Przyciąga uwagę
stylistyką
Model zaprezentowano w 2014 roku, a do sprzedaży trafił z początkiem następnego roku. Trudno uwierzyć, że jego bliźniakiem jest pudełkowaty Jeep Renegade, z którym jest produkowany we Włoszech. Auto zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto, dzięki czemu jego serwisowanie jest tanie, a części łatwo dostępne. 500X jest dostępny w dwóch wersjach stylistycznych – miejskiej City (później Urban) i uterenowionej Cross. W 2019 roku ofertę wzbogaciła wersja Sport ze 150-konnym silnikiem, przekładnią dwusprzęgłową DCT i obniżonym, sztywniejszym sportowym zawieszeniem.
Układ napędowy
Silniki są trwałe, a benzynowe, poza stosowanymi od liftingu, dobrze znoszą zasilanie gazem LPG. Podstawowy benzynowy wolnossący 1.6 E-torQ osiąga 110 KM. Jest bezproblemowy, ale za słaby i dość paliwożerny. Godne polecenia są benzynowe jednostki turbo 1.4 MultiAir (140/170 KM). Awaryjny w przeszłości w Alfach i Fiatach hydrauliczny układ sterowania zaworami ssącymi MultiAir tu nie sprawia problemów. Diesle są trzy – zbyt słaby 1.3 Multijet (95 KM), 1.6 MultiJet (120/130 KM) oraz 2.0 MultiJet (140 i 150 KM – od liftingu). Diesle są trwałe i zużywają mało paliwa. Podczas liftingu zmodernizowano gamę silników, wprowadzono doładowane jednostki benzynowe 1.0 (120 KM) i 1.3 (150 KM) z wtryskiem bezpośrednim. Mocniejszy 1.4 MultiAir i diesel 2.0 zawsze są łączone z napędem 4x4 i z 9-biegowym automatem. Ta przekładnia czasem szarpie przy zmianie przełożenia. Zdarza się, że w skrzyniach mechanicznych z początków produkcji głośno pracują łożyska.


Nadwozie
Jest dość obszerne jak na swoją wielkość. Z przodu pasażerom będzie wygodnie na dobrze wyprofilowanych fotelach, na kanapie dwie osoby znajdą wystarczająca ilość miejsca. Kokpit w stylu miejskiej „500” jest ładny i nieźle wykonany. Nie sprawia problemów w obsłudze poza słabą nawigacją TomTom (do liftingu). Bagażnik ma przeciętną pojemność.
Wykonanie
Nadwozie nie koroduje, ale lakier jest podatny na zarysowania. Wnętrze dobrze wyciszono i wykonano z dobrych jakościowo materiałów.
Bezpieczeństwo
Seryjnie jest 6 poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Fiat 500X uzyskał cztery gwiazdki.
Zawieszenie
Zapewnia niezły komfort, choć resorowanie jest twarde. Model ma dobre właściwości jezdne, prowadzi się bezpiecznie i jest stabilny w zakrętach. Jeszcze lepsze są wersje z napędem na cztery koła, bo mają wielowahaczową tylną oś. Układ kierowniczy ma przeciętną precyzję.

Najlepsze w modelu
Silnik
Dobre osiągi ma 1.4 MultiAir, ale zużycie paliwa zależy od stylu jazdy. W trasie lepsze są dynamiczne i oszczędne diesle 1.6 i 2.0.
Cross 1.4 MultiAir | 1.6 MultiJet | 1.6 E-torQ | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1368 | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
103 (140) 5000 |
88 (120) 3750 |
82 (110) 5500 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
230 1750 |
320 1750 |
152 4500 |
Masa własna/ładowność kg | 1395/480 | 1395/480 | 1350/525 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4273 × 1796 × 1608 | 4248 × 1796 × 1600 | 4248 × 1796 × 1600 |
Pojemność bagażnika l/VDA | 350/1000 | 350/1000 | 350/1000 |
Prędkość maksymalna km/h | 190 | 186 | 180 |
Rocznik
Wszystkie roczniki są godne polecenia. Niewielki lifting z początku 2017 roku poprawił działanie niektórych układów samochodu. W 2018 roku zmodernizowano reflektory i lampy (w opcji – LED-owe), zderzaki i osłony, a wyposażenie modelu wzbogacono. Zmieniono gamę silników benzynowych.
Wyposażenie
W standardowym wyposażeniu są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek oraz tempomat.
Ceny
To dość świeży i atrakcyjny model, więc trzyma wartość. Ceny aut z początków produkcji zaczynają się od 40 tys. zł. Większość ofert na rynku wtórnym to auta benzynowe, niewiele jest z napędem 4x4.
ROCZNIK | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
1.6 E-torQ/110 KM | 76 900 | 63 400 | 57 900 | 54 900 | 47 500 |
1.4 Multiair/140 KM | – | 64 800 | 54 500 | 50 000 | 42 900 |
1.6 Multijet/120 KM | – | 62 500 | 58 900 | 51 000 | 48 300 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Układy mechaniczne i zawieszenie auta okazują się trwałe. Bardzo dobre są hamulce, bez wymiany elementów wytrzymują do 100 tys. km. Poważne awarie nie zdarzają się, psują się drobiazgi, głównie elektronika, która jest rozbudowana i spięta ze sobą, co utrudnia jej diagnostykę i naprawy. Fabryczne radio wyłącza się i zawiesza (także system multimedialny), przestaje działać prędkościomierz i zapalają się kontrolki. Pomaga wyłączenie stacyjki lub zamknięcie i otwarcie centralnego zamka. Asystent świateł drogowych traci skuteczność, opóźniając przełączanie świateł.
