Używany Jaguar XE (od 2015): nieoczywisty, a ciekawy

Używany Jaguar XE jest niezbyt obszerny, ale wygląda jak rasowe czterodrzwiowe coupe z długą maską. Ma przyjemnie urządzone wnętrze i wyłącznie mocne lub bardzo mocne silniki.

Jaguar XE Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 193 100 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY
Wszystkie silniki Jaguara XE są trwałe i mocne

Jaguar XE znajduje się w sprzedaży od 2015 roku. Występuje jedynie jako czterodrzwiowy sedan. Zastąpił Jaguara X-Type, który – zwłaszcza elementami wnętrza – za bardzo przypominał Forda Mondeo. Skonstruowano go w na nowo zaprojektowanej przez Jaguara aluminiowej płycie podłogowej iQ. Standardowo w XE napędzane są koła tylnej osi, jednak, poza najsłabszymi wersjami silnikowymi, auto może mieć napęd na cztery koła. W zakupie XE nie jest najdroższy spośród opisywanych tu modeli, ale ze względu na niezbyt dużą popularność i brak zamienników części dość kosztowny w utrzymaniu.

REKLAMA

Używany Jaguar XE (od 2015) - Układ napędowy

Oferta jednostek napędowych obejmuje tylko mocne silniki czterocylindrowe i jeden widlasty sześciocylindrowy. Jednostki benzynowe są dwie: turbodoładowana 2.0 R4 oraz 3.0 V6. Początkowo silnik 2.0 osiągał moc 200 lub 240 KM. Po dwóch latach zastosowano nowe, turbodoładowane jednostki napędowe 2.0 z serii Ingenium, do której należą zarówno silniki benzynowe, jak i zasilane olejem napędowym. Mają one mniejszą masę i niższe opory wewnętrzne; zmodyfikowano je tak, by zużywały jak najmniej paliwa, zachowując dużą moc i wysoki moment obrotowy. Silniki te osiągają moc 200, 250 lub – w wersji z napędem na cztery koła – 300 KM. Benzynowy silnik V6, wyposażony w sprężarkę mechaniczną, początkowo dysponował mocą 340, którą po dwóch latach zwiększono do 380 KM. Limitowany do 300 sztuk Jaguar XE w wersji specjalnej SVO z jednostką 5.0 V8 osiąga moc 600 KM. Diesel 2.0 uzyskuje 163, 180 lub 240 KM (w wersji 4x4). To wyjątkowo oszczędny, ale dynamiczny silnik z zużyciem paliwa na poziomie samochodów kompaktowych. Brak jest sygnałów o awaryjności jednostek napędowych Jaguara XE.

Jaguar XEMateriały prasowe
Prosta w formie tablica przyrządów nie jest przeładowana przyciskami i dzięki czytelnym multimediom łatwa w obsłudze
Jaguar XEMateriały prasowe
Czytelne zegary umieszczone w tubach wyglądają atrakcyjnie
Jaguar XEMateriały prasowe
Wysoki tunel środkowy i króciutka dźwignia zmiany biegów pozwalają poczuć się jak w samochodzie sportowym. Fotele są wygodne

Używany Jaguar XE (od 2015) - Nadwozie

Z przodu wnętrze jest przestronne, lecz na kanapie wyraźnie brakuje miejsca. Obsługa urządzeń jest intuicyjna, a siedząc z przodu w wygodnych, nisko umieszczonych fotelach ma się
wrażenie kierowania samochodem sportowym.

Używany Jaguar XE (od 2015) - Wykonanie

Jakość wykonania Jaguara XE jest bez zarzutu, użyte materiały są dobrej jakości i mają ładną fakturę. Nadwozie, wykonane w 75% z aluminium, wyróżnia się dużą sztywnością. Zabezpieczenie antykorozyjne jest na dobrym poziomie.

Używany Jaguar XE (od 2015) - Bezpieczeństwo

Seryjnie auto ma sześć airbagów z przodu, ABS i ESP. W crash-teście XE uzyskał pięć gwiazdek, w standardzie znajduje się wiele elektronicznych systemów z zakresu bezpieczeństwa.

Używany Jaguar XE (od 2015) - Zawieszenie

Ukierunkowane jest na dynamiczną jazdę, ale nie kosztem komfortu. Samochód jest zwinny i bezpieczny w zakrętach. Z zawieszeniem dobrze współgra „szybki” układ kierowniczy.

Jaguar XEMateriały prasowe
Bagażnik jest ustawny, choć jak na samochód klasy średniej niezbyt duży. Odkryta blacha pod tylną półką od strony bagażnika nie przystaje do wysokiej jakości wykończenia

 

Najlepsze w modelu

Silnik
XE to jeden z niewielu modeli, w których można polecić wszystkie silniki. Mają temperament i oprócz jednostki V6 są oszczędne, zwłaszcza diesle.

  20t 25t 20d
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1997 1997 1999
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
147 (200)
5500
177 (240)
5500
132 (180)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
280
1750
340
1750
430
1750
Masa własna/ładowność kg 1530/590 1535/585 1550/585
Długość × szerokość × wys.mm 4672 x 1850 x 1416
Pojemność bagażnika l/VDA 450 450 450
Prędkość maksymalna km/h 237 250 231


Rocznik
Wszystkie roczniki są godne zainteresowania. Lifting z wiosny 2019 r. zmienił przód i tył, odświeżono kokpit, zmieniono system multimedialny, a zamiast pokrętła w wersjach z automatyczną przekładnią jest krótka dźwignia. Od liftingu dostępne były matrycowe reflektory LED.

Wyposażenie
Już podstawowa wersja ma klimatyzację dwustrefową, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, tempomat i obręcze kół 17” z lekkich stopów.

Ceny
Jaguary XE nie są tanie, ale w porównaniu do niemieckich konkurentów to niemal okazja. Najtańsze auta w niezbyt dobrym stanie, z początków produkcji, są wyceniane na około 75 000 zł. W ofertach nieznacznie przeważają diesle nad wersjami benzynowymi.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2013
2.0 t 200 KM 123 000 118 500 112 400 104 900 -
2.5 t 240 KM 132 000 120 000 115 500 109 900 -
2.0d 180 KM 141 900 112 200 105 500 97 900 86 800
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Nie ma sygnałów o szczególnej usterkowości tego modelu. XE zachęca do dynamicznej jazdy, warto więc sprawdzić stan hamulców. Trwałe zawieszenie ma skomplikowaną budowę, co w przyszłości może narażać na koszty. Umieszczenie w bagażniku wlewu płynu DEF, który wspomaga pracę katalizatora SCR, jest niepraktyczne: płyn może zanieczyścić bagażnik i przedostać się na obudowę akumulatora.

Jaguar XEMateriały prasowe
Jaguar XE ma wąskie lampy w charakterystycznym kształcie, jak w modelu F-Type. Wśród prezentowanych tu prestiżowych limuzyn XE jest jedynym sedanem
Zobacz także:
REKLAMA