Volkswagen Tiguan (2007-2015)
Jest chętnie kupowany ze względu na swoje cechy użytkowe i niskie koszty eksploatacji. Niestety część zastosowanych silników jest podatna na awarie.
W Tiguanie silniki diesla są trwalsze niż benzynowe
Tiguana pierwszej generacji produkowano w latach 2007 -2015. Wykorzystano w nim rozwiązania techniczne Golfa V, a kokpit zaadaptowano z Golfa Plus. Podstawowe wersje miały napęd na przednie koła. W napędzie 4x4 (4MOTION) zastosowano elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło haldex III. Poza bazową wersją Trend&Fun i stylizowaną bardziej sportowo Sport&Style Tiguana oferowano też z tak wyprofilowanym przednim zderzakiem, by kąt natarcia był większy (wersja Track&Field). Ten model wiele podzespołów ma wspólnych z innymi autami marek VW i Audi, co obniża ceny części i podzespołów, również tych używanych.
Układ napędowy Benzynowe silniki to zaawansowane technicznie jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbosprężarką. Silniki 1.4 TSI z serii EA111 o mocy 122 lub 150/160 KM mają awaryjny łańcuchowy napęd rozrządu. Wersje o mocy 150 i 160 KM z dodatkową sprężarką mechaniczną są wyjątkowo nieudane – zacierają się w nich panewki, pękają bloki silnika i tłoki. Warunkowo można polecić najsłabszy silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM, pod warunkiem że po zakupie wymieni się rozrząd (koszt ponad 1200 zł); jego wymianę należy powtarzać co 100 tys. km. Silnik 2.0 TSI (seria EA888, 170/180 KM) zużywa olej silnikowy z powodu wadliwych pierścieni tłokowych, w nim również wyciąga się łańcuch rozrządu. Jednostkę tę zmodyfikowano w 2012 roku. Benzynowy silnik 2.0 TSI rozwijający moc 200 lub 211 KM jest trwały i ma rozrząd napędzany paskiem zębatym. W 2015 roku zastosowano bardziej wytrzymałe jednostki benzynowe 1.4 z serii EA211 z rozrządem napędzanym paskiem. Diesle 2.0 mają wtrysk common-rail. Pochodzą z dwóch serii: EA189 (montowanej przez cały czas produkcji) i EA288 (użytej pod koniec produkcji Tiguana I). Diesle są trwałe i oszczędne, osiągają 110, 140, 150, 170, 177 lub 184 KM. Osprzęt mocnych silników wysokoprężnych jest drogi w utrzymaniu. Od 2009 roku wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych. Po dużych przebiegach zdarzają się awarie zaworu EGR, filtra cząstek stałych i turbosprężarek. Dwusprzęgłowe przekładnie DSG z przebiegiem powyżej 150 tys. km bywają awaryjne. Koszt usprawnienia (sprzęgła, mechatronika) wynosi od 2500 zł.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Deska rozdzielcza po modernizacji niewiele się różni od stosowanej wcześniej i jest bardzo funkcjonalna. W 2011 roku w ramach face liftingu zmieniono kształt lamp Tiguana |
Nadwozie Kompaktowy Tiguan ma dość obszerne wnętrze. Fotele są wygodne, ale deska rozdzielcza nawet po liftingu wygląda dość archaicznie, jej obsługa jest jednak intuicyjna. Bagażnik po złożeniu dzielonego oparcia kanapy ma płaską podłogę.
Wykonanie Tiguana dobrze zabezpieczono przed rdzą, choć w najstarszych egzemplarzach korozja pojawia się na podwoziu, w okolicy przedniej szyby i na śrubach drzwi. Spasowanie elementów i materiały wykończeniowe są na dobrym poziomie, choć zdarza się, że w kabinie coś zaskrzypi.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Tiguan uzyskał pięć gwiazdek. Seryjnych jest 6 airbagów oraz ABS z ESP.
Zawieszenie Zapewnia dobre i bezpieczne prowadzenie dzięki tylnej osi wielowahaczowej, a przy tym okazuje się komfortowe. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny.


Komentarze