Używany Dodge RAM 1500/RAM 1500 (2008-2018) - Twardziel z dobrymi silnikami

Używany Dodge RAM to mocny gracz wśród pick-upów w rozmiarze XXL. Stylistycznie kontynuuje linię poprzednika, lecz ma lepiej dopracowane wnętrze. W USA co roku kupuje go pół miliona osób.

RAM 1500 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 300 120 PLN
Dostępne nadwozia: pick-up-4
SPRAWDŹ OFERTY
Twardziel, który nie boi się zjechać z asfaltu

Dodge RAM 1500 IV generacji trafił do amerykańskich salonów sprzedaży w 2008 r. Ten olbrzymi pick-up jest najmniejszy spośród RAM-ów. Można go kupić z pojedynczą krótką kabiną jako wersję Regular Cab, przedłużaną czterodrzwiową, ale z krótszą parą tylnych, Quad Cab oraz czterodrzwiową, najdłuższą, Crew Cab mieszczącą do 6 osób. W zależności od kabiny są stosowane różnej długości skrzynie ładunkowe – 2,44 m, 1,935 m lub 1,70 m. Auto może być napędzane tylko na tylną oś lub na cztery koła. Od 2010 roku model nazywa się po prostu RAM 1500. Jego następca zadebiutował w 2018 roku, ale Ram 1500 Classic nadal jest oferowany.

Używany Dodge RAM - Układ napędowy

Do napędu stosowano trwałe, mocne i paliwożerne jednostki benzynowe. Podstawowym silnikiem w wersjach z napędem na tył jest Magnum V6 o pojemności 3,7 l i mocy 210 KM łączony z 4-biegowym automatem. Modele 4x4 mają napęd z włączanym elektrycznie reduktorem. Ich podstawowe wersje wyposażano w silnik Magnum V8 o pojemności 4,7 l i mocy 310 KM. Jest to dwuzaworowa jednostka SOHC, która ma po dwie świece na cylinder, dostosowana do spalania etanolu. Napęd na koła w tej wersji jest przekazywany jedynie poprzez 5-biegowy automat. Najmocniejsze modele wykorzystują do napędu silnik HEMI V8 o pojemności 5,7 l i mocy 396 KM. Pomimo dość starej, 2-zaworowej konstrukcji OHV ma on zmienne fazy rozrządu VVT i układ MDS wyłączający 4 cylindry w czasie pracy przy niskiej mocy. Nowe aluminiowe głowice mają sferycznie ukształtowane komory spalania (HEMI), po 2 platynowe świece i podwójny wydech. Silnik poprzez ten sam jak w wersji 4.7 5-biegowy automat napędza tylne koła. Z diesli stosowano silnik Cummins 6.7 R6 o mocy 350 KM oraz jednostkę 3.0 V6 osiągającą 240 KM.

RAM 1500Materiały prasowe
Tablica przyrządów jest wielka jak w ciężarówce. Duże przyciski  i pokrętła pozwalają łatwo obsługiwać instrumentarium
RAM 1500Materiały prasowe
Duże zegary są bardzo czytelne

 

Używany Dodge RAM - Nadwozie

Przestrzeni nie brakuje na żadnym z miejsc. Kokpit urządzono czytelnie – obsługa jest możliwa bezpośrednio za pomocą przycisków.

Używany Dodge RAM - Wykonanie

Nadwozie dość dobrze zabezpieczono przed korozją. Wnętrze zostało dokładnie zmontowane z dość przyzwoitych jakościowo materiałów. Przeciętne jest natomiast wygłuszenie.

Używany Dodge RAM - Bezpieczeństwo

Auto w standardzie ma 6 poduszek powietrznych i ABS z ESP. Testów zderzeniowych model nie przechodził.

Używany Dodge RAM - Zawieszenie

Jest na tyle twarde, że o niedoskonałościach nawierzchni natychmiast informuje pasażerów. Zakręty nie są żywiołem tego auta, nadwozie „buja się” na boki, sprawiając wrażenie, że granica bezpiecznej jazdy jest tuż-tuż. Układ kierowniczy nie należy do bardzo precyzyjnych.

RAM 1500Materiały prasowe
Przestrzeń po amerykańsku – w bogatej wersji olbrzymie fotele z przodu i mniej okazałe w drugim rzędzie. Miejsca na nogi i na szerokość nie brakuje
RAM 1500Materiały prasowe
Do sufitu daleko, miejsca nad głowami nie brakuje. W opcji – elektrycznie sterowany szyberdach. Widoczność z wnętrza jest bardzo dobra

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Silniki benzynowe to proste konstrukcje znane od lat, są trwałe, dynamiczne, lecz dużo palą. Diesel 3.0 to nowoczesny i w miarę oszczędny silnik. Niewysilona jednostka wysokoprężna 6.7 V6 również jest warta zainteresowania.

  3.7 V6 5.7 V8 3.6 V6
Budowa silnika/liczba cylindrów widlasty/6 widlasty/8 widlasty/6
Pojemność skokowa cm3 3701 5654 3600
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
158 (215)
5200
291 (396)
5600
213 (309)
6400
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
319
4000
552
4000
365
4175
Masa własna/ładowność kg 2062/671 2304/735 2125/608
Długość × szerokość × wys. mm 5309 × 2017 × 1895 5817 × 2017 × 1908 5309 × 2017 × 1895
Pojemność bagażnika l/VDA
Prędkość maksymalna km/h b.d. b.d. b.d.


Rocznik
Wszystkie roczniki są godne uwagi. W ramach liftingu w 2015 roku mocno zmieniono wygląd przodu, zastosowano reflektory LED i poprawiono wnętrze, wzbogacając wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Wyposażenie
W standardzie najprostszej wersji są radioodtwarzacz, komputer pokładowy, klimatyzacja manualna i tylko kanapa zamiast oddzielnych foteli. W najbogatszych wersjach dostępne jest wszystko, co trafia na pokład amerykańskich SUV-ów.

Ceny
Ceny samochodów zaczynają się poniżej 40 tys. zł. Prawie wszystkie egzemplarze zostały sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych, głównie są to modele z silnikiem 5.7 i prawie wszystkie z przedłużanymi kabinami Quad Cab lub Crew Cab. Dziesięcioletnie auta mogą kosztować nawet 90 tys. zł.

ROCZNIK 2015 2014 2013 2012 2011
5.7 V8 114 600 110 500 105 000 97 400 91 500
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

To solidny model, warto jednak sprawdzić hamulce, bo w tak ciężkim aucie szybko się zużywają. Jest to typowo użytkowy samochód, często pracujący w trudniejszym terenie, więc należy skontrolować ramę i nadwozie pod kątem korozji, a zawieszenie pod kątem luzów. Nieskomplikowana budowa i dostępność części ułatwiają eksploatację.

RAM 1500Materiały prasowe
Najczęściej sprowadzana wersja: czterodrzwiowa kabina, mocny silnik i – w zależności od skrzyni ładunkowej – nawet prawie sześć metrów długości. Duży prześwit i napęd 4x4 z reduktorem umożliwiają jazdę po bezdrożach
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA