Ładne nadwozie
i oryginalne wnętrze
Kompaktowy, tylko pięciodrzwiowy model (kod X156) zadebiutował we wrześniu 2013 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Zbudowano go na płycie podłogowej Mercedesa klasy A zwanej MFA. Poza benzynowymi wersjami 180, 200 i wysokoprężną 180d, pozostałe mogą być wyposażone w napęd na 4 koła 4Matic z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym; odmiana 45 AMG ma zawsze napęd 4Matic. GLA drugiej generacji został zaprezentowany w grudniu 2019 roku.
Układ napędowy
W GLA silniki nie przysparzają problemów, poza dieslem o pojemności 2,1 litra. Wszystkie stosowane jednostki mają po 4 cylindry i są turbodoładowane. Benzynowy silnik 1.6 jest dostępny w wersjach 180 (moc 122 KM) i 200 (moc 156 KM). W jednostkę 2.0 były wyposażane wersje 220 (184 KM), 250 (211 KM) oraz 45 AMG (360/381 KM). Ta ostatnia jest podwójne doładowana i wymaga uważnego traktowania, bo ewentualne koszty napraw silnika czy układu przeniesienia napędu są wysokie. Podstawową jednostką wysokoprężną jest silnik 1.5 od Renault. Nie zdarzają się w nim już problemy z obracającymi się panewkami, jest trwały i jako 180 d osiąga moc 109 KM. Jednostka wysokoprężna OM 651 o pojemności 2.1 i mocy 136 KM występuje jako 200 d. W 220 d osiąga 170 KM (w późniejszym 220 d – 177 KM). Jedynie ten silnik ujawnił słabe strony – zdarzają się w nim nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu. Rozrząd jest umieszczony od strony skrzyni biegów, dlatego jego wymiana jest droga. Przekładnie dwusprzęgłowe DCT po około 200 tys. km przebiegu mogą wymagać napraw, np. mechatroniki.


Nadwozie
Jak na swoją wielkość, GLA nie ma zbyt obszernego wnętrza. Z przodu jest przestronnie, z tyłu natomiast niezbyt wygodnie – oparcie kanapy ustawiono zbyt pionowo, siedzisko jest za krótkie, a wysoki tunel środkowy zabiera miejsce. Nie brakuje przestrzeni na kolana. Obsługa instrumentarium, poza multimediami, jest łatwa.
Wykonanie
Jakość montażu wnętrza jest dobra, ale do liftingu materiałów wykończeniowych była przeciętna. Początkowo spod tablicy przyrządów dochodziły trzaski. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją.
Bezpieczeństwo
Seryjnie jest siedem poduszek powietrznych oraz ESP. W teście zderzeniowym Euro NCAP auto zdobyło pięć gwiazdek.
Zawieszenie
Zawieszenie Jest dość sztywne, sprężyste, ale wystarczająco komfortowe. GLA sprawnie pokonuje łuki, choć układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Auto jest lekko podsterowne.

Najlepsze w modelu
Silnik
Podstawowe silniki 180 i 180 d są zbyt słabe. Minimum to 136-konny diesel 200 d, a wśród benzynowych 156-konna wersja 200.
GLA 200 | GLA 200 d | GLA 220 d | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1595 | 2143 | 2143 |
Moc maksymalna kW (KM)przy obrotach 1/min | 115 (156) 5300 |
100 (136) 3400 |
130 (177) 3600 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min | 250 1250 |
300 1400 |
350 1400 |
Masa własna/ładowność kg | 1395/545 | 1505/530 | 1540/495 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4424 × 1804 × 1424 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 421/1235 | 421/1235 | 421/1235 |
Prędkość maksymalna km/h | 215 | 205 | 223 |
Rocznik
W ramach liftingu z marca 2017 r. lekko zmodyfikowano przód (osłona chłodnicy) i tył (lampy i dyfuzor). W opcji wprowadzono w pełni LED-owe reflektory oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu. Niestety nie uproszczono działania systemu multimedialnego obsługiwanego niewygodnym pokrętłem.
Wyposażenie
W standardzie są m.in. radioodtwarzacz z bluetoothem, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja oraz system start/stop.
Ceny
Trudno o GLA w cenie poniżej 65 tys. zł. Auta czteroletnie kosztują nawet 110 tys. zł. Na rynku wtórnym więcej jest odmian benzynowych. Sporo jest egzemplarzy w drogiej i mocnej wersji GLA 250.
ROCZNIK | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
200/156 KM | 109 800 | 103 000 | 95 900 | 89 000 | 82 000 |
200 d/136 KM | 104 500 | 99 900 | 93 400 | 87 000 | 77 000 |
220 d/177 KM | – | 129 900 | 107 900 | 98 000 | 90 000 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
GLA jest jednym z najmniej awaryjnych modeli na rynku. Jego podzespoły mechaniczne i elektryczne mają dobrą trwałość. Elektronika jest stabilna, choć czasami nawigacja wymagała aktualizacji. W autach z przekładnią mechaniczną zdarzają się skrzypiące sprzęgła i trzaski dochodzące od tablicy przyrządów. Trzeba pamiętać, że ten model jest drogi w serwisowaniu i naprawach. Wymiany niektórych nawet nieskomplikowanych podzespołów wymagają później podłączenia do komputera, co nie jest tanie.
