![]() Bogdan Czajkowski
|
Małe samochody już nie muszą być tanie. Łatwo znajdą nabywcę, jeśli go zauroczą. Modele, które proponujemy, mogą kosztować tyle, co kompakty, a mimo to cieszą się popularnością na rynku. Dwoma z nich, Mini i „500” odbędziemy sentymentalną podróż w lata 50. Mito uwodzi klasyczną urodą Alf, a DS 3 ekstrawagancją. Najbardziej zwyczajne jest Audi A1, bo stylistyką nawiązuje tylko do większych braci. Sprawdzamy praktyczność tych modeli, ekonomiczność, bezpieczeństwo i to, jak jeżdżą. |
Fiat 500 (2007 r.) – od 12 000 zł
Jest przykładem doskonałego włoskiego designu i chociaż to nie on rozpoczął modę na miejskie
maluchy w stylu retro, szybko zdobył popularność. Ponieważ Fiata 500 skonstruowano na podwoziu Pandy II, jego eksploatacja nie jest droga.
Jako nowe auto „pięćsetka” była wyraźnie droższa od Pandy, ale i mniej funkcjonalna. Mniejsza w środku, tylko trzydrzwiowa i z mniejszym bagażnikiem nie miała u nas szans. Teraz, jako używana, łatwo znajduje nabywców. Fiat 500 to najtańszy model, którym można się wyróżnić na drodze, zwłaszcza że liczba kolorów nadwozia i wnętrza, ozdobnych folii i drobnych dodatków powoduje, że niełatwo spotkać drugie takie samo auto.
- Układ napędowy
Do wyboru jest ponad 10 silników. Podstawowy benzynowy 1.2 o mocy 69 KM przeszczepiono z Pandy II. Jest niezbyt dynamiczny, za to trwały, choć w samochodzie o dużym przebiegu może czasem spalić odrobinę oleju silnikowego. Dzięki prostej budowie (tylko osiem zaworów, bez doładowania i wtrysku bezpośredniego) nie przysparza kosztów. Natomiast skomplikowany dwucylindrowy silnik turbo 0.9 TwinAir (85/105 KM) przy dynamicznej jeździe może zadziwić wysokim spalaniem, oszczędniejszy jest wolnossący stukonny 1.4 16V. Mocniejsze, turbodoładowane silniki 1.4 T-Jet są montowane w usportowionym Fiacie 500 występującym pod kultową marką Abarth. Mają wiele wersji mocy: 135, 140, 145, 160, 180 KM kończąc (na razie) na 190 KM. Diesel 1.3 Multijet osiąga moc 75, 90 i 95 KM. Ten silnik jest oszczędny i zapewnia niezłą dynamikę (zużycie oleju napędowego nawet poniżej 4 l/100 km), ale egzemplarze z filtrem cząstek stałych niezbyt nadają się do eksploatacji w mieście. Ciekawostka, w USA mały Fiat jest oferowany z napędem elektrycznym.
![]() |
Dynamiczny dwucylindrowy silnik TwinAir nie zdobył serc nabywców |
- Nadwozie
Wyglądem nawiązuje do Fiata Nuova 500 z 1957 r. Oprócz trzydrzwiowego hatchbacka od 2009 roku w ofercie jest kabriolet z płóciennym dachem odsuwanym do tyłu na pokrywę bagażnika, przy czym słupki, boczne szyby i obramowanie dachu nie składają się. We wnętrzu z przodu jest dość miejsca, ale z tyłu wyższym osobom będzie po prostu ciasno – za mało miejsca nad głowami i na szerokość. Deska rozdzielcza ma podobny układ jak w Pandzie i tak jak w niej denerwuje umieszczenie przycisków do obsługi szyb na konsoli środkowej. W Europie auto jest produkowane w polskiej fabryce w Tychach i niewątpliwie ma to wpływ na wysoką jakość i bezawaryjność tego samochodu. - Wykonanie
Auto ma dobrze zmontowane wnętrze, w którym zastosowano trwałe materiały wysokiej jakości. Za to zewnętrzne chromowane elementy czasem się łuszczą, a mocno szarpnięta klamka może zostać w dłoni. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed rdzą.
![]() |
Układ tablicy przyrządów jak w Pandzie. Wyświetlacz komputera i wskaźniki przed kierownicą mało czytelne |
- Bezpieczeństwo
Auto już w podstawowej wersji ma 7 poduszek powietrznych (z przodu: czołowe, boczne, kurtynowe i kolanowa kierowcy). W teście zderzeniowym Euro-NCAP „pięćsetka” uzyskała najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Niestety, ochrona pieszych jest niewystarczająca. - Zawieszenie
Zapewnia przyzwoity komfort; tylko krótkie nierówności wstrząsają autem. Co innego Abarth. Twarde lub ekstremalnie twarde zawieszenie bardziej nadaje się na tor niż do jazdy ulicami. „500” w zakrętach zachowuje się neutralnie, ma precyzyjny układ kierowniczy. W zawieszeniu najczęściej zużywają się łączniki stabilizatora, czasami zdarzają się wycieki z amortyzatorów czy głośno pracujące łożyska.
![]() |
Płócienny dach wersji cabrio jest przesuwany elektrycznie do tyłu i w dół razem z tylną szybą |
Komentarze
~kamilek22, 2019-06-13 14:44:56
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?