersje o mocy 150 i 160 KM, z dodatkową sprężarką mechaniczną, to szczególnie nieudane jednostki; zacierają się w nich panewki, pękają bloki silnika i tłoki. Można polecić silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM, pod warunkiem że po zakupie przeznaczy się ponad 1000 zł na wymianę rozrządu. Tę operację trzeba powtarzać co najmniej co 90 000 km. Większa jednostka z serii EA888 – 2.0 TSI o mocy 170/180 KM, z powodu wadliwych pierścieni tłokowych, w nadmiernych ilościach zużywa olej silnikowy. Naprawa jest droga – Volkswagen przewiduje wymianę kompletu tłoków z pierścieniami, sworzniami i korbowodami, co kosztuje nawet 10 tys. zł. Tańszym sposobem jest frezowanie rowków na pierścienie w tłokach na większą szerokość i zastosowanie masywniejszych pierścieni. Wymiana samych pierścieni kosztuje od 3000 zł. W tych silnikach nadmiernie wyciąga się też łańcuch rozrządu. Dopiero pod koniec produkcji modelu zastosowano trwalsze silniki z serii EA211 z rozrządem napędzanym paskiem. Benzynowy silnik 2.0 TSI rozwijający moc 200 lub 211 KM to trwała jednostka z rozrządem napędzanym paskiem. Niestety zużywa sporo ponad 10 l/100 km benzyny. Diesle to trwałe i oszczędne jednostki 2.0 z wtryskiem common rail pochodzące z dwóch serii: EA189 była montowana przez cały czas produkcji, a silniki z nowej serii EA288 pod koniec produkcji Tiguana I. Diesle 2.0 TDI CR osiągały moc 110, 140, 150, 170, 177 lub 184 KM. Mocne wersje mają drogi w utrzymaniu osprzęt. Od 2009 roku wszystkie diesle wyposaża się w filtr cząstek stałych. Po dużych przebiegach zdarzają się awarie zaworu EGR, filtra cząstek stałych i turbosprężarek. Mechaniczne przekładnie są trwałe, za to dwusprzęgłowa skrzynia DSG po przebiegu 150 000 do 200 000 km może przysparzać kosztów – zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy w oprogramowaniu. Koszt usprawnienia przekładni wynosi od 2500 do 6000 zł. W 2010 roku z oferty wycofano klasyczne automatyczne skrzynie biegów. Mocne wersje silnikowe miały standardowo lub opcjonalnie napęd 4Motion.

Mało oryginalna tablica przyrządów wprost przeszczepiona z Golfa Plusa jest łatwa w obsłudze Opcjonalna nawigacja z czytelnym, dotykowym ekranem może się zawieszać
Kanapa jest w całości przesuwana, oparcia się składają

Nadwozie Jak na swoje kompaktowe rozmiary Tiguan ma we wnętrzu sporo miejsca. Fotele są wygodne i trwałe. Tablica przyrządów wygląda jakby była z innej epoki, ale jest uporządkowana, a jej obsługa intuicyjna. W kabinie jest cicho. Bagażnik po złożeniu dzielonego oparcia kanapy ma równą podłogę.
Wykonanie Zabezpieczenie przed rdzą jest na dobrym poziomie. Ale ślady korozji pojawiają się na podwoziu i w okolicach przedniej szyby oraz na śrubach w drzwiach. We wnętrzu Tiguana czasami słychać skrzypienie, natomiast jakość montażu, spasowanie elementów i materiały są na dobrym poziomie. Tapicerka okazuje się trwała.
Bezpieczeństwo W crash-teście Tiguan uzyskał pięć gwiazdek, czyli najwyższą ocenę. Auto miało seryjnie poduszki czołowe, boczne i kurtynowe dla kierowcy i pasażera oraz ABS z ESP.
Zawieszenie Jest komfortowe, zapewnia dobre i bezpieczne prowadzenie dzięki zastosowaniu tylnej osi wielowahaczowej. Zawieszenie nie jest szczególnie trwałe i przy dużym przebiegu może wymagać napraw. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ford Kuga

Kuga pierwszej generacji to kompaktowe auto z dobrymi, jak na używanego SUV-a, właściwościami jezdnymi. Jako nowy model była dość droga, dlatego nie zdobyła dużej popularności.

Choć ma dobre właściwości jezdne, jest niedoceniana

Ford Kuga zadebiutował wiosną 2008 roku, ujmując nabywców dynamiczną sylwetką i sportowym prowadzeniem zbliżonym do tego, jakim wyróżnia się Focus. To model wart uwagi, ale na rynku był tylko cztery lata; wiosną 2013 roku zaprezentowano jego następcę. Kuga ma podzespoły znane z innych Fordów, co obniża koszty eksploatacji i napraw.
Układ napędowy Do wyboru są tylko dwa silniki, po jednym benzynowym i dieslu. Bardzo dobre osiągi zapewnia niezawodny pięciocylindrowy doładowany silnik 2.5 o mocy 200 KM, znany np. z Focusów ST i RS. Ta konstrukcja Volvo jest bardzo paliwożerna; toleruje zasilanie gazem LPG, ale okresowa regulacja luzów zaworowych jest kosztowna, na dodatek butla z gazem zajmuje miejsce w bagażniku. Niestety w ofercie brakuje tańszych silników benzynowych o mniejszej pojemności skokowej. Oszczędniejsze są diesle 2.0 TDCi o mocy 136 (do liftingu), 140 (po liftingu) i 163 KM. To trwałe jednostki produkcji PSA. Diesle są łączone z suchym filtrem cząstek stałych, który w autach do liftingu podczas eksploatacji w mieście miał tendencję do zatykania się. Regeneracja filtra kosztuje co najmniej 600 zł. Uważać trzeba na dwusprzęgłowe przekładnie PowerShift firmy Getrag wprowadzone w ramach liftingu – bywają awaryjne (mechatronika). Kuga z silnikiem benzynowym miała dołączany automatycznie napęd 4x4 realizowany przez sprzęgło haldex trzeciej generacji. W pozostałych wersjach napęd 4x4 był opcjonalny.
Nadwozie Jest dobrze wygłuszone i dość przestronne jak na rozmiary auta – zwłaszcza z tyłu. Niestety siedziska wygodnych foteli są krótkie, a bagażnik nieduży – auta o zbliżonych rozmiarach miewają większe. Tablica przyrządów przypomina tę z pierwszego Forda C-Maxa i nie wygląda nowocześnie, za to jej obsługa jest intuicyjna. Pod podłogą bagażnika przewidziano miejsce na koło zapasowe.

Estetyczna, choć niezbyt nowoczesna tablica przyrządów nie nastręcza większych problemów w obsłudze Bagażnik jest ustawny, ale ma niewielką pojemność. Pod jego podłogą znalazło się miejsce na koło zapasowe
Kuga jest autem komfortowym, a na krętej drodze także zwinnym

Wykonanie Nadwozie Kugi jest odporne na działanie korozji, choć czasami korodują układ wydechowy i ramy pomocnicze zawieszenia. Montaż wnętrza jest na dobrym poziomie, materiały nie zawsze mają dobrą jakość – wycierają się skórzany wieniec kierownicy i osłona dźwigni biegów. Spod foteli dobiegają trzaski.
Bezpieczeństwo Kuga miała w standardzie sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych uzyskała najwyższą ocenę.
Zawieszenie Jest dość twarde, pozwala na zwinne pokonywanie zakrętów i dobrze tłumi nierówności. Układ kierowniczy jest bezpośredni i daje wiedzę o tym, co się dzieje na styku kół z nawierzchnią.

REKLAMA

Volvo XC60

XC60 jest komfortowym i bezpiecznym używanym SUV-em. Ma też atrakcyjne, zwarte nadwozie w stylu typowym dla marki. Auto wyposażono w mocne silniki, a we wnętrzu widać jakość klasy premium.

Ceny XC60
są wysokie – trwałość kosztuje

Debiutowało w 2008 r. – wyłącznie z napędem 4x4 realizowanym za pomocą sprzęgła haldex, wersja z napędzaną tylko przednią osią dołączyła do oferty w 2010 r. W swoim czasie XC60 wyznaczało standardy bezpieczeństwa; model drugiej generacji pojawił się w 2017 r. Ceny części podlegających zużyciu eksploatacyjnemu (amortyzatory, okładziny hamulcowe, rozrząd) są niskie, natomiast tych rzadziej wymienianych (np. sprzęgła) – wysokie.
Układ napędowy Początkowo stosowano silniki różnych producentów. Benzynowe turbodoładowane 2.0 (2.0T o mocy 203 KM i T5 o mocy 240 KM) to konstrukcje Forda, a rzędowy sześciocylindrowiec (T6 AWD) osiągający moc 285 lub 304 KM jest produktem Volvo. W latach 2009–2012 stosowano wolnossący silnik Volvo R6 3.2 o mocy 238/343 KM. Wszystkie jednostki są trwałe, dwie pierwsze są oszczędne, za to sześciocylindrowe mają niepohamowany apetyt na paliwo. W silniku 3.2 za szybko wyciąga się łańcuch rozrządu. Od 2014 r. w  modelu T6 stosowano silnik R4 2.0 o mocy 306/320 KM. Pięciocylindrowe dwulitrowe diesle D3 (136 KM) i DRIVe/D3/D4 (163 KM), a także 2,4-litrowy pięciocylindrowy silnik występujący w wersjach D3/D4, 2.4D i 2.4 D DRIVe (163/175 KM) oraz jako D4 AWD (181/190 KM) i D5 AWD (185/205/215/220 KM) pochodzą od Volvo. Od 2015 r. stosowano czterocylindrowy silnik 2.0 osiągający w D3 150 KM, a w D4 181 lub 190 KM. Diesle są wytrzymałe, jedynie w wypadku wersji pięciocylindrowych należy pamiętać o kontrolowaniu stanu paska klinowego, zerwany może wkręcić się w rozrząd. W dieslach 2.0 R5 nietrwałe bywają bloki – osiadają w nich tuleje cylindrowe. W japońskich przekładniach automatycznych Aisin warto wymieniać olej co 70 000 km.

Obsługa tablicy przyrządów wymaga przyzwyczajenia, za tzw. wiszącą konsolą jest półka Oparcie kanapy składa się, tworząc równą podłogę i mocno powiększając przestrzeń  bagażową
Czytelne zegary

Nadwozie Minimalistyczny kokpit jest elegancki i ergonomiczny. Dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza i wygodnym fotelom XC60 zapewnia komfort jak w autach klasy premium. Bagażnik ma 495 litrów.
Wykonanie Nadwozie nie ulega korozji. Jakość materiałów we wnętrzu i montaż są takie, jak w autach wyższej klasy, choć zdarza się, że tapicerka siedzeń zużywa się zbyt szybko.
Bezpieczeństwo XC60 miał w standardzie sześć poduszek powietrznych oraz ABS z ESP. W testach zderzeniowych uzyskało pięć gwiazdek.
Zawieszenie Z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe – jest sztywne, więc komfort okazuje się tylko wystarczający. Za to kierowca ma przyjemność w sprawnym pokonywaniu zakrętów. Z zawieszeniem współgrają precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce.

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Renegade

Ten kompaktowy używany SUV przewyższa konkurentów swoimi umiejętnościami w terenie. Ma też udane silniki i stosunkowo obszerne wnętrze.

Renegade ma trwałe silniki
i zawieszenie

Renegade został wprowadzony do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Wygląda jak prawdziwy Jeep z pudełkowatym nadwoziem, co sprawia, że trudno uwierzyć, iż to bliźniak Fiata 500X, z którym jest produkowany m.in. we Włoszech. Wersja Trailhawk ma jeszcze lepsze właściwości terenowe niż zwykły Renegade – wyróżnia ją powiększony prześwit i wyprofilowany przedni zderzak, co pozwoliło na zwiększenie kąta najazdu. Ta wersja (Limited – w opcji) ma skrzynię biegów z dłuższym pierwszym przełożeniem zastępującym reduktor.
Układ napędowy Silniki Renegade’a są trwałe; benzynowe – poza wprowadzonymi po liftingu – dobrze znoszą zasilanie LPG. Wszystkie jednostki, poza 2.4, są produkcji Fiata. Podstawowy benzynowy wolnossący silnik 1.6 osiąga moc 110 KM. Nie sprawia problemów, ale jest nieco za słaby i dość paliwożerny. Godne polecenia są benzynowe silniki turbo 1.4 MultiAir (140/170 KM). Awaryjny w przeszłości w Alfach i Fiatach hydrauliczny układ sterowania zaworami ssącymi MultiAir tu nie sprawia kłopotów. W USA Renegade jest oferowany z czterocylindrowym silnikiem 2.4 o mocy 182 KM – trwałym, ale paliwożernym. Diesle są dwa, 120-konny 1.6
MultiJet oraz 2.0 MultiJet o mocy 120 (po liftingu w 2018 r.), 140 i 170 KM. Jednostka 1.6 we Włoszech od 2017 r. jest oferowana też w 95-konnej wersji. Diesle wyróżniają się wysoką trwałością i niskim zużyciem paliwa. Gamę silników zmodernizowano podczas liftingu – zastosowano doładowane jednostki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim: 1.0 o mocy 120 KM i 1.3 (150 i 180 KM). Wersja z silnikiem 2.4 może mieć automatycznie dołączany napęd tylnej osi, natomiast mocniejszy silnik MultiAir i oba mocniejsze diesle 2.0 zawsze występują z napędem 4x4 i z 9-biegowym automatem.

