Używany Opel Astra (2009-2020) - Uwaga na luzy

Nawet dzisiaj używany Opel Astra IV wygląda atrakcyjnie, co w połączeniu z niezłą trwałością i przystępnymi cenami sprawia, że jest chętniej sprowadzany zza granicy niż Golf czy Octavia.

Opel Astra Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
Auto bez wpadek jakościowych

Design pięciodrzwiowego hatchbacka i ładne wnętrze wyróżniały Astrę IV w czasie debiutu w 2009 r. Rok później dołączyło kombi Sports Tourer, a w roku 2012 trzydrzwiowe GTC oraz czterodrzwiowy sedan. Kabriolet Cascada był oferowany od kwietnia 2013 roku. W 2015 roku jesienią pojawił się następca (pięciodrzwiowy hatchback i kombi). GTC zostało wycofane z rynku w 2018 roku, a sedan w 2020.

Używany Opel Astra IV - Układ napędowy

Silniki benzynowe 1.4 (87 i 100 KM), 1.6 (115 KM), 1.4 T (120 i 140 KM) i 1.6 T (180 KM) mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. Poza jednostkami 1.6 i 1.6 T mają one trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Montowany od 2012 roku silnik 1.6 T (170 lub 200 KM) ma bezpośredni wtrysk paliwa – tak jak jednostka 2.0 o mocy 280 KM. Wersje doładowane są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe, które czasami zawodzi (do 1.4 T kosztuje ponad 1000 zł). W silnikach 1.6 uszkodzeniu ulega elektronicznie sterowany termostat (cena – 300 zł). Dobrym wyborem jest silnik 1.4 T, ale zdarza się, że zatyka się w nim odpowietrzenie skrzyni korbowej. Od początku Astrę można było kupić z dieslami 1.3 (95 KM), 1.7 (110 i 125/130 KM) oraz 2.0 (160/165 KM). Pierwszy jest oszczędny, ale za słaby; zbyt niski poziom oleju silnikowego grozi w nim uszkodzeniem łańcucha rozrządu. Drugi to wystarczające źródło mocy, ale ma nieodporny na miejską jazdę filtr cząstek stałych. Za to ma tani rozrząd, cena części to 250 zł (pompa wody nie jest napędzana paskiem rozrządu, co obniża koszt wymiany). W 2012 roku zadebiutował 195-konny diesel 2.0 biturbo, a w 2013 roku skomplikowany w budowie diesel 1.6 (110/136 KM). Wysokoprężne 1.3 i 1.6 mają rozrząd napędzany łańcuchem, pozostałe paskiem. Diesle i silniki benzynowe są trwałe, ale warto wymieniać w nich olej najpóźniej co 15 000 km. W sześciobiegowych przekładniach mechanicznych M32, zwłaszcza łączonych z mocniejszymi dieslami, awarii ulegają łożyska. Naprawa kosztuje od 2000 zł.

Opel AstraMateriały prasowe
Konsola środkowa i podświetlone na czerwono zegary wyglądają jak w aucie sportowym. Obsługę kokpitu dużą ilością przycisków łatwo opanować i okazuje się ona całkiem ergonomiczna

Używany Opel Astra IV - Nadwozie

Wnętrze jest obszerne, dobrze wygłuszone, a fotele z przodu wygodne. Na ładnym kokpicie jest dużo przycisków, co wymaga przyzwyczajenia.

Używany Opel Astra IV - Wykonanie

Astra to jeden z lepiej zabezpieczonych przed rdzą modeli. Jej wnętrze zmontowano z dobrych materiałów i lepiej niż w Insignii (nie trzeszczy).

Używany Opel Astra IV - Bezpieczeństwo

Auto uzyskało pięć gwiazdek w teście zderzeniowym. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ESP.

Używany Opel Astra IV - Zawieszenie

Jest sztywne i wystarczająco komfortowe, auto dobrze prowadzi się również dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu.

Opel AstraMateriały prasowe
Astra sedan była produkowana w Gliwicach i stąd sporo jej na naszych drogach
Opel AstraMateriały prasowe
Kombi ma ustawny bagażnik dzięki równej podłodze po złożeniu oparć kanapy. Pod podłogą jest pełnowymiarowe koło zapasowe

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wszystkie jednostki są godne polecenia. Niezłe dynamikę i oszczędność zapewnia 1.4 T (także w fabrycznej wersji na LPG). Wśród diesli wystarczy 1.7 CDTI, dynamiczniejszy 2.0 CDTI jest drogi i rzadziej spotykany.

  1.4 Turbo 1.7 CDTI 2.0 CDTI Sports Tourer*
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1362 1686 1956
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
103 (140)
4900
81 (110)
3800
121 (165)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
220
2500
260
1700
350
1750
Masa własna/ładowność kg 1393/542 1503/527 1550/580
Długość × szerokość × wys. mm 4419 × 1814 × 1510 4419 × 1814 × 1510 4698 × 1814 × 1535
Pojemność bagażnika l/VDA 370/1235 370/1235 500/1550
Prędkość maksymalna km/h 202 186 212
* – kombi


Rocznik
Nawet dzisiaj Astra wygląda świeżo i nowocześnie. W ramach liftingu w 2012 roku nieco zmieniono przód, zmodernizowano silniki i wprowadzono jednostkę napędową 1.6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Wyposażenie
W standardzie wersji Essentia znajdowały się elektryczne sterowniki przednich szyb i lusterek oraz centralny zamek. Kolejna wersja, Enjoy, była bogatsza o klimatyzację manualną. Wyposażenie podstawowe różniło się w zależności od rocznika i rynku.

Ceny
Najtańsze są kombi z podstawowym dieslem 1.7 i z przeszłością flotową, kosztują od 17 tys. zł. Najwięcej natomiast jest 5-drzwiowych hatchbacków i kombi, tyle samo diesli (1.7) i silników benzynowych (1.4 T).

ROCZNIK 2015 2014 2013 2012 2011
1.4 Turbo/140 KM 39 500 35 900 34 900 31 900 28 900
1.7 CDTi 34 900 32 500 29 900 26 200 23 900
2.0 CDTi 37 500 34 000 31 900 28 500 25 000
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Zawieszenie jest trwałe, przy dużym przebiegu pojawiają się luzy na łącznikach stabilizatora (kosztują od 70 zł/szt). Pękają sprężyny śrubowe z tyłu (dolny zwój) – cena jednej sprężyny wynosi od 160 zł. Czasami szwankuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układ hamulcowy jest trwały. Zdarzają się uszkodzenia klimatyzacji, najczęściej sprężarki. Usterkowy bywa elektryczny styk od tylnej pokrywy (kosztuje od 84 zł).

Opel Astraauto motor i sport
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA