Używany Citroen Xsara Picasso: Megapraktyczny używany van

Takich aut szuka mnóstwo rodzin. Ten Citroen ucieszy i Ciebie, i dzieciaki – owalne nadwozie skrywa obszerne, funkcjonalne wnętrze, w którym każdy pasażer ma do dyspozycji osobny fotel.

Mało blachy, dużo szkła – w tym cztery duże szyby po bokach.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wygląda podobnie z przodu i z tyłu, taki jajowaty, „wielkanocny” wehikuł. Trudno uwierzyć, że dawcą organów dla minivana był poczciwy, już nieco zapomniany, kompakt Xsara.

Niewątpliwie najmocniejszą stroną modelu, mającego za przydomek nazwisko słynnego hiszpańskiego malarza, jest kabina. Przestronna, znakomicie przeszklona, wprawdzie z pięcioma dachowymi słupkami, ale cienkimi, nie zasłaniającymi nadmiernie widoczności. Każda z pięciu osób siedzi na oddzielnym fotelu. Wszystkie fotele z tyłu mają regulowane pochylenie oparcia, środkowe po złożeniu służy za stolik. Dwa kolejne, rozkładane stoliki, każdy z uchwytem na napoje i pisak, są w oparciach przednich foteli. Jak w samolocie. Uważaj na przyciski centralnego zamka w pilocie, gdy słabnie bateria, bo bardzo nie lubią mocnego naciskania. Po prostu, od razu zmień baterię.  

Sympatyczny, funkcjonalny, oszczędny. Nic dziwnego, że przetrwał w produkcji 11 lat

Pod względem „schowkologii” nie  zawstydzą go obecnie produkowane, kompaktowe minivany. Schowek przed pasażerem z przodu ma pojemność aż 15 litrów, jak podaje Citroën. Równie praktyczny jest pojemnik na dole środkowej konsoli. Kieszenie we wszystkich drzwiach (nie tylko w przednich) pomieszczą 1,5-litrowe butelki oraz puszkę z napojem. W dłuższej trasie – bardzo przydatne. Jakby jeszcze było mało, seryjne są dwa zamykane schowki pod nogami pasażerów z tyłu, po 9 l każdy, oraz szuflada pod fotelem pasażera z przodu. Aż trzeba zrobić spis, co gdzie upchnęliśmy…

Bagażnik również zasługuje na najwyższe noty. Jest łatwo dostępny (pokrywa otwiera się na dwie wysokości), ustawny (dzięki regularnym kształtom) i duży. 550 litrów, czyli ponad pół metra sześciennego pod stawowej pojemności i aż 1969 litrów po złożeniu tylnych foteli i załadowaniu po dach to wyniki lepsze niż „osiągi” następcy – C4 Picasso! Ba, niektóre wersje – na początku produkcji nawet podstawowe, później tylko lepsze – mają składany wózek na zakupy, który nazywa się Modubox, zamontowany po prawej stronie bagażnika.

Jedyne „ale”, jeśli chodzi o wnętrze, kierowcy mogą mieć do deski rozdzielczej. Elektroniczne wskaźniki na środku kokpitu są małe, no i brakuje obrotomierza, nawet w najbogatszych odmianach. Choć, jak mawiają doświadczeni szoferzy, trzeba przede wszystkim słuchać silnika zamiast patrzeć na obrotomierz. Za to w nocy docenisz funkcję Black Panel (jak w Saabach), czyli gaszenie wskazań, z wyjątkiem wskazań prędkościomierza. Skoro jesteśmy przy tablicy rozdzielczej – usterki centralnego wyświetlacza wynikają zwykle ze zbyt obfitego mycia górnej części deski rozdzielczej. Niestety, w prawie każdej Xsarze Picasso plastiki odzywają się po pewnym, różnym zresztą przebiegu.

W przeciwieństwie do następcy, nasz bohater był oferowany z nadwoziem o jednej długości. Wyboru więc nie masz. Silników oczywiście jest więcej. Podstawowy to poczciwy, 8-zaworowy, benzynowy 1.6 (90, 97 KM). Wyżej w hierarchii mocy stoją 16-zaworowy 1.6 (110 KM) włączony do gamy po liftingu, 1.8 (1749 cm3, 117 KM) i 2.0 (138 KM). Z tym ostatnim jest taki problem, że producent oferuje go wyłącznie z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Takie pomysły Francuzi miewają. Diesle to doskonałe, turbodoładowane jednostki z wtryskiem common-rail, wpierw 2.0 HDi (90 KM), po liftingu również mniejsze, 1.6 HDi (90, 110 KM). Jak to HDi, nie tolerują byle jakiego oleju napędowego, tankuj więc na porządnych, uczciwych stacjach.

Informacje o modelu

Zalety i wady

plus przestronna, przeszklona kabina
plus duży, ustawny bagażnik
plus mnóstwo schowków
plus funkcja Black Panel na wyświetlaczu
plus dobry komfort resorowania

minus taka sobie jakość wykończenia wnętrza
minus styl nadwozia nie każdemu musi odpowiadać
minus brak obrotomierza
minus najmocniejszy silnik tylko z automatem  

Typowe usterki

  • wycierające się linki sterujące skrzynią biegów
  • migający centralny wyświetlacz w kokpicie
  • awaria silnika tylnej wycieraczki (sam się uruchamia)
  • sprzęt audio przestaje czytać płyty CD

Polecane silniki

1,6-litrowy benzynowy, 97 KM – sprawdzony, niekłopotliwy, spalanie 8,5 l/100 km, dobrze znosi LPG

1,6-litrowy diesel, 110 KM – nowoczesna, udana konstrukcja, zużywa poniżej 6 l/100 km, w mieście do 7 l/100 km

Historia modelu

  • 1999 premiera, jedna wersja nadwoziowa – minivan, silniki benzynowe 1.6 (90 KM), 1.8 (117 KM), wysokoprężny 2.0 HDI (90 KM)

  • 2000 silnik 1.6 (97 KM)

  • 2001 wersja Exclusive z bogatszym wyposażeniem

  • 2003 wersja 2.0 (137 KM), wyłącznie z automatem

  • 2004 face lifting, nowy, wysokoprężny silnik 1.6 HDI (110 KM)

  • 2005 benzynowy silnik 1.6 (110 KM), wysokoprężny 1.6 HDI
    (90 KM)

  • 2006 premiera następcy – C4 Picasso

  • 2010 koniec produkcji Xsary Picasso

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA