Elegancki Discovery dobrze radzi sobie w terenie
Discovery Sport zadebiutował w 2014 roku; za jego poprzednika niektórzy uważają Freelandera II. Model ma konstrukcję samonośną, w której w dużej mierze wykorzystano aluminium, wysokowytrzymałą stal stopową i magnez. Wygląd tego auta nie powinien mylić – niezłe kąty natarcia, rampowy i zejścia, prześwit wynoszący ponad 21 cm oraz 60-centymetrowa głębokość brodzenia powodują, że Discovery Sport może zajechać w terenie dalej niż bardziej bojowo wyglądające modele innych producentów. Przewagę nad rywalami ma także dzięki pakownemu wnętrzu, prawie 800-kilogramowej ładowności i możliwości przewiezienia nawet 7 osób.
Używany Land Rover Discovery Sport - Układ napędowy
Discovery wyposażano tylko w doładowane silniki czterocylindrowe, od 2020 r. była też dostępna mocna wersja hybrydowa. Jedynie najsłabszy diesel jest oferowany z napędem na przednią oś. Benzynowy silnik 2.0 osiąga 240 lub 290 KM. Ta konstrukcja Forda, stosowana m.in. w Mondeo i Focusie ST, czasami się przegrzewa. Od 2019 r. stosowano nowe benzynowe jednostki napędowe 2.0 z serii Ingenium, wspólnej dla silników benzynowych i Diesla. Są lekkie i mają niskie opory wewnętrzne, osiągają 200, 250 lub 290 KM (od 2020 roku). Diesel 2.2 R4 Peugeota jest dostępny w wersjach o mocy 150 i 190 KM, sporadycznie zdarzały się w nim uszkodzenia wałków rozrządu. Silnik ten stosowano w latach 2014-2015 i w tym czasie wprowadzono diesle 2.0 Ingenium o mocy 150, 180 (od 2020 r. 163 i 204 KM) lub 240 KM. Są to dynamiczne i bardzo oszczędne jednostki, nie ma sygnałów o ich awaryjności, jedynie turbosprężarki R2S BorgWarner okazują się niezbyt trwałe. Od 2020 r. w ofercie znajduje się 309-konna hybryda plug-in wyposażona w benzynowy silnik 1.5 R3 o mocy 200 KM i elektryczny generujący 80 kW. Przekładnie mechaniczne występują nieczęsto, automatyczne czasami szarpią.


Używany Land Rover Discovery Sport - Nadwozie
Dobrze wyciszone wnętrze jest bardzo przestronne (w opcji może być nawet 7-miejscowe). Obsługa instrumentarium wymaga przyzwyczajenia.
Używany Land Rover Discovery Sport - Wykonanie
Materiały użyte we wnętrzu są dobrej jakości. Gorzej z wykonaniem – elementy wnętrza czasami skrzypią i stukają. Nadwozie ma bardzo wysoką sztywność i jest dobrze chronione przed korozją.
Używany Land Rover Discovery Sport - Bezpieczeństwo
Seryjnie Discovery Sport ma siedem poduszek powietrznych z przodu, ABS i ESP. W teście zderzeniowym uzyskał pięć gwiazdek.
Używany Land Rover Discovery Sport - Zawieszenie
Auto jest zwinne i bezpieczne, ale w zakrętach dość mocno się przechyla. Niezbyt twarde zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami. Układ kierowniczy ma przeciętną precyzję.


Najlepsze w modelu
Silnik
Dobrym wyborem są diesle, zwłaszcza z serii Ingenium – mają spory temperament i są oszczędne. Silniki benzynowe Ingenium także są warte uwagi, ale zużywają dość sporo paliwa. Podstawowe jednostki napędowe okazują się nieco za słabe do tego modelu.
2.0 Si4 4x4 | 2.0 eD4 | 2.0 TD4 4x4 | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1999 | 1999 | 1999 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
177 (240) 5800 |
110 (150) 3500 |
132 (180) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
340 1750 |
380 1750 |
430 1750 |
Masa własna/ładowność kg | 1759/746 | 1740/765 | 1775/730 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4599 × 1894 × 1724 | 4599 × 1894 × 1724 | 4599 × 1894 × 1724 |
Pojemność bagażnika l/VDA | 541/1698 | 541/1698 | 541/1698 |
Prędkość maksymalna km/h | 200 | 180 | 200 |
Rocznik
Każdy rocznik jest godny zainteresowania. Lifting z 2019 r. zmienił przód i tył auta oraz kokpit, wprowadzono pola dotykowe, a także reflektory i lampy LED. Zastosowano nowe silniki benzynowe i we wszystkich wersjach z dieslem i benzynowych tzw. miękką hybrydę 48 V.
Wyposażenie
Seryjne są klimatyzacja, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, system start/stop i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
Najtańsze auta z pierwszych lat produkcji są wyceniane na ok. 80 000 zł. Najmniej kosztują wersje z podstawowym silnikiem wysokoprężnym i napędem na przednią oś. Na rynku przeważają samochody z silnikiem Diesla i napędem na cztery koła.
ROCZNIK | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
2.0 Si4/240/249 KM | 169 600 | 130 000 | 106 900 | 98 900 | 93 900 |
2.0 d/150/163 KM | 135 900 | 117 600 | 99 900 | 92 500 | 83 600 |
2.0 d/180/204 KM | 137 900 | 125 900 | 114 900 | 93 600 | 84 000 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
W silnikach Ingenium początkowo zdarzały się wycieki paliwa. W wyposażeniu elektrycznym i elektronicznym przestawały działać czujniki cofania. Słabe są multimedia, do liftingu bez Android Auto i Car Play. Zdarza się, że trzeszczą głośniki i nie domyka się pokrywa bagażnika. Niestety serwisowanie Land Rovera Discovery Sport jest drogie.
