Używany Ford Focus (2010-2018) - kłopotliwe silniki EcoBoost

Ford Focus jest wzorem zwinności i prowadzenia wśród popularnych kompaktów. Adrenaliny dostarczy najmocniejszy w ofercie 350-konny RS, a diesle zapewnią oszczędną jazdę.

Ford Focus Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 350 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
Focus ma znakomite  właściwości jezdne i wyrazisty design

Focus III zadebiutował w 2010 roku, ale do sprzedaży, jako pięciodrzwiowy hatchback, kombi i czterodrzwiowy sedan, trafił w 2011 roku. Sprzedawany był także w USA z silnikiem benzynowym 2.0 (162 KM). W 2011 roku zaprezentowano elektrycznego Focusa Electric z jednostką o mocy 107 kW. Następcy model doczekał się w 2018 r. (Focus Mk4).

 

Używany Ford Focus - Układ napędowy

Do liftingu w 2014 r. montowano benzynowy wolnossący silnik 1.6 osiągający od 85 do 125 KM. Ta trwała jednostka oferowana była także z instalacją LPG firmy Prins. Równolegle w sprzedaży były wersje z doładowanym silnikiem 1.6 EcoBoost (EB) o mocy 150 i 182 KM. W 2014 r. silnik 1.6 zastąpiono jednostką 1.5 EcoBoost w takich samych wersjach mocy. W 2012 roku ofertę wzbogaciły trzycylindrowa jednostka 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM) oraz 2.0 EcoBoost (250 KM w wersji ST). Silniki 1.0 EB, 1.6 EB i 2.0 EB mają problemy z chłodzeniem – jest to przyczyną pękania głowicy w 1.0 oraz bloku silnika w 1.6 (wymiana głowicy w 1.0 kosztuje 6000 zł). W tych jednostkach wyciera się popychacz pompy paliwa, co kończy się wymianą pompy i wałka rozrządu (koszt – od 3500 zł). Silnik 1.6 ma problemy z turbosprężarką (wymiana – od 3300 zł). Odmianę RS wyposażano w 350-konny silnik 2.3 EcoBoost oraz napęd na cztery koła z zaawansowanym układem rozdziału mocy pomiędzy koła. Do liftingu stosowano tylko diesle PSA. Trwała ośmiozaworowa jednostka 1.6 TDCi (95, 105 i 115 KM) zapewnia wystarczające osiągi, a diesel 2.0 TDCi (115, 140, 150 i 163 KM oraz 185 KM w ST) jest bardzo dynamiczny; w Focusie był wyposażany w suchy filtr cząstek stałych. Później stosowano diesle 1.5 (95, 105 i 120 KM), w których zdarzają się problemy z panewkami. Awaryjne są dwusprzęgłowe skrzynie PowerShift.

Ford FocusMateriały prasowe
Podczas liftingu zmniejszono liczbę przycisków na konsoli centralnej, co ułatwia obsługę
Ford FocusMateriały prasowe
Wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym zachęcają do dynamicznej jazdy

Używany Ford Focus - Nadwozie

Wnętrze jest dość przestronne i dobrze wygłuszone. Opadający dach w hatchbacku ogranicza ilość miejsca nad głowami pasażerów na kanapie.

Używany Ford Focus - Wykonanie

Karoseria jest odporna na działanie korozji, ale rdza pojawia się w podwoziu. Montaż wnętrza i jakość materiałów są na dobrym poziomie. Inne wady – tapicerka nieodporna na zabrudzenia, odklejające się uszczelki drzwi, cienki lakier.

Używany Ford Focus - Bezpieczeństwo

W standardzie jest sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych Focus uzyskał pięć gwiazdek.

Używany Ford Focus - Zawieszenie

Jest dość twarde i nastawione na zwinne pokonywanie zakrętów, ale dobrze sobie też radzi z tłumieniem nierówności. Układ kierowniczy jest nieźle skalibrowany.

Ford FocusMateriały prasowe
W kombi po złożeniu oparć i siedzisk kanapy podłoga przedziału bagażowego jest równa

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wszystkie diesle PSA są godne uwagi, fordowskie 1.5 też się sprawdzają. Z jednostek benzynowych warta polecenia jest wolnossąca 1.6. Jeśli silniki EcoBoost, to tylko o małym przebiegu i po akcji serwisowej usprawniającej chłodzenie.

  1.0 EcoBoost 1.6 TDCi Turnier* 2.0 TDCi
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/3 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 998 1560 1997
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
92 (125)
6000
77 (105)
3600
103 (140)
3750
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min 170
1500
270
1750
320
1750
Masa własna/ładowność kg 1279/621 1374/526 1421/629
Długość × szerokość × wys. mm 4358 × 1823 × 1484 4556 × 1823 × 1505 4358 × 1823 × 1484
Pojemność bagażnika l/VDA 363/1148 490/1505 363/1148
Prędkość maksymalna km/h 193 187 207
* – kombi


Rocznik
Model mocno zyskał na liftingu przeprowadzonym w 2014 roku – przód stał się ładniejszy, zmieniono lampy z tyłu i kokpit, który ma większy ekran, mniej przycisków i jest łatwiejszy w obsłudze. Niestety, wycofano też większość trwałych silników.

Wyposażenie
W wersji podstawowej Ambiente są centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu i lusterka, komputer pokładowy i radioodtwarzacz. W wersji Trend dochodzi klimatyzacja manualna.

Ceny
Na rynku wtórnym dominuje poflotowa wersja kombi z dieslem 1.6, kosztująca od 16 000 zł. Dużo mniej jest hatchbacków, a sedanów wręcz śladowa ilość. Królują benzynowe 1.0 EcoBoost i diesle 1.6.

ROCZNIK 2015 2014 2013 2012 2011
1.0 EcoBoost/125 KM 35 900 32 900 28 500 26 700 22 700
1.6 TDCi 31 000 28 800 25 900 22 900 18 700
2.0 TDCi 39 800 35 600 33 600 30 900 27 500
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Tzw. moduł komfortu (2500 zł) zalewany płynem od spryskiwaczy ulega uszkodzeniu, nawigacja nie działa prawidłowo. Nietrwałe są osłony półosi napędowych, a w wielowahaczowym tylnym zawieszeniu po przebiegu ponad 150 000 km pojawiają się luzy. Śruby w podwoziu korodują, a przy odkręcaniu urywają się. Od przekładni kierowniczej dochodzą stuki, zdarzają się kosztowne awarie elektrycznego modułu wspomagania. Zacina się żaluzja na chłodnicy (używana kosztuje od 600 zł).

Ford Focusauto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA