GLA: atrakcyjny
wygląd trafia
w gust młodych kierowców
Mercedes GLA (kod X156) zadebiutował we wrześniu 2013 roku na wystawie samochodowej we Frankfurcie. Zbudowano go na płycie podłogowej Mercedesa Klasy A, zwanej MFA; GLA jest dostępny tylko w wersji pięciodrzwiowej. Jego następcę zaprezentowano w grudniu 2019 roku.


Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Układ napędowy
W tym modelu silniki, poza jednym dieslem o pojemności skokowej 2,1 l, nie stwarzają problemów. Wszystkie jednostki mają po cztery cylindry i są turbodoładowane. Benzynowa 1.6 osiąga moc 122 KM w modelu A180 i 156 KM w A200, a 2.0 jest dostępna w wersjach 220 (184 KM), 250 (211 KM) oraz w 45 AMG (360/381 KM). Ta ostatnia ma podwójne doładowanie i wymaga uważnego traktowania, bo ewentualne koszty napraw silnika czy układu przeniesienia napędu są horrendalne. Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest znana z Renault jednostka o pojemności skokowej 1,5 litra. Jej wcześniejsze wersje miały ogromne problemy z obracającymi się panewkami, sytuacja została jednak opanowana – silnik zmodyfikowano i nie jest już awaryjny. Jako 180 CDI uzyskuje on moc 109 KM. Diesel OM 651 o pojemności skokowej 2,1 l i mocy 136 KM występuje jako 200 CDI, z kolei w 220 CDI osiąga 170 KM (w późniejszym 220 CDI – 177 KM). Jedynie ten silnik ujawnił słabe strony, zdarzają się w nim nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu. Wymiana jest droga, bo rozrząd znajduje się od strony skrzyni biegów. Przekładnie dwusprzęgłowe DCT po ok. 200 tys. km mogą wymagać napraw, np. mechatroniki. Wersja 45 AMG ma napęd na cztery koła 4Matic, natomiast odmiany 250, 200 CDI i 220 CDI mogą być w niego wyposażane na życzenie.

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Nadwozie
Jak na swoją wielkość, GLA nie wyróżnia się przestronnością. Z przodu miejsca nie brakuje, ale z tyłu nie jest zbyt wygodnie. Wystarcza za to miejsca na kolana. Mocno pochylone grube słupki dachowe i niewielkie okna ograniczają widoczność. Obsługa nie stwarza problemów, jest intuicyjna.
Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Wykonanie
Jakość montażu okazuje się wysoka, a materiały wykończeniowe eleganckie. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Początkowo zdarzały się trzaski pod tablicą przyrządów.
Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Bezpieczeństwo
Seryjnie GLA był wyposażany w siedem poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP zdobył pięć gwiazdek.
Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Zawieszenie
Okazuje się sprężyste, dość sztywne, ale wystarczająco komfortowe. GLA zakręty pokonuje sprawnie, chociaż układ kierowniczy nie grzeszy precyzją. Auto jest dość podsterowne.

Najlepsze w modelu
Silnik
Podstawowy silnik wysokoprężny (180 CDI) okazuje się nieco za słaby, lepiej wybrać co najmniej 136-konnego diesla 200 CDI. Spośród benzynowych Mercedesów GLA godny polecenia jest 156-konny 200.
GLA 200 | GLA 200 d | GLA 220 d | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1595 | 2143 | 2143 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
115 (156) 5300 |
100 (136) 3400 |
130 (177) 3600 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
250 1250 |
300 1400 |
350 1400 |
Masa własna/ładowność kg | 1395/545 | 1505/530 | 1540/495 |
Długość × szerokość × wys.mm | 4424 × 1804 × 1424 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 421/1235 | 421/1235 | 421/1235 |
Prędkość maksymalna km/h | 215 | 205 | 223 |
Rocznik
W ramach liftingu przeprowadzonego w marcu 2017 r. nieznacznie zmodyfikowano przód (osłonę chłodnicy) i tył (lampy i dyfuzor) oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu. Do wyposażenia opcjonalnego wprowadzono w pełni LED-owe reflektory. Niestety, nie uproszczono działania systemu multimedialnego obsługiwanego niewygodnym pokrętłem.
Wyposażenie
W standardzie są m.in. radioodtwarzacz z bluetoothem, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, klimatyzacja oraz system start/stop.
Ceny
Trudno znaleźć Mercedesa GLA w cenie poniżej 65 000 zł, trzyletnie kosztują nawet 125 000 zł. Na rynku wtórnym przeważają wersje benzynowe. Dużo jest aut w drogiej i mocnej wersji GLA 250.
ROCZNIK | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
A 200/156 KM | 125 800 | 12 2900 | 119 500 | 108 200 | 99 000 |
A 200d/136 KM | 119 000 | 107 500 | 98 800 | 93 400 | 86 400 |
A 220d/177 KM | – | 118 800 | 109 000 | 99 200 | 93 700 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Mercedes GLA to jeden z najmniej awaryjnych modeli. Podzespoły mechaniczne i elektryczne mają wysoką trwałość. Elektronika jest bezawaryjna, choć czasami konieczne jest zaktualizowanie nawigacji pokładowej. W autach z przekładnią mechaniczną zdarza się skrzypienie sprzęgła, a z tablicy przyrządów dochodzą trzaski. Trzeba pamiętać, że GLA jest drogi w serwisowaniu i naprawach, nawet po prostej wymianie niektórych podzespołów trzeba podłączyć auto do komputera. A to kosztuje.