Pionowa, rozbudowana tablica przyrządów wyglądem nawiązuje do tych z większych Jeepów. Każda wersja auta ma ekran dotykowy Wysokoprężny silnik 2.0 MultiJet osiągający 140 KM to najlepsza jednostka do Jeepa Renegade’a
Przednie i tylne słupki ograniczają widoczność. Panel klimatyzacji umieszczono za nisko. fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie w zakrętach Ustawny bagażnik ma opcjonalnie podwójną dwustronną podłogę i schowek pod nią
Pudełkowate nadwozie o atrakcyjnym wyglądzie jest wyjątkowo przestronne jak na swoje wymiary

Nadwozie Jak na wielkość auta wnętrze jest obszerne. Z przodu jest wystarczająca ilość miejsca na dobrze wyprofilowanych fotelach; siedzisko kanapy powinno znajdować się wyżej. Bagażnik jest spory i ustawny. „Terenowy” kokpit jest łatwy w obsłudze.
Wykonanie Zabezpieczenie przed korozją jest dobre; miękki lakier okazuje się podatny na zarysowanie. Dobra jakość wykonania wnętrza i materiałów.
Bezpieczeństwo Renegade miał seryjnie 6 poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP uzyskał pięć gwiazdek.
Zawieszenie Zapewnia niezły komfort. Renegade prowadzi się bezpiecznie, ale ma tylko przeciętne właściwości jezdne. Pod tym względem lepsze są wersje 4x4, bo mają wielowahaczową tylną oś.

REKLAMA

Skoda Yeti

To wyjątkowo praktyczny model, łączący możliwości jezdne SUV-a z przestronnością vana. Chociaż miał wszelkie atuty, by się dobrze sprzedawać, nie stał się bestsellerem rynkowym.

Fotele z tyłu można składać
i przesuwać

Yeti produkowano od 2009 do 2017 r. Słabsze wersje mają napęd na przednią oś, a mocniejsze – 4x4 ze sprzęgłem haldex 4. generacji. Zastosowanie rozwiązań z Octavii II ułatwia obsługę serwisową; dostępne są tanie zamienniki oryginalnych części.
Układ napędowy Początkowo oferta silników benzynowych obejmowała tylko awaryjne jednostki 1.2 TSI (105 KM) i 1.4 TSI (122 KM) z serii EA111, które mają nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu. Silnik 1.4 TSI można polecić pod warunkiem, że przeznaczy się ponad 1000 zł na wymianę rozrządu (zamienniki, poza ASO). Tę operację trzeba powtarzać co 90 tys. km. Większa jednostka 1.8 TSI (EA888, 152/160 KM) zużywa olej w zbyt dużych ilościach z powodu wadliwych pierścieni tłokowych. Także w tym silniku nadmiernie rozciąga się łańcuch rozrządu. Lifting z 2015 roku zaowocował m.in. zastąpieniem dotychczas stosowanych jednostek 1.4 i 1.8 TSI trwałym silnikiem 1.4 TSI z paskiem rozrządu zamiast łańcucha (kod EA211, 125, 150 KM). Rok wcześniej zastosowano 1.2 TSI (110 KM) nowszej generacji, także z paskiem rozrządu. Diesle są trwałe i oszczędne, wyposażone we wtrysk common rail; 1.6 TDI osiąga moc 105 KM, a 2.0 TDI – 110, 140, 150 lub 170 KM. W 1.6 zdarzają się awarie układu wtryskowego, we wszystkich dieslach psują się zawory EGR. Przekładnie mechaniczne są trwałe, natomiast spośród dwusprzęgłowych szybciej zużywają się te z siedmioma przełożeniami (suche sprzęgło wielopłytkowe); po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą wymagać napraw.

Tablicę przyrządów obsługuje się intuicyjnie Okno dachowe wpuszcza do wnętrza jeszcze więcej światła
System VarioFlex pozwala dowolnie modyfikować układ siedzeń; po wyjęciu tylnych foteli przedział bagażowy ma pojemność 1760 litrów

Nadwozie Yeti ma przemyślane, przestronne wnętrze. Tablica przyrządów jest uporządkowana, a jej obsługa okazuje się intuicyjna dzięki niedużej liczbie przełączników. Przednie fotele są wygodne. Dzięki systemowi VarioFlex kanapę składającą się z trzech foteli można przesuwać, a same fotele pojedynczo składać i wyjmować. Z tyłu jest dość miejsca nawet dla wysokich osób.
Wykonanie Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. We wnętrzu jakość materiałów zależy od wersji wyposażeniowej auta; w każdej montaż jest dość dokładny. Zdarza się jednak, że słychać skrzypienie dochodzące od tablicy przyrządów i stukot z okolic okna dachowego.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Yeti uzyskało pięć gwiazdek. W standardzie miało siedem poduszek powietrznych oraz ESP.
Zawieszenie Auto jest zwinne i poręczne, a jego zachowanie na drodze bezpieczne. Dość twarde zawieszenie skutecznie tłumi nierówności drogi.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA