Używany Ford S-Max (od 2015) -Czy tylko świetnie jeździ?

S-Max drugiej generacji to, tak jak poprzednik, model o sportowym zacięciu. Jest praktyczny, obszerny, niezawodny i ma doskonałe właściwości jezdne.

Ford S-Max Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 154 300 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY
Świetne właściwości jezdne to największy atut S-Maxa


S-Max II został zaprezentowany w październiku 2014 r.,  a do sprzedaży wszedł w 2015 r. Dobrego się nie zmienia, więc nadal czaruje nabywców sportową sylwetką i prowadzeniem równie dobrym, jakie zapewniają auta klasy średniej. Równocześnie z S-Maxem do sprzedaży trafił nieco obszerniejszy, siedmiomiejscowy van Galaxy. Do ich budowy wykorzystano płytę podłogową Forda Mondeo Mk5. Obydwa modele mogą mieć napęd 4x4.

REKLAMA

Używany Ford S-Max - Układ napędowy

W porównaniu z S-Maxem pierwszej generacji liczba silników została mocno ograniczona. Jednostka R4 1.5 EcoBoost osiąga 160, a od 2018 r. 165 KM, i jak na razie ten skomplikowany silnik nie przysparza kłopotów. 2.0 EcoBoost o mocy 240 KM to awaryjna jednostka – ma problemy z mało wydajnym układem chłodzenia, pękają w niej tłoki (sposób naprawy to wymiana bloku silnika, koszt 20 tys. zł). Inną dość częstą przypadłością jest mechaniczne uszkodzenie koła zębatego połączonego z wariatorem faz rozrządu zaworów ssących. Wymiana tych elementów i kompletu rozrządu uszczupli konto o przynajmniej 2500 zł. Lepszym wyborem są dynamiczne, oszczędne i trwałe jednostki wysokoprężne 2.0 TDCi o mocy 120, 150, 180 KM (później 190 KM) i nowy 2.0 TDCI biturbo osiągający 210 KM. Diesle mają jednak przypadłość, awaria pompy paliwa wysokiego ciśnienia powoduje, że opiłki metalu mogą zanieczyścić układ wtryskowy (naprawa kosztuje od 2000 zł – nowa pompa). W 2021 roku do sprzedaży trafiła hybryda o mocy 190 KM. Oprócz niej teraz w ofercie są tylko dwa diesle 2.0 Ecoblue o mocy 150 i 190 KM. Wprowadzone przekładnie automatyczne mają po 8 przełożeń, dotychczas wszystkie skrzynie biegów miały po 6 przełożeń.

Ford S-MaxMateriały prasowe
Ford S-MaxMateriały prasowe
W tablicy przyrządów zastosowano elementy obsługowe, zegary i ekrany znane z Forda Mondeo V. Z przodu siedzi się wysoko na wygodnych, obszernych fotelach. W środkowym rzędzie też nie brakuje miejsca

Używany Ford S-Max - Nadwozie

Jest dobrze wygłuszone i wyjątkowo przestronne. Wszystkie fotele są wygodne, S-Max w opcji miał dwa siedzenia w trzecim rzędzie. Obsługa kokpitu jest intuicyjna.

Używany Ford S-Max - Wykonanie

Nadwozie nie jest podatne na korozję. Wnętrze zmontowano na dobrym poziomie, a zastosowane tworzywa są niezłej jakości. Podczas szybkiej jazdy słychać szumy od uszczelek drzwi.

Używany Ford S-Max - Bezpieczeństwo

W standardzie jest siedem poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych S-Max i Galaxy uzyskały po pięć gwiazdek.

Używany Ford S-Max - Zawieszenie

Auto prowadzi się bez zarzutu, sprawnie i zwinnie pokonuje ciasne zakręty. Przy dynamicznej jeździe czuć wyraźnie, że nowy S-Max zmienił swoje oblicze – stał się bardziej komfortowy, a układ kierowniczy jest mniej precyzyjny.

Ford S-MaxMateriały prasowe
Ford S-MaxMateriały prasowe
Miejsca numer 6 i 7 są obszerne, ale jest za mało miejsca na nogi. Po złożeniu wszystkich foteli podłoga przedziału bagażowego jest prawie płaska, pod nią umieszczono dojazdowe koło zapasowe (poprzednik go nie miał)

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Jeśli silnik benzynowy, to jednostka 1.5. Dwulitrowe diesle, oszczędne i trwałe, są optymalnym wyborem.

  1.5 EB 2.0 TDCi 2.0 TDCi*
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1498 1997 1997
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
118 (160)
6000
132 (180)
3500
110 (150)
3500
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
240
1600
400
2000
350
2000
Masa własna/ładowność kg 1645/805 1726/774 1752/843
Długość × szerokość × wys. mm 4796 × 1916 × 1655 4796 × 1916 × 1655 4848 × 1916 × 1747
Pojemność bagażnika l/VDA 285-2020 285-2020 300/2339
Prędkość maksymalna km/h 200 211 195
* – Galaxy


Rocznik
Po liftingu w 2019 roku na wyglądzie zyskał przód – zmieniono osłonę chłodnicy, zderzak i reflektory, inne są też lampy i zderzak z tyłu. Zmodyfikowano również wyposażenie auta.

Wyposażenie
W standardzie są centralny zamek, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, światła przeciwmgłowe, wspomaganie podjazdu i system start/stop.

Ceny
Najtańsze S-Maxy kosztują od 60 000 zł, Galaxy jest nieco droższy. Większość aut jest napędzana dwulitrowymi dieslami. Za granicą S-Max i Galaxy często były użytkowane jako taksówki i auta do obsługi np. hoteli, więc powinno się sprawdzić ich przeszłość, ponieważ mogą mieć ponadprzeciętne przebiegi.

Rocznik 2019 2018 2017 2016 2015
1.5/160 KM 107 900 88 000 77 000 69 900 60 100
2.0 TDCi/120 KM 92 800 82 500 70 200 62 100 56 800
2.0 TDCi/180 KM 139 900 94 400 88 200 75 000 70 100
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

To trwałe auta, jak na razie zastrzeżenia można mieć do osprzętu elektrycznego i wyposażenia elektronicznego. Zawiesza się system multimedialny, nieprzewidywalnie działa klimatyzacja. Zdarzają się uszkodzenia elektromechanicznego hamulca pomocniczego. By dwusprzęgłowe skrzynie PowerShift nie ulegały awariom, należy w nich wymieniać olej co 60 tys. km (800 zł). Poza tym w obu modelach występuje typowe zużycie eksploatacyjne.

Ford S-MaxMateriały prasowe

Dzięki opadającej linii dachu S-Max wygląda dynamicznie, choć taka stylizacja nieco ogranicza widoczność do tyłu. Tylne światła są LED-owe

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA