Używany Fiat 500X (2014-): z trwałymi silnikami

Fiat 500X wygląda jak napompowana miejska „pięćsetka”, co już na starcie daje mu punkty za styl. Ma też udane silniki i przyjemnie urządzone, praktyczne wnętrze.

Fiat 500X Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
Przyciąga uwagę
stylistyką

Model zaprezentowano w 2014 roku, a do sprzedaży trafił z początkiem następnego roku. Trudno uwierzyć, że jego bliźniakiem jest pudełkowaty Jeep Renegade, z którym jest produkowany we Włoszech. Auto zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto, dzięki czemu jego serwisowanie jest tanie, a części łatwo dostępne. 500X jest dostępny w dwóch wersjach stylistycznych – miejskiej City (później Urban) i uterenowionej Cross. W 2019 roku ofertę wzbogaciła wersja Sport ze 150-konnym silnikiem, przekładnią dwusprzęgłową DCT i obniżonym, sztywniejszym sportowym zawieszeniem.

Układ napędowy

Silniki są trwałe, a benzynowe, poza stosowanymi od liftingu, dobrze znoszą zasilanie gazem LPG. Podstawowy benzynowy wolnossący 1.6 E-torQ osiąga 110 KM. Jest bezproblemowy, ale za słaby i dość paliwożerny. Godne polecenia są benzynowe jednostki turbo 1.4 MultiAir (140/170 KM). Awaryjny w przeszłości w Alfach i Fiatach hydrauliczny układ sterowania zaworami ssącymi MultiAir tu nie sprawia problemów. Diesle są trzy – zbyt słaby 1.3 Multijet (95 KM), 1.6 MultiJet (120/130 KM) oraz 2.0 MultiJet (140 i 150 KM – od liftingu). Diesle są trwałe i zużywają mało paliwa. Podczas liftingu zmodernizowano gamę silników, wprowadzono doładowane jednostki benzynowe 1.0 (120 KM) i 1.3 (150 KM) z wtryskiem bezpośrednim. Mocniejszy 1.4 MultiAir i diesel 2.0 zawsze są łączone z napędem 4x4 i z 9-biegowym automatem. Ta przekładnia czasem szarpie przy zmianie przełożenia. Zdarza się, że w skrzyniach mechanicznych z początków produkcji głośno pracują łożyska.

Fiat 500XMateriały prasowe
Nieprzeładowana przyciskami tablica przyrządów jest łatwa w obsłudze. Przed pasażerem są dwa zamykane schowki. Panel klimatyzacji znajduje się za nisko
Fiat 500XMateriały prasowe
Centralna tuba mieści ekran komputera pokładowego, co jest nietypowe

 

Nadwozie

Jest dość obszerne jak na swoją wielkość. Z przodu pasażerom będzie wygodnie na dobrze wyprofilowanych fotelach, na kanapie dwie osoby znajdą wystarczająca ilość miejsca. Kokpit w stylu miejskiej „500” jest ładny i nieźle wykonany. Nie sprawia problemów w obsłudze poza słabą nawigacją TomTom (do liftingu). Bagażnik ma przeciętną pojemność.

Wykonanie

Nadwozie nie koroduje, ale lakier jest podatny na zarysowania. Wnętrze dobrze wyciszono i wykonano z dobrych jakościowo materiałów.

Bezpieczeństwo

Seryjnie jest 6 poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Fiat 500X uzyskał cztery gwiazdki.

Zawieszenie

Zapewnia niezły komfort, choć resorowanie jest twarde. Model ma dobre właściwości jezdne, prowadzi się bezpiecznie i jest stabilny w zakrętach. Jeszcze lepsze są wersje z napędem na cztery koła, bo mają wielowahaczową tylną oś. Układ kierowniczy ma przeciętną precyzję.

Fiat 500XMateriały prasowe
Fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie w zakrętach. Fotele i kanapę umieszczono dość nisko. Wnętrzu uroku dodaje lakierowany w kolorze nadwozia panel tablicy przyrządów.Z tyłu miejsca jest dość dla dwóch osób. Wnętrze dobrze wyciszono. Miejsca nad głowami mogłoby być więcej

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Dobre osiągi ma 1.4 MultiAir, ale zużycie paliwa zależy od stylu jazdy. W trasie lepsze są dynamiczne i oszczędne diesle 1.6 i 2.0.

  Cross 1.4 MultiAir 1.6 MultiJet 1.6 E-torQ
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1368 1598 1598
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
103 (140)
5000
88 (120)
3750
82 (110)
5500
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
230
1750
320
1750
152
4500
Masa własna/ładowność kg 1395/480 1395/480 1350/525
Długość × szerokość × wys. mm 4273 × 1796 × 1608 4248 × 1796 × 1600 4248 × 1796 × 1600
Pojemność bagażnika l/VDA 350/1000 350/1000 350/1000
Prędkość maksymalna km/h 190 186 180


Rocznik
Wszystkie roczniki są godne polecenia. Niewielki lifting z początku 2017 roku poprawił działanie niektórych układów samochodu. W 2018 roku zmodernizowano reflektory i lampy (w opcji – LED-owe), zderzaki i osłony, a wyposażenie modelu wzbogacono. Zmieniono gamę silników benzynowych.

Wyposażenie
W standardowym wyposażeniu są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek oraz tempomat.

Ceny
To dość świeży i atrakcyjny model, więc trzyma wartość. Ceny aut z początków produkcji zaczynają się od 40 tys. zł. Większość ofert na rynku wtórnym to auta benzynowe, niewiele jest z napędem 4x4.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
1.6 E-torQ/110 KM 76 900 63 400 57 900 54 900 47 500
1.4 Multiair/140 KM 64 800 54 500 50 000 42 900
1.6 Multijet/120 KM 62 500 58 900 51 000 48 300
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Układy mechaniczne i zawieszenie auta okazują się trwałe. Bardzo dobre są hamulce, bez wymiany elementów wytrzymują do 100 tys. km. Poważne awarie nie zdarzają się, psują się drobiazgi, głównie elektronika, która jest rozbudowana i spięta ze sobą, co utrudnia jej diagnostykę i naprawy. Fabryczne radio wyłącza się i zawiesza (także system multimedialny), przestaje działać prędkościomierz i zapalają się kontrolki. Pomaga wyłączenie stacyjki lub zamknięcie i otwarcie centralnego zamka. Asystent świateł drogowych traci skuteczność, opóźniając przełączanie świateł.

Fiat 500XMateriały prasowe
Szerokie tylne słupki i niska szyba ograniczają widoczność przy cofaniu. Mimo niedużych wymiarów 500X nie jest zbyt zwrotny
REKLAMA