Używany Citroen DS3 (2014-2019) - Większy niż się wydaje

DS3 to odpowiedź Citroena na Audi A1, Mini i włoskie maluchy premium. Wygląda efektownie, a nad konkurentami góruje obszerniejszym wnętrzem i funkcjonalnością.

Citroen DS3 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
Od 2014 r. DS jest osobną marką ekskluzywnych samochodów

Model DS 19 w 1955 roku na paryskim salonie samochodowym zaszokował świat niecodziennym, opływowym nadwoziem i innowacyjnymi rozwiązaniami, w tym hydropneumatycznym zawieszeniem. Współczesne DS-y były początkowo ekskluzywnymi odmianami Citroënów. Od 2014 r. to osobna marka bazująca na popularnych modelach koncernu PSA, dziś Stellantis. DS 3 produkowano jako trzydrzwiowego hatchbacka i kabriolet z odsuwanym płóciennym dachem, jak w Fiacie 500. W 2019 roku zastąpił go crossover DS 3 Crossback.

REKLAMA

Citroen DS3 - Układ napędowy

Podstawowe wolnossące silniki benzynowe 1.4 (95 KM) i 1.6 (120 KM) są oszczędne i trwałe, choć zdarzają się w nich awarie napinaczy łańcucha rozrządu i regulatora faz rozrządu. Nie jest to usterka konstrukcyjna, ponieważ problem znika po skróceniu przebiegów pomiędzy wymianami oleju z 30 tys. km o połowę. Turbodoładowany silnik 1.6 THP to wspólna konstrukcja PSA i BMW. W DS3 był montowany w wersjach o mocy 156/165 i 207 KM. Niestety, jest ryzyko awarii napinacza łańcucha rozrządu (wymiana – 1000 zł) i turbosprężarki. Wprowadzony w 2013 r. jako podstawowy, trzycylindrowy silnik o mocy 82 KM nie jest zbyt dynamiczny, okazuje się za to bezawaryjny i oszczędny. Wersje turbo 1.2 (110 KM – 2015 r. i 130 KM – 2016 r.) są i dynamiczne, i oszczędne, a przy tym trwałe. Dotyczy to też diesli – słabego 1.4 (68 KM) i dynamicznego 1.6 (92 i 112 KM; od 2015 r. – 99 i 120 KM). 5- i 6-biegowe skrzynie mechaniczne pracują bezawaryjnie.

Citroen DS3Materiały prasowe
Prosta w obsłudze, ładna tablica przyrządów jest taka jak w Citroënie C3 w bogatszych wersjach
Citroen DS3Materiały prasowe
Wygodne fotele mają dobre trzymanie boczne

Citroen DS3 - Nadwozie

DS 3 ma jedno z większych wnętrz wśród maluchów, może w nim podróżować pięć osób. Wysoko zamontowane fotele okazują się wygodne, dostęp do tyłu jest utrudniony z powodu trzydrzwiowego nadwozia. Nie ma tam zbyt dużo miejsca, choć więcej niż u konkurentów. DS3 ma wśród nich największy bagażnik. Praktyczną tablicę przyrządów przeszczepiono z Citroëna C3.

Citroen DS3 - Wykonanie

Jakość montażu jest dobra. We wnętrzu zastosowano materiały znacznie lepsze niż w C3, chociaż daleko im do tych w Audi A1. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. W DS3 Cabrio zdarzają się nieszczelności dachu.

Citroen DS3 - Bezpieczeństwo

Seryjnie otrzymujemy sześć poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP DS 3 zdobył pięć gwiazdek, tylko bezpieczeństwo pieszych nie było zapewnione w wystarczającym zakresie.

Citroen DS3 - Zawieszenie

Ma niezłą trwałość. Zapewnia udany kompromis pomiędzy komfortem, a dobrą precyzją prowadzenia.


Citroen DS3Materiały prasowe
Odsuwany do tyłu płócienny dach po złożeniu nie zabiera miejsca w bagażniku. Niestety, widoczność do tyłu nie jest mocną stroną DS3

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wolnossące silniki 1.4 i 1.6 zapewniają wystarczające osiągi. Wśród diesli lepszym wyborem jest mocniejszy 1.6 – oszczędny i pełen temperamentu, choć słabsza wersja nie jest dużo mniej dynamiczna. Radość z jazdy dają najmocniejsze odmiany DS-a – jeśli zaakceptujemy wyższe zużycie paliwa i droższy serwis.

  BlueHDI 120 1.2 PureTech 110 1.6 THP 165
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/3` rzędowy/4
Pojemność skokowacm3 1560 1199 1598
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
88 (120)
3500
81 (110)
5500
121 (165)
6000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
285
1750
205
1500
240
1400
Masa własna/ładowność kg 1165/433 1145/433 1215/390
Długość × szerokość × wys.mm 3948 × 1715 × 1458
Pojemność bagażnika l/VDA 285/980 285/980 285/980
Prędkość maksymalna km/h 190 190 218


Rocznik
W ramach liftingu w 2015 roku mocno zmieniono przód nadwozia. W ofercie pojawił się wtedy udany, mocniejszy silnik benzynowy 1.2 turbo zastępujący wolnossące jednostki o większej pojemności skokowej.

Wyposażenie
Seryjnie DS-a wyposażano w radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, tempomat i przednie światła przeciwmgłowe. Od drugiego poziomu wyposażenia, SoChic, otrzymujemy klimatyzację i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów (od 2015 r. 17-calowe).

Ceny
DS nie jest tani, 7-letnie egzemplarze kosztują nawet ponad 30 000 zł. Ceny najstarszych aut, 12-letnich, sięgają 12 000 zł. Na rynku występują głównie słabsze wersje benzynowe, niewiele jest kabrioletów i aut z końca produkcji.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
1.2/110 KM 55 900 49 800 46 900 36 900 28 900
1.6 HDI/120 KM 44 500 38 500 31 000
1.6 THP/165 KM 6 5800 60 900 35 500
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W starszych dieslach 1.6 trzeba liczyć się z wymianą podkładek pod wtryskiwaczami i zaworu EGR. Zatyka się filtr cząstek stałych (jazda w mieście). W benzynowych 1.6 THP w układzie dolotowym osadza się nagar, czyszczenie kosztuje od 200 zł. Tylne lampy zaparowują.

Citroen DS3auto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA