Śliska, mokra nawierzchnia, błoto pośniegowe i zasypane śniegiem drogi – w takich warunkach mogą skapitulować nawet najlepsze opony zimowe czy systemy kontroli trakcji. Jedna rzecz nigdy nie zawiedzie – napęd na cztery koła. Niestety, wspólną wadą większości aut z takim właśnie napędem jest wysoka cena. Z kolei samochody używane są osiągalne dla wielu kupujących, jednak gros z nich obawia się wysokich kosztów eksploatacji, kosztownych napraw i wysokiego zużycia paliwa. Np. przegląd po 120 000 km w wypadku Touarega 3.2 V6 i Passata 2.0 FSI kosztuje, odpowiednio, ok. 1400 zł i 950 zł; amortyzator zawieszenia pneumatycznego do Touarega – ok. 2500 zł za sztukę, do Passata 350 zł.
Auta typu SUV bądź typowo terenowe palą nieco więcej niż zwykłe samochody osobowe, jednak zużycie paliwa zależy przede wszystkim od stylu jazdy i zamontowanego pod maską silnika. Oczywiście masa własna, powierzchnia czołowa, współczynnik oporu powietrza i rodzaj zastosowanego układu napędowego też mają znaczenie, ale zdecydowanie mniejsze. Zużycie paliwa Nissana Qashqaia i Laguny z tym samym silnikiem 1.5 dCi o mocy 110 KM różni się zaledwie o 0,3 l/100 km. Podobnie jest w przypadku 2-litrowego TDI w Audi Q5 i A4 – 0,6 l/100 km. W obu wypadkach minimalnie korzystniejsze spalanie notują limuzyny.
Kupując używany samochód z napędem 4x4, oprócz dokładnych oględzin nadwozia i silnika, należy dokonać sprawdzenia podwozia oraz zawieszenia. Jazda terenowa lub drogami dziurawymi o luźnej nawierzch- ni potrafi siać prawdziwe spustoszenie w tych „rejonach” pojazdu. Naprawy są kosztowne i skomplikowane. Ogumienie do takich aut, ze względu na rozmiar i typ, też nie należy do tanich. Opona Continentala o rozmiarze 225/65 R17 do Toyoty RAV4 kosztuje 547 zł, a o rozmiarze 205/55 R16 do Corolli Verso – 300 zł. Pęknięcia i inne mechaniczne uszkodzenia sprawią, że samochód nie zaliczy badania technicznego.
Za 40–50 tys. zł można kupić auto bezwypadkowe i o niedużym przebiegu: egzemplarz, który ma kilka lat i przez kolejne będzie z powodzeniem służyć następnemu użytkownikowi. Proponujemy pojazdy różne – od typowo szosowej Skody Octavii 4x4 i uniwersalnego Subaru Forestera, poprzez modne SUV-y (Toyota RAV4, VW Touareg), aż po typowo off-roadowe (Suzuki Grand Vitara i Land Rover Defender).
Suzuki Grand Vitara, 2006 rok
Suzuki Grand Vitara to jeden z tańszych samochodów terenowych na rynku aut używanych. Świadczy o tym choćby fakt, że za kwotę do 50 000 złotych można znaleźć 3–4-letni egzemplarz, z polskiego salonu, od pierwszego właściciela, z dieslem pod maską i o niewielkim przebiegu. Wygląd Grand Vitary może wieść na pokuszenie.
Dzięki przekładni redukcyjnej auto nadaje się do jazdy po polnych i leśnych drogach, a obute w opony terenowe – może wjechać nawet w trudniejszy teren. Blokadę centralnego mechanizmu różnicowego i reduktor uruchamia się wygodnym pokrętłem na desce rozdzielczej. Auto ma stały napęd na obie osie, a nie jak większość konkurentów – dołączany mechanicznie lub elektronicznie. Na asfalcie prowadzi się trochę topornie. Vitara słabo tłumi nierówności, zwłaszcza przy dużym obciążeniu. Zawieszenie jest natomiast odporne na niszczące działanie dziur w nawierzchni. Silnik 1.9 DDIS o mocy 129 KM jest oszczędny, natomiast do pracy brakuje mu porządnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów działa z oporem, a zmianie niższych biegów towarzyszą zgrzyty. Ergonomia i pozycja za kierownicą są dobre. Wnętrze jest przestronne, a bagażnik duży.
Zalety: przestronne wnętrze
dobra widoczność do przodu
wygodne siedzenia
bardzo dobra trakcja
napęd na cztery koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i przekładnią redukcyjną
dobrze wytłumione wnętrze
solidne wykonanie
bogate wyposażenie seryjne
Wady: zła widoczność na skos do tyłu
nieczuły układ kierowniczy
ograniczony komfort resorowania
Typowe usterki:
- odkształcone tarcze hamulcowe
- zużyte łożyska kół
- usterki układu elektrycznego
Polecane silniki:
1,9-litrowy diesel, 129 KM – dynamiczny, z common-railem i filtrem cząstek stałych, zużycie paliwa około 8 l/100 km
2-litrowy benzynowy, 140 KM – łatwo wchodzący na obroty, ale mało dynamiczny, zuż. pal. ok. 12 l/100 km
Komentarze
auto motor i sport, 2015-02-20 10:10:43
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?