Używany Mercedes ML: co się psuje w Mercedesie?

Moda na SUV-y nie mija. Na naszych ulicach widać coraz więcej używanych Mercedesów ML, modeli W163 i W164. Mechanicy zacierają ręce.

| Data aktualizacji: 2019-05-17
Test porównawczy BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML 500, Volkswagen Touareg, Volvo XC90 materiały prasowe
Charakterystyczne dla nowych Mercedesów masywne błotniki ma również ML.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Mercedes ML W163/W164 – elektronika

Nie możesz zgasić silnika ani długich świateł, które same „wskoczyły”? To bardzo kłopotliwa awaria W163. W takiej sytuacji musisz od razu jechać do warsztatu. No a co, gdy jest noc i do jakiegokolwiek serwisu daleko? Próbuj zgasić silnik manipulując przełącznikiem świateł.

A światła? Poczekaj aż akumulator się rozładuje i wtedy zgasną. Przyczyną tej całej hecy jest uszkodzony przedni sterownik prądowy AAM. Sterownik, dostępny tylko w ASO, kosztuje 2000 złotych, z wymianą – 2500 zł, plus ewentualnie koszt lawety. Mniej dokuczliwe, aczkolwiek również irytujące, bywa zapalanie się bez potrzeby lampek kontrolnych sygnalizujących awarię (głównie w W163). Zapalają się, potem gasną, a elektryk za diagnozę i naprawę weźmie kilkaset złotych.

Porównanie używanych: Bmw X5 i Mercedes MLmateriały prasowe

Mercedes ML W163/W164 – silniki

Kłopoty sprawiają diesle CDI. Awaryjny nastawnik turbosprężarki powoduje, iż trzeba ją wymienić (regenerowana 2000 zł, nowa 5000 zł, z robocizną 2300–5300 zł). Zapach spalin w kabinie jest związany z przedmuchami spod wtryskiwaczy. Wtryskiwacze zapiekają się, nad nimi gromadzi się nagar tworzący czasami twardą skorupę, trudną do usunięcia. Podkładka odpowiedzialna za te kłopoty kosztuje kilka złotych, robocizna może wynosić od 100 do 1000 zł. Gdy diesel coraz trudniej zapala, przyczyną są wypracowane wtryskiwacze, przelewające paliwo. Regenerowany wtryskiwacz kosztuje 450–500 zł, z wcześniejszą diagnostyką oraz wymianą 630-680 zł.

Zobacz też: używane limuzyny za 100 000 zł

W rzędowych CDI wyrabia się środkowe (trzecie) łożysko wału korbowego, przez co wał traci osiowość. Wtedy wycierają się panewki i może dojść do zatarcia się silnika. Awarii tej nie da się wcześniej wykryć, więc można reagować dopiero, gdy silnik stanie. Jej koszt sięga kilku tysięcy złotych. W benzynowym M272 (2.5 V6, 3.0 V6, 3.5 V6), gdy zapala się kontrolka „check engine”, trzeba liczyć się z wymianą wałków wyrównoważających. Wskutek wady materiałowej tracą one zęby, co powoduje przestawianie się faz rozrządu. Jeden wałek kosztuje 3000 zł, z wymianą – 5500 zł.

Porównanie używanych: Bmw X5 i Mercedes MLmateriały prasowe

Ekspert radzi: sprawdź zanim kupisz

Przebieg auta jest odnotowany w różnych, elektronicznych układach. Zdaniem Zbigniewa Brolera, nie należy z góry skreślać samochodów o przebiegu ponad 200 tys. kilometrów. Wiele zależy od tego, czy miały regularnie robione przeglądy i naprawy, wymieniane elementy zużywające się w czasie eksploatacji. Szczególnie dokładnie trzeba sprawdzić wersję ML 400 CDI, której duży moment obrotowy może powodować uszkodzenia skrzyni biegów. Poza tym komora silnikowa została mocno zabudowana, co utrudnia pracę mechanikom. ML 420 CDI drugiej generacji jest znacznie poprawiony, mniej awaryjny.

Porównanie używanych: Bmw X5 i Mercedes MLmateriały prasowe

Mercedes ML W163/W164 – nadwozie

Fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne powinno spełniać swoje zadanie nawet w ponad 10-letnich pojazdach, choć pod tym względem lepsza jest druga generacja ML-a, W164. Jednak wiele egzemplarzy zaliczyło bliski kontakt z innymi autami czy przeszkodami i w miejscach naprawy rdza zazwyczaj ma się czym pożywić. Jeżeli samochód był rzeczywiście używany w terenie, może mieć porysowany lakier. Na drobne niedociągnięcia w jakości montażu (zwłaszcza ML-a pierwszej generacji, W163), czy jakości plastików nie ma rady – trzeba z tym żyć. Po większym przebiegu tapicerka fotela kierowcy może być podniszczona, tzn. pofałdowana, i tu i ówdzie wytarta. Jej wymiana uszczupli domowy budżet o około 1500 zł. Niektórzy użytkownicy W164 narzekają na zacinający się zamek pokrywy bagażnika.

Zobacz też: czy warto kupić Opla Astrę H?

Mercedes ML W163/W164 – napęd

Gdy Mercedes ML (W163) nie chce ruszyć, to znak że prawdopodobnie zerwał się stalowy pas transmisyjny w skrzynce rozdzielczej. Musisz ją wymienić, co w przypadku używanej wyniesie 4000 zł, w przypadku nowej – 10 000 zł. Łatwe do wyczucia, charakterystyczne wibracje przy zmianach biegów – jakby auto wjechało na „tarkę” (ML W163 i ML W164) – świadczą o uszkodzonym sprzęgle hydrokinetycznym w automatycznej skrzyni biegów. Regenerowane sprzęgło hydrokinetyczne kosztuje 2500 zł, nowe 4500 zł, z wymianą – 3300–5300 zł.  

Mercedes ML W163/W164 – podwozie

Stuki przedniego zawieszenia ML-a świadczą o wybitych sworzniach górnych wahaczy. Wymiana górnego wahacza to koszt 1100 zł, czasem wystarczy wymiana samego sworznia – 335 zł (ceny dla jednej strony auta). Gdy nadwozie opada po dłuższym postoju (W163 i W164), pękł powietrzny amortyzator (miech). Nowy amortyzator na jedną stronę, z przodu, kosztuje 3000 zł, z wymianą – 3200 zł; z tyłu 2000 zł, z wymianą – 2250 zł.

Porównanie używanych: Bmw X5 i Mercedes MLmateriały prasowe

Co się psuje w Mercedesie ML W163/W164?
Cennik przykładowych napraw

  • turbosprężarka (w dieslach): 2300 zł (regenerowana), 5300 zł (nowa)
  • wtryskiwacz (regenerowany): 630-680 zł
  • wałek wyrównoważający: 5500 zł
  • sterownik AAM: 2500 zł
  • tapicerka fotela kierowcy: 1500 zł
  • zerwany pas w skrzynce rozdzielczej: 4000 zł (używana skrzynka), 10 000 zł (nowa)
  • sprzęgło hydrokinetyczne: 3300 zł (regenerowane), 5300 zł (nowe)
  • powietrzny amortyzator (miech): 3200 zł (przód, jedna strona), 2250 zł (tył, jedna strona)
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA