Opel Astra H - czy rdzewieje?
Newralgicznym elementem jest chromowana listwa na pokrywie bagażnika. Z punktu widzenia blacharza- lakiernika taka ozdoba to tylko źródło korozji. Nawet przy najlepszym spasowaniu listwa zawsze pracuje, ociera o karoserię i potem robią się z tego rdzawe plamy. Ich fachowa likwidacja (lepsze od szlifierki są piaskowanie oraz specjalne, penetrujące środki chemiczne) wraz z lakierowaniem klapy odchudzą Twój portfel o 500 zł.
Innym miejscem korozji Astry III są progi, a konkretnie ich części zakryte przez drzwi, zwłaszcza przednie. Obcasy mogą zedrzeć lakier do błyszczącej blachy. Za lakierowanie progu zakończone naklejeniem przezroczystej, ochronnej folii zapłacisz 300 zł, a ponieważ warto zrobić to po obu stronach, chociażby dla estetyki – koszt wyniesie 600 zł. Na innych częściach karoserii korozja pojawia się sporadycznie.
Astra to samochód przyjazny dla kieszeni i podczas zakupu, i podczas użytkowania. Ma trwałe zawieszenie i żwawe silniki
Silniki
Bolączką popularnych benzynowych jednostek, zwłaszcza 1.4, jest nadmierne zużycie oleju. Zmniejszyć zużycia się nie da, trzeba wozić olej na dolewki, sprawdzać co pewien czas jego poziom i uzupełniać.
Więcej kłopotów przyniosą Ci turbodiesle 1.9 CDTI fiatowskiej konstrukcji (części zamienne do silników Fiata też pasują). Stuki zimnego silnika połączone z wyraźnymi wibracjami to objawy niepracującej jednej ze świec żarowych. Po rozgrzaniu jednostki napędowej problemy znikają. Mechanicy radzą wymieniać cztery świece naraz, bo skoro jedna „padła”, podobny los niedługo spotka kolejne. Zwłaszcza że w wypadku tego Opla koszt nie jest wygórowany, w sumie wyniesie 400 złotych za części i robotę. Zatkany filtr cząstek stałych DPF daje o sobie znać zmniejszoną mocą silnika i lampką ostrzegawczą na tablicy wskaźników. Czasami wystarczy komputerowe oczyszczanie w serwisie za 200-300 zł, a czasem trzeba filtr regenerować za 600 zł.
Ale w niektórych wypadkach prawdziwą przyczyną niedomagań DPF-u może być turbosprężarka – nieszczelna, gubiąca olej, który przedostaje się do komory spalania czy do intercoolera. Wtedy samo czyszczenie filtra nie na wiele się zda, problemy szybko powrócą. Regeneracja turbo wiąże się z wydatkiem od 800 zł wzwyż. Warto wydać, bo nowa turbosprężarka kosztuje 4000 zł albo i więcej.
Przeniesienie napędu
Stuki przy ruszaniu oraz nierówna praca silnika na wolnych obrotach niechybnie świadczą o zużytym dwumasowym kole zamachowym w 1.9 CDTI (niezależnie od mocy). Musisz wymienić je razem ze sprzęgłem. Ponieważ dostęp do koła zamachowego jest utrudniony (trzeba m.in. obniżać całą belkę zawieszenia), robocizna za cały dzień pracy kosztuje 1000 zł, z częściami wyjdzie 3700 zł. Uwaga, awarie „dwumasy” mogą wystąpić już w egzemplarzach o stosunkowo małym przebiegu, w granicach 80 tys. kilometrów.
Przy wymianie sprzęgła należy zwrócić uwagę na uszczelniacz wału korbowego silnika. Generalnie zdarzają się zapocenia i uszczelniacz należy wymienić na nowy. Astra III nie jest samochodem sportowym (choć miała odmiany o mocy 240 KM) i ostra jazda nadweręża przeguby półosi napędowych. Jeżeli przy skrętach słyszysz trzaski w zawieszeniu, jest to oznaka zużytych przegubów, które należy wymienić na nowe. Koszt wymiany – do 400 zł za jedną stronę, czyli 800 zł za dwie.