Używane Suzuki Vitara (2015-) - Twardziel

Jej poprzednik o nazwie Grand Vitara był SUV-em z wyjątkowym talentem do jazdy w terenie. Suzuki Vitara jest crossoverem stworzonym do miejskiej, a nie terenowej jazdy.

Suzuki Vitara Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
wszystkie silniki Vitary są trwałe i bezawaryjne

Vitara zadebiutowała w marcu 2015 roku. Jej konstrukcję oparto na innym crossoverze Suzuki – modelu SX4 S-Cross. Wspólne są część rozwiązań technicznych, zespoły napędowe i układ przeniesienia napędu 4x4 AllGrip z elektromagnetycznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym załączającym automatycznie napęd tylnych kół (tryb Auto). Napęd 4x4 można też wymusić, włączając tryb Lock. Do kompletu są tryby Snow i Sport.

Używane Suzuki Vitara - Układ napędowy

Jednostki benzynowe są produkcji Suzuki, diesel 1.6 DDiS (120 KM) pochodzi od Fiata. Można polecić wszystkie silniki Vitary – są trwałe i bezawaryjne. Podstawowy wolnossący benzynowy silnik 1.6 o mocy 120 KM był stosowany do liftingu w październiku 2018 roku, potem zastąpiła go trzycylindrowa jednostka turbo 1.0 BoosterJet o mocy 111 KM stosowana do 2020 roku. Najmocniejszą jednostką jest 1.4 BoosterJet o mocy 140 KM. Od 2020 roku silnik ten do kompletu otrzymał jednostkę elektryczną o mocy 10 kW. Ta „miękka” hybryda, oznaczona jako 1.4 BoosterJet 48V SHVS, osiąga moc 129 KM. W 2022 roku ofertę wzbogaciła w pełni hybrydowa wersja 1.5 DualJet Strong Hybrid o mocy 116 KM. Silniki benzynowe mają łańcuchowy napęd rozrządu, a diesla wyposażono w pasek. Silnik wysokoprężny znajdował się w ofercie do 2018 roku.

 

Suzuki VitaraMateriały prasowe
Tablica przyrządów ma mało oryginalne wzornictwo, ale jest bardzo praktyczna. We wnętrzu brakuje schowków
Suzuki VitaraMateriały prasowe
Od pierwszego liftingu wyświetlacz komputera pokładowego jest kolorowy

Używane Suzuki Vitara - Nadwozie

Vitara ma obszerną (jak na wymiary zewnętrzne) kabinę z prostą i łatwą w obsłudze deską rozdzielczą. Fotele słabo przytrzymują ciało w zakrętach. Ustawny bagażnik ma przeciętną pojemność 375 litrów.

Używane Suzuki Vitara - Wykonanie

Jakość montażu wnętrza jest przeciętna, czasami coś w nim może zaskrzypieć; materiały są pospolitej jakości, a wygłuszenie słabe. Tworzywa są twarde i podatne na zarysowania. Na elementach podwozia pojawia się rdza powierzchniowa. Miękki lakier łatwo się uszkadza.

Używane Suzuki Vitara - Bezpieczeństwo

W standardzie jest siedem poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro NCAP Vitara uzyskała pięć gwiazdek.

Używane Suzuki Vitara - Zawieszenie

Jest dość twarde, ale nie przekłada się to na dobre prowadzenie w zakrętach i przy wyższej prędkości. Vitara nie lubi gwałtownych manewrów. W takich wypadkach do gry ostro wkracza ESP i auto staje się niestabilne. Przy bardziej dynamicznych manewrach czuć, że samochód przestaje się dobrze prowadzić, robi to za niego elektronika. Układ kierowniczy jest doskonały do miasta – kierownicą kręci się lekko, ale na trasie okazuje się to męczące, bo kierownica nie wraca do położenia środkowego, przez co trzeba bardzo uważać, zwłaszcza w szybko przejeżdżanych zakrętach.

Suzuki VitaraMateriały prasowe
Biorąc pod uwagę wielkość auta, przestrzeni na płaskiej kanapie nie brakuje. Zakres regulacji fotela kierowcy i kierownicy mógłby być większy
Suzuki VitaraMateriały prasowe
Bagażnik nie jest największy w klasie, ale okazuje się ustawny. Po złożeniu oparć podłoga jest prawie płaska, pod nią – miejsce na dojazdowe koło zapasowe. Bagażnik Vitary ma największą ładowność wśród crossoverów

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wszystkie silniki są warte uwagi. Wystarczające osiągi zapewnia benzynowa jednostka 1.6. I osiągi, i oszczędność daje diesel 1.6.

  1.6 1.6 DDiS 1.4 Boosterjet
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1586 1598 1373
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
88 (120)
6000
88 (120)
3750
103 (140)
5500
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
156
4400
320
1750
220
1500
Masa własna/ładowność kg 1150/580 1305/565 1215/515
Długość × szerokość × wys. mm 4175 × 1775 × 1610
Pojemność bagażnika l/VDA 375/1120
Prędkość maksymalna km/h 180 180 200


Rocznik
W październiku 2018 roku Vitara przeszła lifting. Wycofano silniki 1.6 i wprowadzono jednostkę 1.0, przeprowadzono też niewielkie zmiany zewnętrzne (osłona chłodnicy, lampy – w tym tylne LED) i we wnętrzu (wskaźniki, lepsze materiały). Zwiększono ofertę systemów wspomagających kierowcę. Drugi lifting miał miejsce w 2020 roku – wprowadzono „miękką” hybrydę, wycofano silnik 1.0, ponownie wzbogacono wyposażenie, w tym o reflektory LED.

Wyposażenie
Wersja podstawowa ma elektryczne sterowanie lusterkami i przednimi szybami, centralny zamek, radioodtwarzacz oraz klimatyzację.

Ceny
Najstarsze egzemplarze kosztują ok. 50 tys. zł. Królują silniki benzynowe – wśród starszych aut 1.6, a wśród młodszych 1.0 i 1.4. Większość Vitar oferowanych na wtórnym rynku ma napęd na przednią oś.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
1.6 DDiS/120 KM 67 800 64 700 59 900 56 900
1.6/120 KM 67 500 63 000 59 900 56 000
1.4 Boosterjet/140 KM 82 000 74 900 63 800 63 700
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Vitarze nie zdarzają się poważne awarie. Auto ma bardzo trwałe układy napędowe i zawieszenie. W oczy rzuca się występujący często dość niestaranny montaż wykonywany w węgierskiej fabryce Suzuki – z uszczelek drzwi dobiega świst, pokrywa bagażnika ciężko się zamyka. Zdarzają się problemy z centralnym zamkiem i sondą lambda.

Suzuki VitaraMateriały prasowe
Vitara ma spory, 18,5-centymetrowy prześwit. Pudełkowate nadwozie z dużymi oknami zapewnia dobrą widoczność w każdym kierunku
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA