Mercedes ML W163/W164 – elektronika
Nie możesz zgasić silnika ani długich świateł, które same „wskoczyły”? To bardzo kłopotliwa awaria W163. W takiej sytuacji musisz od razu jechać do warsztatu. No a co, gdy jest noc i do jakiegokolwiek serwisu daleko? Próbuj zgasić silnik manipulując przełącznikiem świateł.
A światła? Poczekaj aż akumulator się rozładuje i wtedy zgasną. Przyczyną tej całej hecy jest uszkodzony przedni sterownik prądowy AAM. Sterownik, dostępny tylko w ASO, kosztuje 2000 złotych, z wymianą – 2500 zł, plus ewentualnie koszt lawety. Mniej dokuczliwe, aczkolwiek również irytujące, bywa zapalanie się bez potrzeby lampek kontrolnych sygnalizujących awarię (głównie w W163). Zapalają się, potem gasną, a elektryk za diagnozę i naprawę weźmie kilkaset złotych.
materiały prasowe
Mercedes ML W163/W164 – silniki
Kłopoty sprawiają diesle CDI. Awaryjny nastawnik turbosprężarki powoduje, iż trzeba ją wymienić (regenerowana 2000 zł, nowa 5000 zł, z robocizną 2300–5300 zł). Zapach spalin w kabinie jest związany z przedmuchami spod wtryskiwaczy. Wtryskiwacze zapiekają się, nad nimi gromadzi się nagar tworzący czasami twardą skorupę, trudną do usunięcia. Podkładka odpowiedzialna za te kłopoty kosztuje kilka złotych, robocizna może wynosić od 100 do 1000 zł. Gdy diesel coraz trudniej zapala, przyczyną są wypracowane wtryskiwacze, przelewające paliwo. Regenerowany wtryskiwacz kosztuje 450–500 zł, z wcześniejszą diagnostyką oraz wymianą 630-680 zł.
Zobacz też: używane limuzyny za 100 000 zł
W rzędowych CDI wyrabia się środkowe (trzecie) łożysko wału korbowego, przez co wał traci osiowość. Wtedy wycierają się panewki i może dojść do zatarcia się silnika. Awarii tej nie da się wcześniej wykryć, więc można reagować dopiero, gdy silnik stanie. Jej koszt sięga kilku tysięcy złotych. W benzynowym M272 (2.5 V6, 3.0 V6, 3.5 V6), gdy zapala się kontrolka „check engine”, trzeba liczyć się z wymianą wałków wyrównoważających. Wskutek wady materiałowej tracą one zęby, co powoduje przestawianie się faz rozrządu. Jeden wałek kosztuje 3000 zł, z wymianą – 5500 zł.
materiały prasowe
Ekspert radzi: sprawdź zanim kupisz
Przebieg auta jest odnotowany w różnych, elektronicznych układach. Zdaniem Zbigniewa Brolera, nie należy z góry skreślać samochodów o przebiegu ponad 200 tys. kilometrów. Wiele zależy od tego, czy miały regularnie robione przeglądy i naprawy, wymieniane elementy zużywające się w czasie eksploatacji. Szczególnie dokładnie trzeba sprawdzić wersję ML 400 CDI, której duży moment obrotowy może powodować uszkodzenia skrzyni biegów. Poza tym komora silnikowa została mocno zabudowana, co utrudnia pracę mechanikom. ML 420 CDI drugiej generacji jest znacznie poprawiony, mniej awaryjny.