W życiu każdego kierowcy przychodzi taki moment, że musi się rozstać ze swoim trzydrzwiowym hatchbackiem lub innym ukochanym samochodem dla singla i rozejrzeć za czymś większym. Powodów może być wiele – powiększająca się rodzina, budowa domu, czy choćby uruchomienie własnej firmy. Wózek spacerowy, kilka worków kory do ogrodu albo kleju do płytek, kawałek rynny... – potrzeba przewożenia takiej „masy towarowej” skłania, by przy wyborze auta kierować się głównie pojemnością bagażnika. Upychanie wszystkiego na siłę, w nadziei, że się uda, to rozwiązanie najgorsze z możliwych. Bagażnik nie jest z gumy, więc warto wybrać odpowiedni do swoich potrzeb.
Zanim zachłyśniemy się możliwościami „kufra” świeżo odkupionego auta, warto sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym maksymalną dopuszczalną ładowność pojazdu; potem wystarczy odjąć od niej łączną wagę pasażerów, by otrzymać wynik, który nam powie ile kilogramów bagażu jest w stanie bezpiecznie przewieźć nasze auto. Przy pakowaniu trzeba pamiętać, by cięższe przedmioty zawsze kłaść na dno bagażnika, tak aby środek ciężkości znajdował się jak najbliżej ziemi. Zapewni to najlepsze właściwości jezdne. Częstym błędem jest nierównomierne rozłożenie ładunku; wówczas auto wygląda jak samolot, który ma za moment wystartować – przód zadarty do góry, a tył niemal dotyka ziemi. Zawieszenie pneumatyczne, w które są wyposażone niektóre samochody, podniesie do góry mocno obciążony tył samochodu, dając złudzenie, że wszystko jest w porządku. Hamulce i zawieszenie, w ekstremalnej sytuacji, mogą sobie nie poradzić z takim ciężarem. Auto może prowadzić się dużo gorzej, a w krytycznych sytuacjach stać się trudne do opanowania na drodze.
Jeśli jeździmy kombi, vanem lub SUV-em, warto zwrócić uwagę na to, by zawartość bagażnika mieściła się do wysokości rolety i by tę ostatnią można było zasunąć. Jeśli to się nie udaje, konieczne będzie rozwinięcie rolety pionowej (siatkowej), która w razie wypadku zapobiegnie przedostaniu się bagażu do kabiny pasażerskiej. Tzw. auta z kratką są do tego typu zadań świetnie przygotowane. Ostatecznie, nadmiar bagażu można przewieźć w boksie, na dachu pojazdu.
Skoda Octavia Tour
Octavia pierwszej generacji, choć patrząc na jej rozmiary trudno w to uwierzyć, należy do aut kompaktowych. Zbudowana na płycie podłogowej VW Golfa IV, dzieli z nim aż 65% genów, m.in. silniki, układ kierowniczy, zawieszenie, przełączniki i fotele. Auta mają identyczny rozstaw osi, są jednakowo trwałe, ale objętość bagażnika jest już zupełnie inna. Octavia to nie tylko klasowa rekordzistka – jej bagażnik jest pojemniejszy niż w wielu większych autach, np. Hondzie Accord, BMW X3, czy Renault Grand Scénicu. Niestety, wygrana w pojedynku na litry odbija się na ilości miejsca na kolana dla pasażerów tylnej kanapy. Jeśli kierowca ma ok. 190 cm wzrostu, za nim wygodnie usiądzie jedynie dziecko. Na wysokości ramion jest równie ciasno, więc Octavią lepiej podróżować we czwórkę niż w piątkę. Tylne drzwi otwierane razem z szybą sprawią, że do bagażnika bez trudu zapakujemy duży telewizor LCD czy pralkę. Auto najlepiej kupić z niezawodnym 1.9 TDI lub, jeśli ktoś nie jeździ zbyt dużo, z mocnym benzynowym 1.8 T (150 KM); przy łagodnym traktowaniu potrafi spalić „w trasie” ok. 7 l/100 km.
![]() |
![]() |
528 l to wystarczająco dużo, by przewieźć wszystko, co niezbędne i zbędne. Dostęp do bagażnika – rewelacyjny | |
Dane producenta | Skoda Octavia I |
Rodzaj napędu | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1896 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 100 KM/4000 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 240 Nm przy 1800 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna |
Pojemność bagażnika | 528/1328 l |
Osiągi | |
0–100 km/h | 13,0 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 5,2 l/100 km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4507 x 1731 x 1413 mm, rozstaw osi 2512 mm, masa własna 1345 kg, ładowność 510 kg. | |
Zalety i wady dużo miejsca z przodu
bardzo przestronny, modyfikowalny bagażnik
łatwość obsługi
pewne zachowanie w trakcie jazdy
dobry komfort resorowania
dobra jakość wykonania
mocne, oszczędne silniki TDI
wygodne siedzenia
mało miejsca z tyłu
nie najlepsza widoczność do tyłu
skromne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
TYPOWE USTERKI
> zużycie elementów przedniej osi
> awarie oświetlenia
> uszkodzenia układu wydechowego
Komentarze
auto motor i sport, 2015-02-06 12:23:05
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?