Używany Fiat Multipla - genialny w swojej brzydocie

O Fiacie Multipla napisano już wszystko. Mimo świetnie rozplanowanego wnętrza, auto poniosło porażkę, o której zdecydowała kontrowersyjna stylistyka. Dziś, po 24 latach od debiutu, model ma rzeszę wiernych fanów.

Fiat Multipla fot. materiały prasowe
Fiat Multipla
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fiat Multipla w chwili pojawienia się na rynku w 1998 roku, delikatnie mówiąc, nie zachwycił swoją stylistyką. Za to po latach, kiedy zdążył się wszystkim opatrzeć i przyzwyczaić do swoich piętrowo rozmieszczonych świateł, przekonuje swoją ponadprzeciętną praktycznością. Co więcej, właściciele Multipli są w większości przypadków zgodni co do tego, że gdyby nie wygląd, auto odniosłoby sukces. Zmieści sześć osób i bagaż, jest przy tym krótkie, a więc zwrotne oraz szerokie, co zapewnia mu dużą stabilność na drodze.

REKLAMA

Zalety Multipli docenili swego czasu dziennikarze motoryzacyjni, kiedy w roku 2000 Fiat Multipla zajął wysokie drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku. Redakcja Top Gear trzy razy z rzędu nominowała z kolei Multiplę do tytułu Rodzinnego Samochodu Roku. Mimo to, ze względu na fakt, że większość z nas jednak "kupuje oczami", włoski minivan nie odniósł sukcesu. Bo pierwsze miejsca w dziesiątkach konkursów na najbrzydszy samochód wszech czasów trudno zaliczyć do sukcesów.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Fiat Multipla - kontrowersyjne nadwozie

Fiat Multiplafot. materiały prasowe
Fiat Multipla

Jak przyznaje wielu ekspertów, pomysł na samochód był wręcz genialny i godny naśladowania. W wywiadzie, który przeprowadziłem kilka lat temu z włoskim projektantem samochodów Federico Fachinim, kiedyś rysującym Mercedesy i Smarty, a później Skody, ten przyznał, że wygląd Multipli rzeczywiście był nieudany, choć koncepcja tego samochodu była strzałem w dziesiątkę.

Fiat Multipla faceliftfot. materiały prasowe
Fiat Multipla facelift

Multipla powstała na platformie Fiata Bravo i mierzy raptem cztery metry długości. Z przodu znalazły się aż trzy miejsca siedzące, a możliwości aranżacji wnętrza jest bez liku. Wszystkie fotele są niezależne, co zwiększa wygodę i ułatwia "przemeblowanie". Szerokość, która wraz z lusterkami sięga dwóch metrów, zapewnia wygodę trzem siedzącym obok siebie osobom - zarówno z tyłu, jak i z przodu. Natomiast od kierowcy wymaga to przyzwyczajenia, bo prawą stronę rzeczywiście z początku trudno jest wyczuć podczas manewrowania. Plusem jest za to duża stabilność podczas jazdy.

Fiat Multlipla - face lifting

Fiat Multipla faceliftfot. materiały prasowe
Fiat Multipla facelift

Kontrowersje w wyglądzie pierwszej Multipli budził w zasadzie projekt przodu, ze światłami aż na trzech poziomach oraz z maską, która wcina się pod pękatą bryłę mocno przeszklonej kabiny. Producent, mimo fali krytyki, zdecydował się na zmiany dopiero w roku 2004. Multipla złagodniała, tracąc jednocześnie swój niepowtarzalny charakter, choć zachowując walory praktyczne.

Fiat Multipla - wyjątkowo praktyczne wnętrze

O rozplanowaniu kabiny można mówić godzinami. To najmocniejsza strona samochodu. Podłoga i fotele są wysoko zamocowane, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Drzwi otwierają się pod dużym kątem, co okazuje się pomocne kiedy trzeba na przykład umieścić dziecko w foteliku. Ciekawostką jest umieszczenie dźwigni hamulca ręcznego przy fotelu kierowcy, ale z lewej jego strony, przy drzwiach. Z prawej znajduje się bowiem fotel.

Fiat Multiplafot. materiały prasowe
Fiat Multipla

Poza możliwością niemal nieograniczonej aranżacji wnętrza, gdzie fotele są składane, wyjmowane lub przesuwane, a środkowy przedni zamieniany w stolik (lub opcjonalnie zastępowany 18-litrową lodówką), Multipla może pochwalić się niezłym bagażnikiem. Przy przesunięciu foteli do przodu pojemność sięga 540 litrów. Ale nawet maksymalne odsunięcie siedzeń w tył pozostawia bardzo przyzwoite 430 litrów. W porównaniu do 7-miejscowych minivanów, gdzie za trzecim rzędem siedzeń zmieścisz co najwyżej aktówkę i mały plecak, to mistrzowski wynik. A to jeszcze nie koniec. Bo wyjęcie tylnego rzędu foteli pozwala przewieźć aż 1300 litrów bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Multipla - dobre wyposażenie

Fiat Multiplafot. materiały prasowe
Fiat Multipla

Multipla już od bazowej wersji była nieźle wyposażona, a z czasem lista elementów oferowanych w standardzie rosła. Większość egzemplarzy ma elektrycznie sterowane lusterka i szyby, poduszki powietrzne z przodu i z boku, system ABS, klimatyzację (niezbędną przy tak dużej powierzchni szyb) czy radio. Zdarzają się wersje z nawigacją i szyberdachem, ale oba elementy nie należą do zbyt funkcjonalnych i bezawaryjnych.

Fiat Multipla - zawieszenie

Przednie zawieszenie to oczywiście kolumny McPhersona, natomiast z tyłu mamy wahacze ciągnione, mające ograniczyć kołysanie nadwozia. Rzeczywiście, auto nie ma tendencji do nadmiernego wychylania się i zwinnie wchodzi w zakręty. Dość słabo wypada trwałość zawieszenia, którego elementy szybko zużywają się na drogach gorszej jakości.

Fiat Multipla - jednostki napędowe

Fiat Multiplafot. materiały prasowe
Fiat Multipla

Najpopularniejsza odmiana silnikowa to turbodiesel 1,9 JTD, dostępny w kilku wersjach mocy. Z tym silnikiem auto żwawo przyspiesza, radzi sobie z obciążeniem i jest oszczędny. Z benzynowych jednostek polecić można wersję 1,6 o mocy 103 KM, która jednak może przysporzyć o ból głowy z powodu zwiększonego apetytu na paliwo i słabych osiągów. Rozwiązaniem w tej pierwszej kwestii będzie montaż instalacji LPG.

Fiat Multipla - hybryda

Ciekawostką i prawdziwym białym krukiem jest wersja z napędem hybrydowym, którą wprowadzono w 2000 roku. Sprzedano niewiele egzemplarzy, a powodem była zaporowa cena. Koszt samych akumulatorów NiMH, gromadzących 19 kWh energii, i układu zasilania był większy niż całego auta w wersji benzynowej. Za to parametry napędu były imponujące, jak na owe czasy. Dość powiedzieć, że w trybie elektrycznym ta hybryda plug-in mogła pokonać nawet 80 kilometrów.

Fiat Multipla - co się psuje?

Jak wspomnieliśmy wyżej, przednie zawieszenie lubi się przedwcześnie zużywać. Cierpią wahacze, łączniki i końcówki stabilizatorów. Do trwałych nie należą też alternatory, a starsze egzemplarze szybko rdzewiały. Poza tym auto nie należało nigdy do szczególnie awaryjnych, a do tego dostępność części była zawsze bardzo duża, jako że bazą były popularne modele Bravo i Brava.

Fiat Multipla - ceny

Modele z początku produkcji można kupić już za około 2-3 tysiące złotych. Pierwsze egzemplarze po face liftingu, te "ugrzecznione" Multiple, to wydatek rzędu 6-7 tys. złotych. Najdroższe są modele z końca produkcji, które obecnie osiągają ceny do około 10-11 tys. złotych.

Fiat Multipla jest już powoli zaliczany do grona youngtimerów, ale raczej ze względu na wiek - debiut miał bowiem miejsce w 1998 roku, a więc obecnie to już blisko ćwierć wieku. Trudno się po Multipli spodziewać, że będzie dobrą lokatą kapitału. Raczej wręcz przeciwnie. W ostatnich latach jej popularność co prawda nieco wzrosła, bo pojawiła się moda na takie oryginalne, stare auta, w którą karykaturalna stylistyka minivana idealnie się wpisuje, ale nie sprawi to, że Multipla będzie kiedykolwiek rozchwytywana czy warta duże pieniądze. Może jedynie wspomniana hybryda, jako technologiczna ciekawostka i absolutny biały kruk.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA