REKLAMA

Używane modele klasy średniej: zalety, usterki, porady

Tym razem w naszym teście samochodów używanych auta klasy średniej. Opisujemy co się w nich psuje i jakie mają zalety. Opel Insignia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Volkswagen Passat oraz Skoda Superb trafiły pod naszą lupę. 

używane, klasa średnia Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 122 410 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Używany Opel Insignia

Nawet dzisiaj, po 12 latach od debiutu, jego stylizacja jest atrakcyjna. kokpit utrzymano w sportowym stylu, a oferta silników jest bogata.

Insignia jest dostępna jako sedan, liftback, kombi  i uterenowiony Country Tourer

W czasie debiutu w 2008 roku liftback i sedan – za sprawą opadającej linii dachu – wyróżniały się stylizacją przypominającą coupé. Wiosną następnego roku pojawiło się kombi Sports Tourer, a nieco później, najmocniejsza, 325-konna Insignia OPC. W 2013 r. ofertę uzupełnił stylizowany na terenowo Country Tourer z prześwitem większym o 2 cm. Najmocniejsze wersje mogą mieć napęd na cztery koła z „dołączanym tyłem”; jest on seryjny w V6 i V6 OPC. W 2017 r. zadebiutował następca w takich samych wersjach nadwozia (ale sedana oferowano tylko na niektórych rynkach).
Układ napędowy Dostępnych jest wiele wersji silnikowych, w tym nawet z fabryczną instalacją na gaz LPG (1.4 T). Jednostki benzynowe 1.4 T (140 KM), 1.6 (115 KM), 1.6 T (170 i 180 KM), 1.8 (140 KM) mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. W łańcuchowy napęd rozrządu wyposażono silniki 1.4 T, 1.6 T i 2.0 T (220/250 KM), który spotkamy też w 2.8 V6 T o mocy 260/325 KM. Wersje turbodoładowane mają dwumasowe koło zamachowe, które czasami zawodzi, głównie w 1.4 T (koszt – ponad 1000 zł). Dobry wybór to silniki 1.6 lub 1.8 oraz 1.6 T. Nie przysparzają problemów i okazują się oszczędne, choć 1.6 jest dość słaby. Niezła opcja to w miarę dynamiczny i oszczędny silnik 1.4 T. Niestety sporadycznie ulegają w nim uszkodzeniu membrana w pokrywie zaworów i odpowietrzenie skrzyni korbowej; naprawa jest dość droga. Jednostki 2.0 T i 2.8 T rozczarowują nadmiernym zużyciem paliwa. W sumie trwałość silników benzynowych jest zadowalająca. Od początku Insignię napędzał diesel 2.0 CDTI o mocy 110, 130 i 160 KM. Ta nowoczesna jednostka skonstruowana przez Fiata jest uważana za jedną z najlepszych na rynku. Jest oszczędna i bardzo trwała, choć występuje w niej kilka drobnych usterek. Jedną z nich jest przepuszczająca olej uszczelka pomiędzy pompą a smokiem oleju (grozi zatarciem silnika). Uszczelka kosztuje 70 zł, a wymiana do 600 zł. Bywa, że pęka rura doprowadzająca powietrze do turbosprężarki – kosztuje 700 zł, ale do jej wymiany trzeba zdjąć zderzak. Awaryjne bywają też świece żarowe, z kolei naprawa nieszczelnej obudowy zaworu EGR kosztuje 400 zł. Stosowany filtr cząstek stałych jest nieodporny na miejską jazdę, Opel stosował więc korektę oprogramowania. W 2011 r. ofertę uzupełnił silnik 2.0 biturbo o mocy 195 KM. Od liftingu w 2013 r. wprowadzono 2.0 CDTI o mocy 120, 140 i 163 KM. W 2015 r. zamiast silników 2.0 (110 i 130 KM) zastosowano fiatowską jednostkę 1.6 CDTI (120 i 136 KM) spełniającą normę emisji spalin Euro 6. Jest bardzo oszczędna i trwała. W tym samym roku zadebiutował także mocno zmodernizowany silnik 2.0 CDTI osiągający 170 KM. Zmieniono w nim układy zasilania i wydechowy, komory spalania, wtryskiwacze i turbosprężarkę (chłodzoną cieczą i z własnym filtrem oleju). Spełnia normę Euro 6 dzięki zastosowaniu systemu SCR (selektywnej katalitycznej redukcji tlenków azotu przy zastosowaniu płynu AdBlue). Wlew do zbiornika płynu znajduje się pod klapką wlewu paliwa. Silnik 1.6 CDTI ma rozrząd napędzany łańcuchem, pozostałe jednostki – paskiem. W sześciobiegowych przekładniach M32 stosowano nietrwałe łożyska. Pierwszymi objawami zużycia są samoistne wyraźne ruchy do przodu i do tyłu dźwigni zmiany biegów przy dodawaniu i ujmowaniu gazu. Naprawa kosztuje od 2500 zł. Przekładnie te stosowano głównie w autach ze słabszymi silnikami.

używane, klasa średniaMateriały prasowe
Po liftingu lepsze wersje wyposażeniowe Insignii zamiast zegarów miały duży wyświetlacz, który można dowolnie konfigurować. Ekran multimediów umieszczono wysoko, więc wygodnie się z niego korzysta
używane, klasa średniaMateriały prasowe
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Atrakcyjny wygląd sedana i liftbacka, w stylu czterodrzwiowego coupé, uzyskano kosztem ilości miejsca z tyłu, zwłaszcza wokół głowy i kolan. W Sports Tourerze rozbudowany zderzak utrudnia dostęp do bagażnika

Nadwozie Fotele z przodu są wygodne, ładny kokpit wyposażono w wiele przycisków ułatwiających obsługę, ale wymagających przyzwyczajenia. Wnętrze jest obszerne i dobrze wygłuszone, choć diesle nieco słychać. Z tyłu w liftbacku i sedanie brakuje miejsca na kolana i nad głową.
Wykonanie Insignię dobrze zabezpieczono przed korozją, występowała tylko w początkach produkcji przy przelotce przewodów do przednich drzwi. We wnętrzu użyto dobrych materiałów, ale niedbały montaż powoduje, że w kokpicie słychać trzaski.
Bezpieczeństwo Insignia uzyskała pięć gwiazdek crash-teście. W standardzie ma sześć poduszek powietrznych i ESP.
Zawieszenie Jest dość sztywne, ale wystarczająco komfortowe, auto jest zwinne w zakrętach i dobrze się prowadzi, również dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu.

dane techniczneauto motor i sport

dane techniczneauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

używane, klasa średniaMateriały prasowe

Używany - Ford Mondeo

Po Skodzie Superb to najprzestronniejszy model klasy średniej. Mondeo jest trwałe, dostępne w wielu wersjach silnikowych i wyróżnia się dobrymi właściwościami jezdnymi.

Najlepiej wybrać forda Mondeo z silnikiem diesla

Mondeo trzeciej generacji zadebiutowało w 2007 roku. Występuje jako sedan, liftback i kombi. Jego następca trafił do sprzedaży w 2014 roku.
Układ napędowy Początkowo podstawowym silnikiem benzynowym był fordowski wolnossący 1.6 o mocy 110 i 125 KM. Od 2010 r. oferowano go w zmodernizowanej, 120-konnej wersji. Wolnossąca jednostka 2.0 o mocy 145 KM to konstrukcja Mazdy, tak jak silnik 2.3 o mocy 160 KM. Sportowe doznania zapewniał niezawodny pięciocylindrowy doładowany silnik 2.5 o mocy 220 KM przeszczepiony z Volvo. Wymienione jednostki są trwałe, ale, poza 1.6, niestety paliwożerne. Mają pośredni wtrysk benzyny, a silnik Mazdy łańcuchowy napęd rozrządu. W ramach liftingu w 2010 r. jednostki 2.3 i 2.5 zastąpiono nowoczesnymi doładowanymi 2.0 EcoBoost (203 i 240 KM), natomiast 1.6 EcoBoost (160 KM) wprowadzono zamiast wolnossącego silnika 2.0. Nowe jednostki bywają awaryjne, a ich naprawy są kosztowne. Silniki EcoBoost mają problemy z chłodzeniem, lepszym wyborem są jednostki wysokoprężne. Początkowo były to fordowskie diesle 1.8 TDCi (100 i 125 KM) oraz trwałe jednostki PSA – 2.0 TDCi o mocy 115 (do 2011 r.), 130 (do 2008 r.) i 140 KM; od 2010 roku także w wersji 163 KM. W ofercie znajdował się też 175-konny 2.2 TDCi (od 2010 r. – 200 KM). Warto wiedzieć, że sterownik diesla 2.0 TDCi o mocy 140 KM ma wgrane oprogramowanie umożliwiające podniesienie mocy do 163 KM. Stosowany do liftingu silnik 1.8 to jednostka starszej generacji, która ma awaryjny układ wtryskowy (naprawa do 2500 zł) i nietrwałe dwumasowe koło zamachowe (koszt części ze sprzęgłem 1600 zł). W 2010 r. wprowadzono oszczędny i trwały silnik 1.6 TDCi (115 KM).

używane, klasa średniaMateriały prasowe
Po liftingu tablica przyrządów zyskała wyższą jakość. Liftback należy do  najbardziej poszukiwanych wersji
używane, klasa średniaMateriały prasowe
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Bagażnik ma pojemność 540 l. Kombi ma bardzo ustawny bagażnik (549/1745 l). Mondeo w każdej wersji nadwozia przewyższa konkurentów ładownością  

Nadwozie Wnętrze jest dobrze wygłuszone i przestronne, a obsługa pokładowych urządzeń intuicyjna. Fotele okazują się wygodne.
Wykonanie Nadwozie jest odporne na działanie korozji, choć w najstarszych egzemplarzach może się ona już pojawiać, zwłaszcza na tylnej pokrywie. Montaż wnętrza jest na dobrym poziomie. Natomiast plastiki okazują się podatne na zarysowania, łuszczy się chrom z wewnętrznych klamek.
Bezpieczeństwo W standardzie jest siedem airbagów i ESP. W testach zderzeniowych Mondeo uzyskało pięć gwiazdek (maksymalna ocena).
Zawieszenie Pozwala na zwinne pokonywanie zakrętów, ale także dobrze sobie radzi z tłumieniem nierówności. Układ kierowniczy jest bezpośredni.

dane techniczneauto motor i sport

dane techniczneauto motor i sport

REKLAMA

używane, klasa średniaMateriały prasowe

Używany - Renault Laguna

Laguna III jako nowa była niedoceniana. ale Dzięki temu ten trwały model, który oparł się modzie na downsizing i ma mocne silniki, można teraz tanio kupić.

Laguna jest
tania w zakupie
i w eksploatacji

Pięciodrzwiowy liftback zadebiutował jesienią 2007 r. Na początku 2008 r. dołączyło do niego kombi Grandtour, a jesienią dwudrzwiowe coupé. Wprowadzono wtedy system 4Control – układ skrętnych tylnych kół poprawiający zwrotność i prowadzenie w zakrętach; był on seryjny w wersjach GT (później w opcji). Laguna III jest jakościowo dużo lepsza od awaryjnego poprzednika, ale nijaką stylizacją i z powodu braku zaufania do niej, co było spadkiem po poprzedniku, nie zdobyła rynku i w swojej klasie najbardziej traci na wartości. W 2015 r. Lagunę zastąpił Talisman.
Układ napędowy Podstawowym silnikiem benzynowym był 1.6 o mocy 110 KM (do 2010 r.). Jest bezproblemowy, ale zdarzają się awarie cewek zapłonowych i koła zmiennych faz rozrządu (koszt koła – od 300 zł). Wart uwagi jest dość dynamiczny wolnossący silnik Nissana (2.0 o mocy 140 KM), który czasami wymaga korekty oprogramowania sterującego (400 zł). Osiągi to z kolei domena wersji 2.0 TCe (170 KM lub 204 KM). Topową jednostką stosowaną tylko w coupé jest pochodząca z Nissana 350Z 3.5 V6 o mocy 238 KM. Podstawowy diesel to oszczędny 1.5 dCi (110 KM) – warto wymieniać w nim olej maksymalnie co 15 tys. km, dotyczy to zresztą wszystkich diesli. Diesel 2.0 dCi (130, 150 i 173/178 KM) ma skomplikowaną budowę, zwłaszcza w najmocniejszej wersji, która jako jedyna bywa awaryjna (głowice). W 2.0 dCi sporadycznie wyciągają się łańcuchy rozrządu i uszkodzeniu ulega zawór EGR; koszt napraw wynosi 1500 i 800 zł. Topowa jednostka to 3.0 V6 dCi o mocy 235 KM. Wszystkie silniki są trwałe.

używane, klasa średniaMateriały prasowe
Minimalistyczna tablica przyrządów z klasycznymi zegarami. Sześciostopniowy automat japońskiej konstrukcji był w standardzie w wersjach z silnikami V6 i 2.0 TCe 170
używane, klasa średniaMateriały prasowe
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Najładniejsze w gamie – mocne, dwudrzwiowe coupé. Grandtour ma ustawny bagażnik o pojemności 508/1593 litrów

Nadwozie Z przodu miejsca nie brakuje, ale z tyłu jest dość ciasno. Wysmakowany oszczędny w wyrazie kokpit jest ergonomiczny. Fotele są wygodne.
Wykonanie Nadwozie doskonale zabezpieczono przed rdzą. Tworzywa we wnętrzu mają wysoką jakość, niestety wycierają się uchwyty na drzwiach, ekoskóra na kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów. Elementy wnętrza w starszych autach czasami skrzypią – dotyczy to również składanych lusterek zewnętrznych. Tapicerka siedzeń szybko się wygniata.
Bezpieczeństwo standardowo Lagunę wyposażano w sześć poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym uzyskała maksymalną ocenę.
Zawieszenie Jest mniej sztywne niż w modelach konkurentów, nierówności tłumi dobrze. Na drodze Laguna jest stabilna, a w zakrętach przewidywalna. Układ kierowniczy działa z niezłym wyczuciem.

dane techniczneauto motor i sport

dane techniczneauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

używane, klasa średniaMateriały prasowe

Używany - Volkswagen Passat

Miał zmienić opinię o awaryjnym poprzedniku i dobrze wywiązał się z tego zadania. Zalety Passata z lat 2010-2014 to obszerne i ustawne wnętrze oraz nieskomplikowana budowa.

Passat B7 jest Ceniony za swoje cechy praktyczne

Passat generacji B7 zadebiutował 10 lat temu. Z technicznego punktu widzenia to model B6 poddany gruntownemu liftingowi. Poprawiono w nim to, co szwankowało u poprzednika, wymieniono część oferowanych silników. Czterodrzwiowe coupé (Passat CC) oparte na modelu B6 zostało zmodernizowane w 2011 r. i wyglądem przypomina model B7; produkowano je do 2016 r. W roku 2012 wprowadzono uterenowioną wersję Alltrack, która jest wyposażona w napęd 4x4. Następca omawianego modelu, Passat B8, został zaprezentowany w 2014 r.
Układ napędowy Niestety jednostki benzynowe na tle konkurencyjnych nadal wypadają słabo. Doładowany silnik 1.4 TSI (122 lub 160 KM) został zmodernizowany, ale nadal zawodzi w nim łańcuchowy napęd rozrządu, koszt części to ponad 700 zł. Wersja 1.4 (160 KM, montowana od 2012 r.) z dodatkową sprężarką mechaniczną jest bardziej awaryjna – uszkodzone bywa sprzęgło sprężarki mechanicznej. Wersja 1.8 TSI (160 KM, do 2012 r.) nadmiernie zużywa olej (naprawa 6000 zł) i ma awaryjne napinacze łańcucha rozrządu (wymiana rozrządu od 1200 zł). 2.0 TSI (211 KM) do modernizacji w 2012 r. również zużywał olej. Silnik 3.6 FSI to rzadka jednostka, paliwożerna, ale trwała. Diesle są niezawodne i oszczędne, mają wtrysk common-rail. 1.6 TDI CR osiąga 105 KM, a 2.0 TDI CR 140, 170 lub 177 KM. W 1.6 zdarzają się uszkodzenia wtryskiwaczy (nienaprawialne) i dwumasowego koła zamachowego. W 2.0 TDI psuje się zawór ciśnienia paliwa w listwie common-rail (wymiana kosztuje 500 zł). Mechaniczne skrzynie biegów są trwałe, w dwusprzęgłowej DSG po 150–200 tys. km mogą ścierać się wielopłytkowe sprzęgła (głównie w 7-biegowej, suchej), a w układzie mechatroniki zmieniającym przełożenia występują błędy w oprogramowaniu. Usprawnienie przekładni DSG kosztuje od ok. 2500 zł.

używane, klasa średniaMateriały prasowe
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Tablica rozdzielcza jest czytelna i ergonomiczna. Dodano analogowy zegar, a przycisk elektrycznego hamulca pomocniczego przeniesiono na konsolę. Z tyłu nawet w sedanie nie brakuje miejsca

Nadwozie Tablica rozdzielcza jest niewyszukana, za to ergonomiczna, a obszerne wnętrze urządzono praktycznie. Passat ma bardzo wygodne fotele i mnóstwo miejsca z tyłu.
Wykonanie Model tej serii jest dobrze zabezpieczony przed korozją, ale jej ogniska pojawiają się nad przednią szybą i na pokrywie bagażnika w kombi. Wyśmienicie wyciszone wnętrze zmontowano starannie z lepszych niż u konkurencji materiałów.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych zyskał pięć gwiazdek. Seryjne ma 6 airbagów, ABS i ESP.
Zawieszenie Passat jest komfortowy i pomimo swojej wielkości zwinny na krętej drodze. Układ kierowniczy jest precyzyjny.

używane, klasa średniaMateriały prasowe
Kombi ma bardzo duży i ustawny bagażnik. Pod jego podłogą mogło być pełnowymiarowe koło zapasowe, dojazdowe lub zestaw naprawczy
używane, klasa średniaMateriały prasowe
CC to elegancki czterodrzwiowy sedan cztero-  lub pięciomiejscowy. Ma duży bagażnik o pojemności 532 litrów
używane, klasa średniaMateriały prasowe
W przeciwieństwie do innych wersji Passata i modelu CC, Allroad występuje tylko z napędem na cztery koła. Ma prześwit zwiększony o 30 mm

dane techniczneauto motor i sport

REKLAMA

używane, klasa średniaMateriały prasowe

Używany - Skoda Superb

Wnętrze ma tak przestronne, a bagażnik tak duży jak auta klasy wyższej. Jednak wykończenie i paleta silników jednoznacznie sytuują Superba w klasie średniej.

Benzynowe silniki nie są mocną stroną Skody Superb

Superb drugiej generacji zadebiutował w 2008 r. jako liftback, w następnym roku do sprzedaży weszło kombi. Po liftingu w 2013 r. wprowadzono podwyższoną uterenowioną wersję Outdoor wyposażoną w napęd 4x4, osłony podwozia oraz plastikowe nakładki na nadkolach i zderzakach. Ale również zwykłego Superba można było za dopłatą tylko 1000 zł zamówić z większym prześwitem i z osłonami podwozia. Model trzeciej generacji zaprezentowano w 2015 roku.
Układ napędowy Wśród jednostek napędowych bezstresową eksploatację zapewniają tylko trzy diesle: wytrzymały i oszczędny 1.9 TDI o mocy 105 KM (uwaga na serię BXE – zdarzają się wadliwe panewki), jednostki 2.0 TDI z wtryskiem common-rail o mocy 140 i 170 KM oraz 1.6 TDI (105 KM, zamiast 1.9 TDI od 2010 r.). Doładowany benzynowy silnik 1.4 TSI (125 KM) ma nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu. Jednostki 1.8 TSI (160 KM) i 2.0 TSI (200 KM, od 2010 r.) nadmiernie spalają olej silnikowy z powodu wadliwych pierścieni tłokowych (naprawa jest droga). Także one mają awaryjne łańcuchowe rozrządy. Natomiast silnik VR6 3.6 FSI o mocy 260 KM jest niezawodny, ale drogi w eksploatacji. W dieslu 2.0 (140 KM) z pompowtryskiwaczami (PD) pękają głowice (naprawa kosztuje ponad 5000 zł), uszkodzeniom ulegają też wałki rozrządu. Napęd pompy oleju w 2.0 TDI przy większych przebiegach czasami zawodzi. Dwusprzęgłowa przekładnia może okazać się awaryjna; zależnie od uszkodzenia koszt jej naprawy sięga od 800 zł do 8 000 zł. W najmocniejszych wersjach Superb może mieć napęd 4x4.

używane, klasa średniaMateriały prasowe
Czytelna tablica przyrządów została złożona z elementów znanych z innych samochodów koncernu VW
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Z tyłu miejsca jest tyle, ile w przedłużanych modelach klasy luksusowej
używane, klasa średniaMateriały prasowe
Uterenowiony i ze zwiększonym prześwitem Superb Outdoor występuje tylko z nadwoziem kombi

Nadwozie Wnętrze Superba jest bardzo obszerne, wygoda foteli zależy od wersji wyposażeniowej. Z tyłu miejsca jest tyle, ile w największych limuzynach. Tablica przyrządów nie porywa designem, ale jest uporządkowana i intuicyjna w obsłudze. Wnętrze dobrze wyciszono. Pokrywę bagażnika można otwierać na dwa sposoby: częściowo, jak w sedanie i razem z szybą, jak w liftbacku (system TwinDoor).
Wykonanie W najstarszych autach korozja pojawia się u dołu błotników, wyciera się powłoka na listwach, znaczkach firmowych i uchwytach drzwi. Na przeciętnym poziomie jest wykonanie i spasowanie elementów, a jakość materiałów we wnętrzu zależy od wersji wyposażenia.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Skoda Superb uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnie wyposażano ją w siedem poduszek powietrznych i ESP.
Zawieszenie Konstrukcyjnie jest takie jak w VW Passacie B6. Tyle tylko, że wykonano je ze stali i ma wymienne tuleje oraz sworznie, co powoduje, że jest tanie w naprawach. Okazuje się też komfortowe i zapewnia dobre prowadzenie auta. W szybkiej jeździe krętą trasą Superb, chociaż duży, jest zwinny.

dane techniczneauto motor i sport

dane techniczneauto motor i sport

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA