Używany Mercedes GLA (2013-2019): nie bez wad

Ten najmniejszy SUV Mercedesa w 2015 roku był najchętniej kupowanym SUV-em marki. Na jego sukces wpłynęły ciekawa stylizacja, wyraziste wnętrze i dobre osiągi.

Mercedes GLA Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 135 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
Ładne nadwozie
i oryginalne wnętrze

Kompaktowy, tylko pięciodrzwiowy model (kod X156) zadebiutował we wrześniu 2013 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Zbudowano go na płycie podłogowej Mercedesa klasy A zwanej MFA. Poza benzynowymi wersjami 180, 200 i wysokoprężną 180d, pozostałe mogą być wyposażone w napęd na 4 koła 4Matic z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym; odmiana 45 AMG ma zawsze napęd 4Matic. GLA drugiej generacji został zaprezentowany w grudniu 2019 roku.

Układ napędowy

W GLA silniki nie przysparzają problemów, poza dieslem o pojemności 2,1 litra. Wszystkie stosowane jednostki mają po 4 cylindry i są turbodoładowane. Benzynowy silnik 1.6 jest dostępny w wersjach 180 (moc 122 KM) i 200 (moc 156 KM). W jednostkę 2.0 były wyposażane wersje 220 (184 KM), 250 (211 KM) oraz 45 AMG (360/381 KM). Ta ostatnia jest podwójne doładowana i wymaga uważnego traktowania, bo ewentualne koszty napraw silnika czy układu przeniesienia napędu są wysokie. Podstawową jednostką wysokoprężną jest silnik 1.5 od Renault. Nie zdarzają się w nim już problemy z obracającymi się panewkami, jest trwały i jako 180 d osiąga moc 109 KM. Jednostka wysokoprężna OM 651 o pojemności 2.1 i mocy 136 KM występuje jako 200 d. W 220 d osiąga 170 KM (w późniejszym 220 d – 177 KM). Jedynie ten silnik ujawnił słabe strony – zdarzają się w nim nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu. Rozrząd jest umieszczony od strony skrzyni biegów, dlatego jego wymiana jest droga. Przekładnie dwusprzęgłowe DCT po około 200 tys. km przebiegu mogą wymagać napraw, np. mechatroniki.

Mercedes GLAMateriały prasowe
Tablica rozdzielcza jest taka jak w Klasie A. Wyglądem przypomina te z dużych Mercedesów
Mercedes GLAMateriały prasowe
Na kanapie ciasno na szerokość i wysokość, za to dość miejsca na kolana

 

Nadwozie

Jak na swoją wielkość, GLA nie ma zbyt obszernego wnętrza. Z przodu jest przestronnie, z tyłu natomiast niezbyt wygodnie – oparcie kanapy ustawiono zbyt pionowo, siedzisko jest za krótkie, a wysoki tunel środkowy zabiera miejsce. Nie brakuje przestrzeni na kolana. Obsługa instrumentarium, poza multimediami, jest łatwa.

Wykonanie

Jakość montażu wnętrza jest dobra, ale do liftingu materiałów wykończeniowych była przeciętna. Początkowo spod tablicy przyrządów dochodziły trzaski. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją.

Bezpieczeństwo

Seryjnie jest siedem poduszek powietrznych oraz ESP. W teście zderzeniowym Euro NCAP auto zdobyło pięć gwiazdek.

Zawieszenie

Zawieszenie Jest dość sztywne, sprężyste, ale wystarczająco komfortowe. GLA sprawnie pokonuje łuki, choć układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Auto jest lekko podsterowne.

Mercedes GLAMateriały prasowe
Atrakcyjne nadwozie w stylu coupé mocno ogranicza widoczność z wnętrza; słupki dachowe są grube, a okna niskie

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Podstawowe silniki 180 i 180 d są zbyt słabe. Minimum to 136-konny diesel 200 d, a wśród benzynowych 156-konna wersja 200.

  GLA 200 GLA 200 d GLA 220 d
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1595 2143 2143
Moc maksymalna kW (KM)przy obrotach 1/min 115 (156)
5300
100 (136)
3400
130 (177)
3600
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min 250
1250
300
1400
350
1400
Masa własna/ładowność kg 1395/545 1505/530 1540/495
Długość × szerokość × wys. mm 4424 × 1804 × 1424
Pojemność bagażnika l/VDA 421/1235 421/1235 421/1235
Prędkość maksymalna km/h 215 205 223


Rocznik
W ramach liftingu z marca 2017 r. lekko zmodyfikowano przód (osłona chłodnicy) i tył (lampy i dyfuzor). W opcji wprowadzono w pełni LED-owe reflektory oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu. Niestety nie uproszczono działania systemu multimedialnego obsługiwanego niewygodnym pokrętłem.

Wyposażenie
W standardzie są m.in. radioodtwarzacz z bluetoothem, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja oraz system start/stop.

Ceny
Trudno o GLA w cenie poniżej 65 tys. zł. Auta czteroletnie kosztują nawet 110 tys. zł. Na rynku wtórnym więcej jest odmian benzynowych. Sporo jest egzemplarzy w drogiej i mocnej wersji GLA 250.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
200/156 KM 109 800 103 000 95 900 89 000 82 000
200 d/136 KM 104 500 99 900 93 400 87 000 77 000
220 d/177 KM 129 900 107 900 98 000 90 000
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

GLA jest jednym z najmniej awaryjnych modeli na rynku. Jego podzespoły mechaniczne i elektryczne mają dobrą trwałość. Elektronika jest stabilna, choć czasami nawigacja wymagała aktualizacji. W autach z przekładnią mechaniczną zdarzają się skrzypiące sprzęgła i trzaski dochodzące od tablicy przyrządów. Trzeba pamiętać, że ten model jest drogi w serwisowaniu i naprawach. Wymiany niektórych nawet nieskomplikowanych podzespołów wymagają później podłączenia do komputera, co nie jest tanie.

Mercedes GLAauto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA