REKLAMA

Używane kompakty, ale te mniej popularne

Wśród używanych kompaktów jest wiele aut zasługujących na uwagę, choć wybieranych rzadziej niż VW Golf i spółka. Przedstawiamy pięć modeli, co najmniej równie dobrych jak bestsellery, a często od nich tańszych. W naszym zestawieniu znajdziecie Seata Leona, Alfę Romeo Giulietta, Chevroleta Cruze, Citroena C4 i Mitsubishi Lancera.

auta kompaktowe Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 85 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Seat Leon

Bliźniak Golfa VII i Audi A3 ma sportowy styl i praktyczne wnętrze. wszystkie silniki są godne polecenia.

Dobrze wygląda i daje dużo frajdy z jazdy

Pięciodrzwiowy hatchback zadebiutował w 2012 r., rok później były dostępne kombi ST i trzydrzwiowy hatchback SC. Ta wersja ma o 3,5 cm krótszy rozstaw osi i bardziej dynamiczną sylwetkę dzięki innemu kształtowi tyłu. W 2014 r. ofertę powiększyły uterenowiona wersja ST X-Perience i sportowy hatchback Cupra. W 2015 r. dołączyła Cupra kombi, która w 2017 r. dostała napęd 4x4. W tym samym roku do sprzedaży trafiła limitowana do 799 sztuk Cupra R o mocy 310 KM. Od 2018 r. usportowione modele, także Leona, Seat sprzedaje pod osobną marką Cupra. Pokrewieństwo z innymi autami koncernu sprawia, że na rynku jest dużo przystępnych cenowo zamienników części i podzespołów, a także części używanych.

auta kompaktoweMateriały prasowe
auta kompaktoweMateriały prasowe
Leon ma inną tablicę rozdzielczą niż Golf i Octavia, niestety w tym stylizowanym na sportowo modelu brakuje sportowych akcentów. Pod podłogą ustawnego bagażnika znalazło się miejsce na koło zapasowe

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Układ napędowy Wszystkie diesle i silniki benzynowe można śmiało polecić. W podstawowych jednostkach benzynowych (EA211) rozrząd jest napędzany paskiem, a nie jak w awaryjnych poprzednikach (EA111) łańcuchem. To praktycznie nowe konstrukcje, w których nie występują usterki. Silniki serii EA211 to 1.2 TSI (86, 105/110 KM) oraz 1.4 TSI (110, 122/125, 140/150 KM). Natomiast silniki 1.8 TSI (180 KM) i 2.0 TSI (265, 280, 290, 300 i 310 KM) nadal mają łańcuchowy napęd rozrządu, ale dzięki gruntownej modernizacji nie zużywają nadmiernie oleju i mają trwały rozrząd. Wymienione jednostki TSI zmodernizowano w 2014 roku, zwiększając nieco moc i dostosowując je do spełniania normy Euro 6. W 2015 r. ofertę uzupełnił trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM – to nowa konstrukcja o nieznanej trwałości (na razie). Diesle są trwałe i oszczędne, mają wtrysk common-rail. 1.6 TDI osiąga 90, 105, 110 lub 115 KM, a 2.0 TDI 150 lub 184 KM. Generalnie występuje w nich zużycie eksploatacyjne związane z dużymi przebiegami, choć zdarzają się też uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej. Mechaniczne skrzynie biegów są trwałe, ale w początkach produkcji zdarzały się uszkodzenia skrzyń pięciobiegowych, najczęściej tych łączonych z dieslami (zbyt szybkie zużycie łożysk; koszt naprawy od 2200 zł). W dwusprzęgłowych przekładniach DSG po stu kilkudziesięciu tysiącach kilometrów ścierają się wielopłytkowe sprzęgła, a w układzie odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy w oprogramowaniu. Naprawa kosztuje od 2500 zł do nawet 8 tys. zł.

uzywaneauto motor i sport

 

Nadwozie Tablica rozdzielcza jest prosta, czytelna, łatwa w obsłudze, ale mało oryginalna. Wygodne fotele zamontowano dość nisko. Opcjonalna nawigacja nie działa zbyt szybko.
Wykonanie Leon jest dobrze zabezpieczony przed korozją. Jego wnętrze wykończono gorszymi materiałami niż w Golfie. W kabinie słychać czasami trzaski, źle ustawiona pokrywa bagażnika skrzypi. Uszczelki drzwi mają niską jakość, a wieniec kierownicy wyciera się.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Leon uzyskał pięć gwiazdek. Seryjnych jest siedem poduszek powietrznych, ABS z ESP.
Zawieszenie Jest dość sztywne; z tyłu wersje o mocy od 180 KM mają oś wielowahaczową, więc auto jeszcze lepiej się prowadzi (standard to belka skrętna). Szybka jazda w zakrętach daje sporą frajdę. Układ kierowniczy jest precyzyjny.

uzywaneauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

auta kompaktoweMateriały prasowe

Alfa Romeo Giulietta

Stylowa i ładna, dość obszerna i nieźle wyposażona. Może być mocną konkurencją dla Golfa – w niczym mu nie ustępuje.

Wyjątkowo  trwały model  z charakterem

Giuliettę skonstruowano na płycie podłogowej Fiata Bravo. Obydwa modele mają wiele takich samych rozwiązań konstrukcyjnych, w tym silników, dlatego większość napraw nie jest droga. Ale w tylnym zawieszeniu Alfa zamiast prostej belki skrętnej, ma układ wielowahaczowy. Model ten jest napędzany tylko na przód, lecz w wersji 1.7 TBi zamontowano samoblokujący mechanizm różnicowy torsen ułatwiający opanowanie auta. Giulietta jest w sprzedaży od 2010 r., a w tym roku jej produkcja ma zostać zakończona. Następcy raczej nie będzie.

auta kompaktoweMateriały prasowe
auta kompaktoweMateriały prasowe
Kokpit po liftingu z ekranem systemu multimedialnego Uconnect jest łatwy w obsłudze. Bardzo wygodne przednie fotele często są sterowane elektrycznie


Układ napędowy
Godne polecenia są benzynowe silniki turbo 1.4 TB o mocy 105 i 120 KM. Nadają się do zasilania LPG, ten mocniejszy był fabrycznie oferowany w wersji zasilanej gazem. W mocniejszym 1.4 czasami pękają korpusy turbosprężarki; używana kosztuje od 1000 zł, a regeneracja 1600 zł. Rozrząd warto wymieniać częściej, niż zaleca producent (koszt od 700 zł). Jednostki 1.4 TB MultiAir (150/170 KM) nie są dużo oszczędniejsze, lecz bardziej dynamiczne. Po przebiegu ponad 150 tys. km zdarzają się w nich awarie hydraulicznego modułu sterowania zaworami ssącymi (nowy moduł MultiAir kosztuje od 2900 zł). Awaria ta dotyczy głównie aut sprzed 2012 r. Wszystkie jednostki 1.4 mają pośredni wtrysk paliwa, natomiast 1.75 TBi o mocy 235/240 KM ma wtrysk bezpośredni, wyróżnia się doskonałymi osiągami, ale niestety może się w nim zatrzeć pompa wody. Diesle 1.6 JTDM o mocy 105 lub 120 KM są bardzo oszczędne (zużycie oleju napędowego wynosi ok. 4 l/100 km), a 2.0 JTDM osiągające 140 i 170 KM (później 150 lub 175 KM) okazują się wyjątkowo dynamiczne. W dieslach podczas co trzeciej wymiany oleju należy też wymienić uszczelkę smoka w misce olejowej (koszt 500 zł z olejem). Wszystkie silniki są trwałe i bezawaryjne, jeśli olej wymienia się nie rzadziej niż co 15 tys. km.

uzywaneauto motor i sport

auta kompaktoweMateriały prasowe
Zła widoczność do tyłu i po skosie do tyłu to wynik stylizacji „na sportowo”. Za to pod podłogą bagażnika jest miejsce na koło zapasowe

Nadwozie Auto wyglądem nawiązuje do usportowionych GTI. Tablica przyrządów utrzymana w sportowym stylu jest funkcjonalna. Z przodu na nisko osadzonych, dobrze wyprofilowanych fotelach siedzi się wygodnie. Z tyłu wygodnie będzie dwóm osobom.
Wykonanie Wnętrze wykończono starannie, lecz materiały nie są najlepsze – pęka skórzana tapicerka foteli. Jakość „chromów” i firmowych emblematów jest niska, ale zabezpieczenie przed rdzą – wzorcowe.
Bezpieczeństwo Alfę wyposażono seryjnie w 6 poduszek powietrznych, w teście zderzeniowym Euro-NCAP uzyskała najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.
Zawieszenie Giuiletta ma sztywne i niezbyt komfortowe zawieszenie. W zakrętach jest zwinna, bez tendencji do podsterowności. Układ kierowniczy – nieco syntetyczny.

uzywaneauto motor i sport

REKLAMA

auta kompaktoweMateriały prasowe

Chevrolet Cruze

Ten bliźniak Opla Astry jest równie jak on niezawodny. Po wycofaniu się Chevroleta z Europy w 2014 roku na rynku wtórnym można ten model kupić w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Cruze ma jakość Opla Astry, a jest od niego tańszy

Jako sedan był oferowany od 2009 roku, pięciodrzwiowy hatchback pojawił się w roku 2011, a kombi Station Wagon w 2012. Od 2014 r. do końca produkcji w 2016 roku Cruze był sprzedawany tylko w Rosji i na Ukrainie. Jego następcę, nie oferowanego w Europie, produkowano w latach 2016-2019. Część zespołów napędowych, wyposażenia elektrycznego i elektronicznego oraz elementy podwozia Cruze ma wspólne z Astrą IV. Przez 10 lat od wycofania się marki Chevrolet z Europy części i serwisowanie mają być dostępne na stacjach obsługujących modele Opla.

auta kompaktoweMateriały prasowe
auta kompaktoweMateriały prasowe
Ładna konsola środkowa z ekranem dotykowym systemu MyLink jest ergonomiczna i ma elementy obsługi znane z Astry. W ustawnym bagażniku hatchbacka po złożeniu oparć kanapy powstaje niestety niewielki próg


Układ napędowy
Silniki benzynowe (produkcji Opla) 1.6 (113/124 KM), 1.4T (140 KM) oraz 1.8 (141 KM) mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka 1.8 była też fabrycznie zasilana LPG i miała wzmocnione gniazda zaworowe. Wersje z silnikiem 1.4 T wyposażano w dwumasowe koło zamachowe, które czasami zawodzi (koszt naprawy: ponad 1000 zł). W wolnossących silnikach 1.6 i 1.8 zdarza się podwyższone zużycie oleju. Od debiutu Cruze’a można było kupić z dieslem 2.0 (125, 150 i 163 KM). Dwa pierwsze to produkty włoskiej firmy VM Motori, a najmocniejszy – GM. Silniki te są trwałe i oszczędne, ale mają drogi osprzęt. Stosowany od 2012 r. diesel 1.7 (130 KM) to konstrukcja Isuzu stosowana też w Oplu Astrze i wystarczające źródło mocy, choć ma nieodporny na miejską jazdę filtr cząstek stałych. Za to wyposażono go w tani rozrząd (pompa wody nie jest napędzana paskiem rozrządu). Diesle i silniki benzynowe okazują się trwałe. Jednostki 1.4 T i 2.0 VCDI (163 KM) mają bezobsługowy łańcuchowy napęd rozrządu. W sześciobiegowych przekładniach mechanicznych łączonych z silnikami 1.4 T i 1.7 VCDI szybko zużywają się łożyska (naprawa od 2500 zł).

uzywaneauto motor i sport

auta kompaktoweMateriały prasowe
Bagażnik kombi ma pojemność zbliżoną do tej w kombi Astry

Nadwozie Wnętrze jest obszerne, a fotele dość wygodne. Na ciekawej tablicy rozdzielczej znajdują się wstawki z tkaniny; obsługa wszelkich urządzeń jest prosta. Wnętrze wygłuszono tylko przeciętnie. Kombi i hatchback mają ustawne bagażniki, w sedanie zawiasy pokrywy wnikają głęboko do środka.
Wykonanie Cruze jest dość dobrze zabezpieczony przed rdzą, za to lakier łatwo się rysuje. Wnętrze nie imponuje jakością; plastiki niejednokrotnie trzeszczą, a fotele się wycierają.
Bezpieczeństwo Chevrolet Cruze uzyskał pięć gwiazdek w teście zderzeniowym. W standardzie ma sześć poduszek powietrznych oraz ESP.
Zawieszenie Jest niezbyt sztywne i dość komfortowe, z koleinami na drodze sobie radzi, ale nie z dziurami w asfalcie. Układ kierowniczy daje marne pojęcie o tym, co się dzieje na styku kół z podłożem.

uzywaneauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

auta kompaktoweMateriały prasowe

Citroen C4

Chciał być konkurentem niemieckich kompaktów, Dlatego stawia na funkcjonalność i niezawodność. Nie szokuje stylizacją ani awangardowymi rozwiązaniami technicznymi.

