Auto bez wpadek jakościowych
Design pięciodrzwiowego hatchbacka i ładne wnętrze wyróżniały Astrę IV w czasie debiutu w 2009 r. Rok później dołączyło kombi Sports Tourer, a w roku 2012 trzydrzwiowe GTC oraz czterodrzwiowy sedan. Kabriolet Cascada był oferowany od kwietnia 2013 roku. W 2015 roku jesienią pojawił się następca (pięciodrzwiowy hatchback i kombi). GTC zostało wycofane z rynku w 2018 roku, a sedan w 2020.
Używany Opel Astra IV - Układ napędowy
Silniki benzynowe 1.4 (87 i 100 KM), 1.6 (115 KM), 1.4 T (120 i 140 KM) i 1.6 T (180 KM) mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. Poza jednostkami 1.6 i 1.6 T mają one trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Montowany od 2012 roku silnik 1.6 T (170 lub 200 KM) ma bezpośredni wtrysk paliwa – tak jak jednostka 2.0 o mocy 280 KM. Wersje doładowane są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe, które czasami zawodzi (do 1.4 T kosztuje ponad 1000 zł). W silnikach 1.6 uszkodzeniu ulega elektronicznie sterowany termostat (cena – 300 zł). Dobrym wyborem jest silnik 1.4 T, ale zdarza się, że zatyka się w nim odpowietrzenie skrzyni korbowej. Od początku Astrę można było kupić z dieslami 1.3 (95 KM), 1.7 (110 i 125/130 KM) oraz 2.0 (160/165 KM). Pierwszy jest oszczędny, ale za słaby; zbyt niski poziom oleju silnikowego grozi w nim uszkodzeniem łańcucha rozrządu. Drugi to wystarczające źródło mocy, ale ma nieodporny na miejską jazdę filtr cząstek stałych. Za to ma tani rozrząd, cena części to 250 zł (pompa wody nie jest napędzana paskiem rozrządu, co obniża koszt wymiany). W 2012 roku zadebiutował 195-konny diesel 2.0 biturbo, a w 2013 roku skomplikowany w budowie diesel 1.6 (110/136 KM). Wysokoprężne 1.3 i 1.6 mają rozrząd napędzany łańcuchem, pozostałe paskiem. Diesle i silniki benzynowe są trwałe, ale warto wymieniać w nich olej najpóźniej co 15 000 km. W sześciobiegowych przekładniach mechanicznych M32, zwłaszcza łączonych z mocniejszymi dieslami, awarii ulegają łożyska. Naprawa kosztuje od 2000 zł.

Używany Opel Astra IV - Nadwozie
Wnętrze jest obszerne, dobrze wygłuszone, a fotele z przodu wygodne. Na ładnym kokpicie jest dużo przycisków, co wymaga przyzwyczajenia.
Używany Opel Astra IV - Wykonanie
Astra to jeden z lepiej zabezpieczonych przed rdzą modeli. Jej wnętrze zmontowano z dobrych materiałów i lepiej niż w Insignii (nie trzeszczy).
Używany Opel Astra IV - Bezpieczeństwo
Auto uzyskało pięć gwiazdek w teście zderzeniowym. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ESP.
Używany Opel Astra IV - Zawieszenie
Jest sztywne i wystarczająco komfortowe, auto dobrze prowadzi się również dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu.


Najlepsze w modelu
Silnik
Wszystkie jednostki są godne polecenia. Niezłe dynamikę i oszczędność zapewnia 1.4 T (także w fabrycznej wersji na LPG). Wśród diesli wystarczy 1.7 CDTI, dynamiczniejszy 2.0 CDTI jest drogi i rzadziej spotykany.
1.4 Turbo | 1.7 CDTI | 2.0 CDTI Sports Tourer* | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1362 | 1686 | 1956 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
103 (140) 4900 |
81 (110) 3800 |
121 (165) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
220 2500 |
260 1700 |
350 1750 |
Masa własna/ładowność kg | 1393/542 | 1503/527 | 1550/580 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4419 × 1814 × 1510 | 4419 × 1814 × 1510 | 4698 × 1814 × 1535 |
Pojemność bagażnika l/VDA | 370/1235 | 370/1235 | 500/1550 |
Prędkość maksymalna km/h | 202 | 186 | 212 |
* – kombi |
Rocznik
Nawet dzisiaj Astra wygląda świeżo i nowocześnie. W ramach liftingu w 2012 roku nieco zmieniono przód, zmodernizowano silniki i wprowadzono jednostkę napędową 1.6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Wyposażenie
W standardzie wersji Essentia znajdowały się elektryczne sterowniki przednich szyb i lusterek oraz centralny zamek. Kolejna wersja, Enjoy, była bogatsza o klimatyzację manualną. Wyposażenie podstawowe różniło się w zależności od rocznika i rynku.
Ceny
Najtańsze są kombi z podstawowym dieslem 1.7 i z przeszłością flotową, kosztują od 17 tys. zł. Najwięcej natomiast jest 5-drzwiowych hatchbacków i kombi, tyle samo diesli (1.7) i silników benzynowych (1.4 T).
ROCZNIK | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
1.4 Turbo/140 KM | 39 500 | 35 900 | 34 900 | 31 900 | 28 900 |
1.7 CDTi | 34 900 | 32 500 | 29 900 | 26 200 | 23 900 |
2.0 CDTi | 37 500 | 34 000 | 31 900 | 28 500 | 25 000 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Zawieszenie jest trwałe, przy dużym przebiegu pojawiają się luzy na łącznikach stabilizatora (kosztują od 70 zł/szt). Pękają sprężyny śrubowe z tyłu (dolny zwój) – cena jednej sprężyny wynosi od 160 zł. Czasami szwankuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układ hamulcowy jest trwały. Zdarzają się uszkodzenia klimatyzacji, najczęściej sprężarki. Usterkowy bywa elektryczny styk od tylnej pokrywy (kosztuje od 84 zł).
