Od 2014 r. DS jest osobną marką ekskluzywnych samochodów
Model DS 19 w 1955 roku na paryskim salonie samochodowym zaszokował świat niecodziennym, opływowym nadwoziem i innowacyjnymi rozwiązaniami, w tym hydropneumatycznym zawieszeniem. Współczesne DS-y były początkowo ekskluzywnymi odmianami Citroënów. Od 2014 r. to osobna marka bazująca na popularnych modelach koncernu PSA, dziś Stellantis. DS 3 produkowano jako trzydrzwiowego hatchbacka i kabriolet z odsuwanym płóciennym dachem, jak w Fiacie 500. W 2019 roku zastąpił go crossover DS 3 Crossback.
Citroen DS3 - Układ napędowy
Podstawowe wolnossące silniki benzynowe 1.4 (95 KM) i 1.6 (120 KM) są oszczędne i trwałe, choć zdarzają się w nich awarie napinaczy łańcucha rozrządu i regulatora faz rozrządu. Nie jest to usterka konstrukcyjna, ponieważ problem znika po skróceniu przebiegów pomiędzy wymianami oleju z 30 tys. km o połowę. Turbodoładowany silnik 1.6 THP to wspólna konstrukcja PSA i BMW. W DS3 był montowany w wersjach o mocy 156/165 i 207 KM. Niestety, jest ryzyko awarii napinacza łańcucha rozrządu (wymiana – 1000 zł) i turbosprężarki. Wprowadzony w 2013 r. jako podstawowy, trzycylindrowy silnik o mocy 82 KM nie jest zbyt dynamiczny, okazuje się za to bezawaryjny i oszczędny. Wersje turbo 1.2 (110 KM – 2015 r. i 130 KM – 2016 r.) są i dynamiczne, i oszczędne, a przy tym trwałe. Dotyczy to też diesli – słabego 1.4 (68 KM) i dynamicznego 1.6 (92 i 112 KM; od 2015 r. – 99 i 120 KM). 5- i 6-biegowe skrzynie mechaniczne pracują bezawaryjnie.


Citroen DS3 - Nadwozie
DS 3 ma jedno z większych wnętrz wśród maluchów, może w nim podróżować pięć osób. Wysoko zamontowane fotele okazują się wygodne, dostęp do tyłu jest utrudniony z powodu trzydrzwiowego nadwozia. Nie ma tam zbyt dużo miejsca, choć więcej niż u konkurentów. DS3 ma wśród nich największy bagażnik. Praktyczną tablicę przyrządów przeszczepiono z Citroëna C3.
Citroen DS3 - Wykonanie
Jakość montażu jest dobra. We wnętrzu zastosowano materiały znacznie lepsze niż w C3, chociaż daleko im do tych w Audi A1. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. W DS3 Cabrio zdarzają się nieszczelności dachu.
Citroen DS3 - Bezpieczeństwo
Seryjnie otrzymujemy sześć poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP DS 3 zdobył pięć gwiazdek, tylko bezpieczeństwo pieszych nie było zapewnione w wystarczającym zakresie.
Citroen DS3 - Zawieszenie
Ma niezłą trwałość. Zapewnia udany kompromis pomiędzy komfortem, a dobrą precyzją prowadzenia.

Najlepsze w modelu
Silnik
Wolnossące silniki 1.4 i 1.6 zapewniają wystarczające osiągi. Wśród diesli lepszym wyborem jest mocniejszy 1.6 – oszczędny i pełen temperamentu, choć słabsza wersja nie jest dużo mniej dynamiczna. Radość z jazdy dają najmocniejsze odmiany DS-a – jeśli zaakceptujemy wyższe zużycie paliwa i droższy serwis.
BlueHDI 120 | 1.2 PureTech 110 | 1.6 THP 165 | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/3` | rzędowy/4 |
Pojemność skokowacm3 | 1560 | 1199 | 1598 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
88 (120) 3500 |
81 (110) 5500 |
121 (165) 6000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
285 1750 |
205 1500 |
240 1400 |
Masa własna/ładowność kg | 1165/433 | 1145/433 | 1215/390 |
Długość × szerokość × wys.mm | 3948 × 1715 × 1458 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 285/980 | 285/980 | 285/980 |
Prędkość maksymalna km/h | 190 | 190 | 218 |
Rocznik
W ramach liftingu w 2015 roku mocno zmieniono przód nadwozia. W ofercie pojawił się wtedy udany, mocniejszy silnik benzynowy 1.2 turbo zastępujący wolnossące jednostki o większej pojemności skokowej.
Wyposażenie
Seryjnie DS-a wyposażano w radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, tempomat i przednie światła przeciwmgłowe. Od drugiego poziomu wyposażenia, SoChic, otrzymujemy klimatyzację i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów (od 2015 r. 17-calowe).
Ceny
DS nie jest tani, 7-letnie egzemplarze kosztują nawet ponad 30 000 zł. Ceny najstarszych aut, 12-letnich, sięgają 12 000 zł. Na rynku występują głównie słabsze wersje benzynowe, niewiele jest kabrioletów i aut z końca produkcji.
ROCZNIK | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
1.2/110 KM | 55 900 | 49 800 | 46 900 | 36 900 | 28 900 |
1.6 HDI/120 KM | – | – | 44 500 | 38 500 | 31 000 |
1.6 THP/165 KM | 6 5800 | 60 900 | – | – | 35 500 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
W starszych dieslach 1.6 trzeba liczyć się z wymianą podkładek pod wtryskiwaczami i zaworu EGR. Zatyka się filtr cząstek stałych (jazda w mieście). W benzynowych 1.6 THP w układzie dolotowym osadza się nagar, czyszczenie kosztuje od 200 zł. Tylne lampy zaparowują.