Bardzo dobry
model, ale tylko
z dieslem

Citroën C4 drugiej generacji był sprzedawany od 2010 do 2018 roku tylko jako 5-drzwiowy hatchback; model ten nie ma następcy. Jego prestiżową odmianą był inaczej stylizowany DS4 (od 2015 r. osobna marka DS), a po liftingu w 2015 r. DS4 jest też dostępny jako stylizowany na model uterenowiony DS4 Crossback.

auta kompaktoweMateriały prasowe
auta kompaktoweMateriały prasowe
Ładna i łatwa w obsłudze tablica. Z kołem zapasowym bagażnik ma pojemność nie 408, lecz tylko 380 litrów. Po złożeniu oparć powstaje próg


Układ napędowy
Wolnossące silniki benzynowe 1.4 VTi (95 KM) i 1.6 VTi (120 KM) są oszczędne, ale niezbyt trwałe. Zdarzają się w nich awarie napinaczy łańcucha rozrządu (koszt wymiany zestawu rozrządu: od 2000 zł) i regulatora faz rozrządu (od 500 zł). Prawdopodobieństwo wystąpienia usterki zmniejsza skrócenie przebiegów między wymianami oleju do 15 tys. km. Nietrwałe są cewki zapłonowe (100 zł/szt.). W turbodoładowanym silniku 1.6 THP (156 KM) do wymienionych usterek dochodzą awarie turbosprężarek, pompy wody (wycieki; wymiana – od 450 zł) oraz zbyt duże zużycie oleju. W układzie dolotowym gromadzi się nagar, jeśli nie pomoże czyszczenie chemią, trzeba zdjąć głowicę, co nie jest tanie. Zamiast wymienionych jednostek, w 2014 r. zastosowano 3-cylindrową 1.2 PureTech osiągającą 130 lub 110 KM (od 2015 r.). Ale i ona bywa awaryjna – strzępi się pasek rozrządu pracujący w oleju, a wyrwane elementy zatykają sitko smoka i zanieczyszczają pompę oleju (zapala się lampka ciśnienia oleju). Dlatego lepiej wymienić pasek rozrządu już przy 90 tys. km, by nie dopuścić do zatarcia. Zdarzają się też wycieki spod uszczelki głowicy i awarie turbosprężarek. Lepsze są trwałe i oszczędne diesle. W 1.6 HDi o mocy 92, 99 112, 114 i 120 KM zdarzają się wycieki spod uszczelek wtryskiwaczy; koszt wymiany kompletu to 300 zł. Jednostka 2.0 HDi o mocy 150 KM jest trwała i dynamiczna. Stosowane od 2015 r. diesle BlueHDi oprócz filtra cząstek stałych mają selektywny katalizator spalin SCR wymagający płynu AdBlue. Zautomatyzowane przekładnie łączone z silnikiem 1.6 THP bywają awaryjne.

uzywaneauto motor i sport

auta kompaktoweMateriały prasowe
DS4 wygląda masywniej niż C4. Ma lepsze materiały, lecz jest ciaśniejszy i ma mniejszy bagażnik. Do napędu służą mocne silniki (do 211 KM). W tylnych drzwiach okna się nie otwierają


Nadwozie
W porównaniu z pierwszym C4 w modelu drugiej generacji zrezygnowano z jakiejkolwiek ekstrawagancji we wnętrzu na rzecz łatwej i bezproblemowej obsługi. Fotele są wygodne, ale kanapa ma krótkie siedzisko.
Wykonanie Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Jakość montażu i materiałów we wnętrzu jest wysoka, choć tworzywa na tablicy przyrządów w wersji sprzed liftingu czasami skrzypią.
Bezpieczeństwo W wyposażeniu seryjnym było sześć airbagów oraz ESP. W teście zderzeniowym auto zdobyło pięć gwiazdek – najwyższą notę.
Zawieszenie Komfortowo zestrojone zawieszenie nie zachęca do szybkiej jazdy krętą trasą (przechyły nadwozia), ale za to sprawnie tłumi nierówności. Układ kierowniczy daje dość marne pojęcie o tym, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią.

uzywaneauto motor i sport

REKLAMA

auta kompaktoweMateriały prasowe

Mitsubishi Lancer

Kojarzy się ze zwycięstwami w rajdach, Ale Lancer ósmej generacji to przede wszystkim trwały i przestronny model z prostą techniką. Był produkowany w japonii, co podnosi jego wartość.

Lancer to auto
trwałe, ale ma
 zachowawczy styl

Lancer debiutował jesienią 2007 r. jako sedan, rok później dołączył 5-drzwiowy Sportback. Ma płytę podłogową Outlandera drugiej generacji. Dzisiaj Lancerowi brakuje współczesnych systemów bezpieczeństwa. Produkcję zakończono w 2017 roku bez następcy.

auta kompaktoweMateriały prasowe
auta kompaktoweMateriały prasowe
Przestarzałe wzornictwo kokpitu. Obsługa jest intuicyjna, ale sterowanie nawiewami umieszczono za nisko i brakuje wzdłużnej regulacji kierownicy. Z tyłu wystarcza miejsca na nogi, jednak nad głową jest go za mało


Układ napędowy Od początku do 2011 roku stosowano benzynowy silnik 1.5 (109 KM), a od 2010 r. jednostkę 1.6 (117 KM). Silnik 1.8 o mocy 140/143 KM miał od 2009 r. fabrycznie wzmocnione gniazda zaworów, dzięki czemu nadawał się do zasilania LPG. Wersje 1.6 i 1.8 wyposażano w fabryczne instalacje LPG firmy STAG. W silnikach 1.6 zdarzają się awarie systemu zmiennych faz rozrządu, z kolei jednostka 1.8 spala olej, jeśli jest ostro traktowana. Na niektórych rynkach (np. w USA) Lancera sprzedawano z paliwożernymi silnikami benzynowymi 2.0 (150 KM) i 2.4 (170 KM). Wszystkie wymienione jednostki nie są doładowane. Sprężarki mają silniki 2.0 zajmujące miejsce na szczycie oferty czteronapędowych wersji Ralliart (240 KM) i 295-konnej Evolution. Z diesli do 2010 r. stosowano silnik 2.0 (140 KM). To awaryjna jednostka produkcji VW, zawodzą w niej pompowtryskiwacze i napęd pompy oleju, pękają głowice. Od 2010 roku montowano nowoczesnego diesla 1.8 konstrukcji Mitsubishi. To pierwszy na świecie silnik wysokoprężny ze zmiennymi fazami rozrządu, zmiennym skokiem zaworów dolotowych i z niskim stopniem sprężania (14,9:1). Ma moc 116 lub 150 KM, jest oszczędny i dynamiczny, ale jego naprawy są drogie, bo brakuje zamienników części. Wszystkie silniki, poza dieslem 2.0, są trwałe i mają bezobsługowy łańcuchowy napęd rozrządu. Należy unikać aut z awaryjną bezstopniową przekładnią CVT, jej naprawa kosztuje co najmniej 8 tys. zł.

uzywaneauto motor i sport

auta kompaktoweMateriały prasowe
Sportback jest nieco dłuższy niż sedan; obydwie wersje mają mały bagażnik. Plusem są dźwigienki w bagażniku do składania oparcia kanapy 


Nadwozie Lancer ma prostą, ergonomiczną tablicę rozdzielczą. Zapewnia niezły komfort jazdy, ale jego wnętrze nie jest zbyt przestronne. Chociaż ma duże rozmiary zewnętrzne, bagażnik, niezależnie od wersji auta, ma pojemność typową dla aut miejskich (Sportback tylko 290 l, z wnęką na koło zapasowe – 344 l).
Wykonanie Karoseria jest dość dobrze zabezpieczona przed rdzą, choć pojawia się ona na krawędziach niektórych elementów. Lakier jest zbyt miękki. We wnętrzu zastosowano twarde materiały przeciętnej jakości, ale odporne na zużycie. Tablicę precyzyjnie zmontowano, choć dobiegają z niej trzaski.
Bezpieczeństwo Lancer ma w standardzie siedem poduszek powietrznych oraz ABS z ESP. W testach zderzeniowych uzyskał pięć gwiazdek.
Zawieszenie Auto pewnie zachowuje się w zakrętach, choć nie tak dobrze jak można się spodziewać po zastosowaniu z tyłu wielowahaczowego zawieszenia. Za to dość dobrze tłumi ono nierówności.

uzywaneauto motor i sport

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA