Używany Mercedes GLA (2013-2019): drogi serwis

Kompaktowy SUV o znaczeniu GLA spodobał się w Polsce i w 2015 roku był najchętniej kupowanym Mercedesem. O jego sukcesie zadecydowały ładna stylizacja, klimatyczne wnętrze i dobre osiągi.

Mercedes GLA Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 135 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

GLA: atrakcyjny
wygląd trafia
w gust młodych kierowców


Mercedes GLA (kod X156) zadebiutował we wrześniu 2013 roku na wystawie samochodowej we Frankfurcie. Zbudowano go na płycie podłogowej Mercedesa Klasy A, zwanej MFA; GLA jest dostępny tylko w wersji pięciodrzwiowej. Jego następcę zaprezentowano w grudniu 2019 roku.


REKLAMA

Mercedes GLAMateriały prasowe
Tablicę rozdzielczą przeniesiono z Mercedesa A; wzornictwem nawiązuje do tych z bardziej prestiżowych modeli
Mercedes GLAMateriały prasowe
Z przodu miejsca nie brakuje, a fotele są wygodne

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Układ napędowy

W tym modelu silniki, poza jednym dieslem o pojemności skokowej 2,1 l, nie stwarzają problemów. Wszystkie jednostki mają po cztery cylindry i są turbodoładowane. Benzynowa 1.6 osiąga moc 122 KM w modelu A180 i 156 KM w A200, a 2.0 jest dostępna w wersjach 220 (184 KM), 250 (211 KM) oraz w 45 AMG (360/381 KM). Ta ostatnia ma podwójne doładowanie i wymaga uważnego traktowania, bo ewentualne koszty napraw silnika czy układu przeniesienia napędu są horrendalne. Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest znana z Renault jednostka o pojemności skokowej 1,5 litra. Jej wcześniejsze wersje miały ogromne problemy z obracającymi się panewkami, sytuacja została jednak opanowana – silnik zmodyfikowano i nie jest już awaryjny. Jako 180 CDI uzyskuje on moc 109 KM. Diesel OM 651 o pojemności skokowej 2,1 l i mocy 136 KM występuje jako 200 CDI, z kolei w 220 CDI osiąga 170 KM (w późniejszym 220 CDI – 177 KM). Jedynie ten silnik ujawnił słabe strony, zdarzają się w nim nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu. Wymiana jest droga, bo rozrząd znajduje się od strony skrzyni biegów. Przekładnie dwusprzęgłowe DCT po ok. 200 tys. km mogą wymagać napraw, np. mechatroniki. Wersja 45 AMG ma napęd na cztery koła 4Matic, natomiast odmiany 250, 200 CDI i 220 CDI mogą być w niego wyposażane na życzenie.

Mercedes GLAMateriały prasowe
Z tyłu jest ciasno na szerokość i wysokość, za to ilość miejsca na kolana jest wystarczająca. Oparcie kanapy ustawiono zbyt pionowo, siedzisko okazuje się za krótkie, a tunel środkowy za wysoki

 

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Nadwozie

Jak na swoją wielkość, GLA nie wyróżnia się przestronnością. Z przodu miejsca nie brakuje, ale z tyłu nie jest zbyt wygodnie. Wystarcza za to miejsca na kolana. Mocno pochylone grube słupki dachowe i niewielkie okna ograniczają widoczność. Obsługa nie stwarza problemów, jest intuicyjna.

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Wykonanie

Jakość montażu okazuje się wysoka, a materiały wykończeniowe eleganckie. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Początkowo zdarzały się trzaski pod tablicą przyrządów.

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Bezpieczeństwo

Seryjnie GLA był wyposażany w siedem poduszek powietrznych i ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP zdobył pięć gwiazdek.

Używany Mercedes GLA (2013-2019) - Zawieszenie

Okazuje się sprężyste, dość sztywne, ale wystarczająco komfortowe. GLA zakręty pokonuje sprawnie, chociaż układ kierowniczy nie grzeszy precyzją. Auto jest dość podsterowne.

Mercedes GLAMateriały prasowe
Bagażnik ma regularne kształty, ale nie jest zbyt duży nawet po złożeniu oparć kanapy. Podłoga tak powiększonego przedziału ładunkowego lekko się wznosi

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Podstawowy silnik wysokoprężny (180 CDI) okazuje się nieco za słaby, lepiej wybrać co najmniej 136-konnego diesla 200 CDI. Spośród benzynowych Mercedesów GLA godny polecenia jest 156-konny 200.

  GLA 200 GLA 200 d GLA 220 d
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1595 2143 2143
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
115 (156)
5300
100 (136)
3400
130 (177)
3600
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
250
1250
300
1400
350
1400
Masa własna/ładowność kg 1395/545 1505/530 1540/495
Długość × szerokość × wys.mm 4424 × 1804 × 1424
Pojemność bagażnika l/VDA 421/1235 421/1235 421/1235
Prędkość maksymalna km/h 215 205 223


Rocznik
W ramach liftingu przeprowadzonego w marcu 2017 r. nieznacznie zmodyfikowano przód (osłonę chłodnicy) i tył (lampy i dyfuzor) oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu. Do wyposażenia opcjonalnego wprowadzono w pełni LED-owe reflektory. Niestety, nie uproszczono działania systemu multimedialnego obsługiwanego niewygodnym pokrętłem.

Wyposażenie
W standardzie są m.in. radioodtwarzacz z bluetoothem, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, klimatyzacja oraz system start/stop.

Ceny
Trudno znaleźć Mercedesa GLA w cenie poniżej 65 000 zł, trzyletnie kosztują nawet 125 000 zł. Na rynku wtórnym przeważają wersje benzynowe. Dużo jest aut w drogiej i mocnej wersji GLA 250.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
A 200/156 KM 125 800 12 2900 119 500 108 200 99 000
A 200d/136 KM 119 000 107 500 98 800 93 400 86 400
A 220d/177 KM 118 800 109 000 99 200 93 700
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Mercedes GLA to jeden z najmniej awaryjnych modeli. Podzespoły mechaniczne i elektryczne mają wysoką trwałość. Elektronika jest bezawaryjna, choć czasami konieczne jest zaktualizowanie nawigacji pokładowej. W autach z przekładnią mechaniczną zdarza się skrzypienie sprzęgła, a z tablicy przyrządów dochodzą trzaski. Trzeba pamiętać, że GLA jest drogi w serwisowaniu i naprawach, nawet po prostej wymianie niektórych podzespołów trzeba podłączyć auto do komputera. A to kosztuje.

Mercedes GLAMateriały prasowe
Atrakcyjna stylistyka ogranicza dobrą widoczność z wnętrza; słupki dachowe są grube, a okna wąskie
Zobacz także:
REKLAMA