Używane Volvo XC60 (2008-2017) - Tanio i drogo

Nadwozie o spokojnej stylistyce, typowej dla Volvo, spodobało się kierowcom. XC60 jest mocne i bezpieczne, a jego wnętrze ma jakość modeli premium.

Volvo XC60 Materiały prasowe
XC60 okazuje się drogi, ale
bardzo trwały

Samochód pojawił się na rynku w roku 2008 tylko z napędem 4x4 realizowanym za pomocą sprzęgła haldex; wersja z napędzaną tylko przednią osią dołączyła w 2010 roku. Volvo XC60 drugiej generacji zadebiutowało w 2017 roku. Dzięki stosowanym systemom bezpieczeństwa w swoim czasie wyznaczało standardy w tej dziedzinie. Ceny eksploatacyjnych części zamiennych (amortyzatorów, okładzin hamulcowych, rozrządu) są niskie, natomiast tych rzadziej wymienianych (np. sprzęgła) – wysokie.

Używane Volvo XC60 - Układ napędowy

Początkowo stosowano benzynowe turbodoładowane jednostki 2.0 (2.0T o mocy 203 KM i T5 o mocy 240 KM), które są konstrukcjami Forda. Z kolei rzędowy sześciocylindrowiec (wersja T6 AWD) w wersjach osiągających 285 i 304 KM pochodzi od Volvo. W latach 2009-2012 stosowano też wolnossący silnik Volvo 3.2 R6 o mocy 238–243 KM. Wszystkie te jednostki okazują się trwałe, dwie pierwsze są oszczędne, za to sześciocylindrowe mają niepohamowany apetyt na paliwo. W jednostce 3.2 zbyt szybko wyciąga się łańcuch rozrządu. Od 2014 roku w T6 stosowano silnik Volvo 2.0 R4 o mocy 306/320 KM (sprężarki mechaniczna i turbo), który w T5 uzyskuje 245 KM (turbosprężarka). Pięciocylindrowe diesle pochodzą od Volvo. Diesle 2.0 osiągają 136 KM w D3 i 163 KM w DRIVe, D3 i D4; 2,4-litrowy silnik jest dostępny w wersjach D3, D4, 2.4D (163 KM) i DRIVe (175 KM) oraz w 2.4 AWD, D4 AWD (163 KM) i D5 AWD (185/205/215/220 KM). Od 2015 roku stosowano czterocylindrowy silnik 2.0 osiągający w D3 150 KM, a w D4 – 181/190 KM. Jednostki wysokoprężne są wytrzymałe, trzeba tylko pamiętać o kontrolowaniu paska klinowego w wersjach pięciocylindrowych, bo zerwany może wkręcić się w rozrząd. W dieslach 2.0 R5 nietrwałe bywają bloki – osiadają w nich tuleje cylindrowe. W przekładniach automatycznych Aisin warto wymieniać olej co 70 000 km.

Volvo XC60Materiały prasowe
Do obsługi urządzeń na tablicy trzeba się przyzwyczaić; za tzw. wiszącą konsolą znajduje się półka. W ostatnich latach produkcji mocno zmodernizowano kokpit. W opcji były zegary cyfrowe (na zdjęciu)
Volvo XC60Materiały prasowe
Oparcie kanapy składa się na płasko, a podłoga tak powiększonego przedziału bagażowego jest równa. Miejsca we wnętrzu XC60 nie brakuje

 

Używane Volvo XC60 - Nadwozie

Wnętrze utrzymano w skandynawskim stylu – jest eleganckie, proste i ergonomiczne, dzięki dobremu wyciszeniu, wygodnym fotelom i wyprofilowanej kanapie zapewnia komfort jak w klasie premium.

Używane Volvo XC60 - Wykonanie

Nadwozie nie koroduje. Jakość materiałów we wnętrzu i jego montaż są takie jak w klasie wyższej, choć bywa, że pęka tapicerka siedzeń.

Używane Volvo XC60 - Bezpieczeństwo

Seryjnie jest sześć airbagów, ABS i ESP. W crash-testach auto uzyskało pięć gwiazdek.

Używane Volvo XC60 - Zawieszenie

Jest sztywne, więc komfort okazuje się tylko wystarczający. Za to kierowca ma sporo przyjemności w sprawnym pokonywaniu zakrętów. Z zawieszeniem Volvo XC60 współgrają precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce.

Volvo XC60Materiały prasowe
W ramach liftingu zmieniono tylne lampy. Spory prześwit przydaje się przy parkowaniu

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Dla oszczędnych jest wystarczająco dynamiczna wersja D3 (poza R5 2.0). Dobrym wyborem może być D5 – odmiana pełna werwy i o akceptowalnym zużyciu oleju napędowego. Z silników benzynowych wszystkie zapewniają dobre lub bardzo dobre osiągi.

  T5 D4 AWD D5 AWD
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/5 rzędowy/5
Pojemność skokowa cm3 1999 2400 2400
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
176 (240)
5500
120 (163)
4000
158 (215)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
320
1800
420
1500
420
1500
Masa własna/ładowność kg 1843/427 1921/584 1921/584
Długość × szerokość × wys. mm 4628 × 1891 × 1713
Pojemność bagażnika l/VDA 495/1455 495/1455 495/1455
Prędkość maksymalna km/h 205 195 205


Rocznik
Wszystkie roczniki są bezawaryjne, wybór zależy od zasobności portfela i upodobań. Lifting z 2013 roku przyniósł modernizację przodu i więcej systemów bezpieczeństwa oraz wprowadzenie nowych silników Volvo.

Wyposażenie
Już w standardzie znajdują się m.in. centralny zamek, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
XC60 nie jest tani, najstarsze auta kosztują ponad 38 000 zł. Są to egzemplarze o bardzo dużym przebiegu (nawet 400 000 km). Dużo więcej na rynku jest wersji z dieslem, a prawie połowa ma napęd 4x4.

ROCZNIK 2017 2016 2015 2014 2013
T5/240 KM 124 900 107 800 89 200 79 000 70 500
D4 AWD/163 KM 106 900 99 900 84 900 78 900 69 900
D5 AWD/215 KM 146 700 122 000 105 900 89 900 79 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

To trwały model, jednak szybko zużywają się w nim hamulce (ponad 700 zł) i opony, to samo dotyczy tulei w przednich wahaczach, a z tyłu tulei w wahaczach wzdłużnych. Dochodzi też do awarii elektroniki i elektrycznych mechanizmów szyb oraz pokrywy bagażnika. Źle działa klimatyzacja (ulatnia się czynnik, zdarzają się awarie zaworów lub sprężarki). Występują awarie czujników w układzie wydechowym. W dieslach trzeba liczyć się z wymianą filtra cząstek stałych – jeśli nie pomoże regeneracja (600 zł). Jeżeli w wersji 4x4 głośno pracuje tylny mechanizm różnicowy, należy go wymienić (koszt sięga 4500 zł).

Volvo XC60auto motor i sport
Zobacz również:
REKLAMA