Używany Jeep Wrangler (2007-2017) - Król off-roadu w dobrej formie

Jeep Wrangler to terenówka-ikona. Model trzeciej generacji (KL) jest bardziej praktyczny niż poprzednik i wciąż przekonuje terenowymi możliwościami na najwyższym poziomie.

Jeep Wrangler Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 208 500 PLN
Dostępne nadwozia: suv-3
SPRAWDŹ OFERTY
Największym atutem Wranglera są zdolności off-roadowe

Auto trafiło do sprzedaży z początkiem 2007 roku (prezentacja odbyła się rok wcześniej) w dwóch wersjach nadwoziowych, różniących się rozstawem osi oraz liczbą drzwi. Po raz pierwszy model otrzymał pięcioro drzwi (Unlimited). Obie wersje nadwoziowe mają mechanicznie dołączany napęd przedniej osi. Następcę zaprezentowano z końcem 2017 roku.

Używany Jeep Wrangler - Układ napędowy

Układ napędowy Do wyboru jest niewiele silników – dwa nieskomplikowane benzynowe wolnossące V6 z wtryskiem pośrednim oraz jeden wysokoprężny rzędowy czterocylindrowiec. W Europie model oferowano tylko z jednostką wysokoprężną. Początkowo Wranglera produkowano z benzynowym silnikiem 3.8 V6 o mocy 199 KM oraz z niezbyt oszczędnym dieslem 2.8 CRD o mocy 177 KM. Silnik 3.8 ma dobrą opinię, ale jest paliwożerny i niezbyt dynamiczny. W 2012 roku zastąpiła go nowa benzynowa jednostka 3.6 V6 Pentastar o mocy 284 KM. Ma wysoką trwałość i jest dynamiczna, choć niezbyt oszczędna. Silniki mają łańcuchowy napęd rozrządu i dobrze współpracują z instalacjami LPG (najlepiej wysokiej klasy). W 2011 roku moc jednostki wysokoprężnej podniesiono do 200 KM. To konstrukcja włoskiej firmy VM Motori i jest trwała – to ważne, bo tanich zamienników części jest do niej niewiele, a oryginalne są drogie (na przykład paskowy napęd rozrządu kosztuje od 700 zł i powinno się go wymieniać najdalej co 100 tys. km). Ten silnik ma tendencję do przegrzewania się, więc lepiej nie zasłaniać osłony chłodnicy opcjonalnym osprzętem off-roadowym. Sprzęgła i koła dwumasowe (tylko oryginał) łączone z dieslem są za słabe. Komplet sprzęgła kosztuje od około 3000 zł. Z przewodów olejowych skrzyń biegów i wspomagania czasami dochodzi do wycieków. Przekładnie, 6-biegowa mechaniczna i 4- lub 5-biegowe automaty, są trwałe, ale te ostatnie okazują się powolne. W układzie napędowym zastosowano przekładnię rozdzielczą z reduktorem oraz dwa sztywne mosty zawieszone na sprężynach śrubowych. Napęd przedniej osi jest włączany mechanicznie za pomocą dźwigni, tak jak przełożenie terenowe. Model nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, osie są spinane na sztywno, więc napędu 4x4 można używać tylko na luźnym podłożu. Dla miłośników off-roadu przygotowano wersję Rubicon. Jest wyposażona w reduktor o większym przełożeniu, wzmocnione mosty napędowe z blokadami i rozłączany przedni stabilizator (do 30 km/h), co zwiększa wykrzyżowanie osi o prawie 30%. Wszystkie Wranglery mają 26-centymetrowy prześwit.

Jeep WranglerMateriały prasowe
Obsługa prostej tablicy przyrządów jest bezproblemowa. Krótką dźwignią po lewej stronie załącza się tryb jazdy z napędem na obie osie i reduktor
Jeep WranglerMateriały prasowe
W wersji Unlimited bagażnik ma pojemność 500 litrów. W obu wersjach nietypowo rozwiązano pokrywę bagażnika – szyba podnosi się do góry, a dolna część z zawiasami na prawej krawędzi otwiera się na bok

 

 

Używany Jeep Wrangler - Nadwozie

We wnętrzu z przodu jest wygodnie na obszernych fotelach. Masywna tablica przyrządów jest prosta w budowie i intuicyjna w obsłudze. Z tyłu jest ciaśniej (zwłaszcza w modelu trzydrzwiowym) i niewygodnie z racji nisko umieszczonego siedziska ze wznoszącą się przednią krawędzią. W wersji trzydrzwiowej niewielki jest też bagażnik, jego pojemność wynosi tylko 142 l. Jak przystało na prawdziwego Jeepa wywodzącego się od swojego protoplasty Willysa z 1941 roku, przednia szyba jest kładziona na pokrywę silnika, można zdjąć dach oraz pozostałe okna, a nawet odkręcić drzwi. Pozostanie wtedy jedynie klatka bezpieczeństwa.

 

Używany Jeep Wrangler - Wykonanie

Nadwozie nie koroduje, podobnie jak osobna rama podwozia. We wnętrzu zastosowano jedynie twarde plastiki, których jakość i wygląd poprawiono w ramach liftingu. Aerodynamika kiosku z gazetami powoduje, że powyżej 100 km/h we wnętrzu robi się ekstremalnie głośno.

 

Używany Jeep Wrangler - Bezpieczeństwo

Seryjne były dwie przednie poduszki powietrzne i ABS z ESP. Wrangler trzeciej generacji nie przechodził testu zderzeniowego Euro-NCAP.

 

Używany Jeep Wrangler - Zawieszenie

Jest skalibrowane raczej do jazdy w terenie niż na szosie. Przy przyspieszaniu przód auta unosi się, a przy hamowaniu „nurkuje”. Zawieszenie miękko i ze stoickim spokojem wybiera nierówności nawierzchni. Problemem dla Wranglera nie jest też brak nawierzchni, nawet wtedy zapewnia całkiem znośny komfort jazdy. Sprawniejsza w terenie i w mieście jest wersja krótka, ma mniejszą o 2 metry średnicę zawracania, jest lżejsza i zwinniejsza. Okazuje się za to mniej stabilna na szosie i wymaga większej uwagi podczas jazdy. Pięciodrzwiowy Unlimited to bardziej przewidywalna odmiana, a dzięki lepszej stabilności nadaje się do holowania przyczep. Ale niezależnie od wersji Wrangler jest ociężały i słabo hamuje. Układ kierowniczy jest słabo wyczuwalny dla kierowcy, a kierownica na wybojach wpada w drgania.

Jeep WranglerMateriały prasowe
26-centymetrowy prześwit oraz krótkie zwisy przedni i tylny okazują się atutem w terenie

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Najlepiej wybrać jednostkę 3.6 Pentastar, mimo że zużywa do 3 litrów paliwa więcej od diesla. Jeśli 2.8 CRD, to z automatem.

  3.8 Unlimited 3.6 V6 Unlimited 2.8 CRD
Budowa silnika/liczba cylindrów widlasty/6 widlasty/6 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 3778 3604 2776
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
146 (199)
5000
209 (284)
6350
147 (200)
3600
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
315
4000
347
4300
410
2060
Masa własna/ładowność kg 1752/516 1995/545 2128/457
Długość × szerokość × wys. mm 4223 × 1873 × 1800 4751 × 1877 × 1800 4751 × 1877 × 1800
Pojemność bagażnika l/VDA 142/430 498/935 498/935
Prędkość maksymalna km/h 172 180 172


Rocznik
Auta po liftingu z końca 2010 roku mają lepiej wykonane wnętrze oraz odświeżone kokpit i kabinę, a także nieznacznie poprawione lampy.

Wyposażenie
W standardzie były klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz, komputer pokładowy, reduktor, tempomat, światła przeciwmgłowe i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Elektrycznie sterowane szyby miała standardowo wersja Unlimited.

Ceny
To atrakcyjny, ponadczasowy model, więc nie jest tani. Ceny zaczynają się od 45 000 zł za podstawową wersję benzynową sprowadzoną zza oceanu. Prawie wszystkie auta benzynowe pochodzą z USA, często są powypadkowe. Większość Wranglerów ma silniki benzynowe, przeważa Unlimited, który jest też wyraźnie droższy. Ceny mocno zależą od stanu technicznego i off-roadowych modyfikacji.

ROCZNIK 2015 2014 2013 2012 2011
3.6 V6 146 500 132 200 124 600 120 000 100 000
3.8 V6 97 500
2.8 CRD 140 900 136 300 128 500 117 000
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W zawieszeniu niezbyt trwałe są sworznie zwrotnic (komplet na oś kosztuje od 250 zł), szwankuje przegub na wale napędowym (jego koszt wynosi od 650 zł), parcieją uszczelki sztywnego dachu (1500 zł do wersji krótkiej, 2000 zł do Unlimited). We znaki daje się podatna na uszkodzenia, trudna do serwisowania i napraw spięta w jeden układ rozbudowana elektronika. Elektroniczne sterowniki od blokad mostów i rozłączanego stabilizatora bywają niesprawne.

Jeep WranglerMateriały prasowe
Wersja krótka ma lepsze niż 5-drzwiowa kąt rampowy i zwrotność oraz niższą masę, co sprawia, że jest sprawniejsza w terenie
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA