Świetne właściwości jezdne to największy atut S-Maxa
S-Max II został zaprezentowany w październiku 2014 r., a do sprzedaży wszedł w 2015 r. Dobrego się nie zmienia, więc nadal czaruje nabywców sportową sylwetką i prowadzeniem równie dobrym, jakie zapewniają auta klasy średniej. Równocześnie z S-Maxem do sprzedaży trafił nieco obszerniejszy, siedmiomiejscowy van Galaxy. Do ich budowy wykorzystano płytę podłogową Forda Mondeo Mk5. Obydwa modele mogą mieć napęd 4x4.
Używany Ford S-Max - Układ napędowy
W porównaniu z S-Maxem pierwszej generacji liczba silników została mocno ograniczona. Jednostka R4 1.5 EcoBoost osiąga 160, a od 2018 r. 165 KM, i jak na razie ten skomplikowany silnik nie przysparza kłopotów. 2.0 EcoBoost o mocy 240 KM to awaryjna jednostka – ma problemy z mało wydajnym układem chłodzenia, pękają w niej tłoki (sposób naprawy to wymiana bloku silnika, koszt 20 tys. zł). Inną dość częstą przypadłością jest mechaniczne uszkodzenie koła zębatego połączonego z wariatorem faz rozrządu zaworów ssących. Wymiana tych elementów i kompletu rozrządu uszczupli konto o przynajmniej 2500 zł. Lepszym wyborem są dynamiczne, oszczędne i trwałe jednostki wysokoprężne 2.0 TDCi o mocy 120, 150, 180 KM (później 190 KM) i nowy 2.0 TDCI biturbo osiągający 210 KM. Diesle mają jednak przypadłość, awaria pompy paliwa wysokiego ciśnienia powoduje, że opiłki metalu mogą zanieczyścić układ wtryskowy (naprawa kosztuje od 2000 zł – nowa pompa). W 2021 roku do sprzedaży trafiła hybryda o mocy 190 KM. Oprócz niej teraz w ofercie są tylko dwa diesle 2.0 Ecoblue o mocy 150 i 190 KM. Wprowadzone przekładnie automatyczne mają po 8 przełożeń, dotychczas wszystkie skrzynie biegów miały po 6 przełożeń.
![]() |
![]() |
W tablicy przyrządów zastosowano elementy obsługowe, zegary i ekrany znane z Forda Mondeo V. Z przodu siedzi się wysoko na wygodnych, obszernych fotelach. W środkowym rzędzie też nie brakuje miejsca |
Używany Ford S-Max - Nadwozie
Jest dobrze wygłuszone i wyjątkowo przestronne. Wszystkie fotele są wygodne, S-Max w opcji miał dwa siedzenia w trzecim rzędzie. Obsługa kokpitu jest intuicyjna.
Używany Ford S-Max - Wykonanie
Nadwozie nie jest podatne na korozję. Wnętrze zmontowano na dobrym poziomie, a zastosowane tworzywa są niezłej jakości. Podczas szybkiej jazdy słychać szumy od uszczelek drzwi.
Używany Ford S-Max - Bezpieczeństwo
W standardzie jest siedem poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych S-Max i Galaxy uzyskały po pięć gwiazdek.
Używany Ford S-Max - Zawieszenie
Auto prowadzi się bez zarzutu, sprawnie i zwinnie pokonuje ciasne zakręty. Przy dynamicznej jeździe czuć wyraźnie, że nowy S-Max zmienił swoje oblicze – stał się bardziej komfortowy, a układ kierowniczy jest mniej precyzyjny.
![]() |
![]() |
Miejsca numer 6 i 7 są obszerne, ale jest za mało miejsca na nogi. Po złożeniu wszystkich foteli podłoga przedziału bagażowego jest prawie płaska, pod nią umieszczono dojazdowe koło zapasowe (poprzednik go nie miał) |
Najlepsze w modelu
Silnik
Jeśli silnik benzynowy, to jednostka 1.5. Dwulitrowe diesle, oszczędne i trwałe, są optymalnym wyborem.
1.5 EB | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi* | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1498 | 1997 | 1997 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
118 (160) 6000 |
132 (180) 3500 |
110 (150) 3500 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
240 1600 |
400 2000 |
350 2000 |
Masa własna/ładowność kg | 1645/805 | 1726/774 | 1752/843 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4796 × 1916 × 1655 | 4796 × 1916 × 1655 | 4848 × 1916 × 1747 |
Pojemność bagażnika l/VDA | 285-2020 | 285-2020 | 300/2339 |
Prędkość maksymalna km/h | 200 | 211 | 195 |
* – Galaxy |
Rocznik
Po liftingu w 2019 roku na wyglądzie zyskał przód – zmieniono osłonę chłodnicy, zderzak i reflektory, inne są też lampy i zderzak z tyłu. Zmodyfikowano również wyposażenie auta.
Wyposażenie
W standardzie są centralny zamek, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, światła przeciwmgłowe, wspomaganie podjazdu i system start/stop.
Ceny
Najtańsze S-Maxy kosztują od 60 000 zł, Galaxy jest nieco droższy. Większość aut jest napędzana dwulitrowymi dieslami. Za granicą S-Max i Galaxy często były użytkowane jako taksówki i auta do obsługi np. hoteli, więc powinno się sprawdzić ich przeszłość, ponieważ mogą mieć ponadprzeciętne przebiegi.
Rocznik | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
1.5/160 KM | 107 900 | 88 000 | 77 000 | 69 900 | 60 100 |
2.0 TDCi/120 KM | 92 800 | 82 500 | 70 200 | 62 100 | 56 800 |
2.0 TDCi/180 KM | 139 900 | 94 400 | 88 200 | 75 000 | 70 100 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
To trwałe auta, jak na razie zastrzeżenia można mieć do osprzętu elektrycznego i wyposażenia elektronicznego. Zawiesza się system multimedialny, nieprzewidywalnie działa klimatyzacja. Zdarzają się uszkodzenia elektromechanicznego hamulca pomocniczego. By dwusprzęgłowe skrzynie PowerShift nie ulegały awariom, należy w nich wymieniać olej co 60 tys. km (800 zł). Poza tym w obu modelach występuje typowe zużycie eksploatacyjne.
![]() |
Dzięki opadającej linii dachu S-Max wygląda dynamicznie, choć taka stylizacja nieco ogranicza widoczność do tyłu. Tylne światła są LED-owe Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej! Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami! Zobacz także: |