Używany Opel Corsa D: Najczęstsze usterki

Corsa obecnej generacji to samochód niepozorny, ale przekonujący stosunkowo niewielką awaryjnością. Chociaż ma dobre, żwawe silniki, bywa, że wycieka z nich olej.

Best Cars 2008
Samochody małe - II miejsce - Opel Corsa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 62 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nadwozie

Na rynku jest dużo egzemplarzy poflotowych, 3–4-letnich, korozja ich nie dotyczy. Chyba że przeszły stłuczkę, a naprawę zrobiono w garażu. Wtedy likwidacja ognisk rdzy na jednym elemencie, np. błotniku, będzie kosztować od 300 do 500 zł. Niektórzy narzekają na trzeszczenie plastików w kabinie. Trzeba się z tym pogodzić, bo zwykle wszelkie próby likwidacji „świerszczy” przynoszą efekt jedynie na krótko.

Elektryka

Drobnym, ale uciążliwym defektem są przepalające się żarówki w reflektorach. Koszt wymiany wyniesie 20 zł, chyba że lubisz i potrafisz robić takie rzeczy sam, wtedy zapłacisz tylko 15–20 zł za żarówkę. Problemy z klimatyzacją, pracującą kapryśnie, trzeba rozwiązać z pomocą fachowego elektryka, przygotuj się na wydatek co najmniej 200 zł.

Brak ładowania alternatora bądź charakterystyczne piszczenie paska klinowego przy ruszaniu to oznaki uszkodzenia alternatora. Wymiana regulatora napięcia, komutatora i łożysk może sięgnąć 300 zł. Wymiana sprzęgiełka na kole pasowym kosztuje 350–450 zł. To się jeszcze opłaca, ale przy większych reperacjach lepiej wstawić nowy alternator porządnej marki za 900 zł, z robocizną – 1000 zł. Owszem, są tańsze za ok. 600 zł, chińskie, o loteryjnej jakości.

Częściej naprawia się rozrusznik (kłopoty z uruchomieniem silnika), któremu nie służy ciągła eksploatacja na krótkich dystansach. Wycierają się w nim szczotki, przepuszczają bendiksy, czyli sprzęgła rozruchowe. Naprawa za 300–400 zł przyniesie rozrusznikowi nowe życie. I w tym wypadku lepiej omijać produkty made in China.

W turbodieslu 1.3 CDTI posłuszeństwa często odmawia zawór recyrkulacji spalin EGR. Egzemplarze eksploatowane w mieście mogą mieć zapchane filtry DPF

Przeniesienie napędu

Easytronic oznacza problemy. W półautomatycznych skrzyniach, bez pedału sprzęgła, zawodzi sterowanie. Sama przekładnia jest „normalna”, mechaniczna, tylko sterowanie nią i sprzęgłem elektrohydrauliczne. Easytronic zaczyna pracować ociężale, mało płynnie, na wyświetlaczu pojawia się litera F, blokuje się na biegu, a niekiedy w ogóle nie uruchomisz auta. Są warsztaty specjalizujące się w reperacjach Easytroniców.

Za naprawę wybieraków biorą 600 złotych, za regenerację sterownika 700 zł, za przerobienie na ręczne przełączanie biegów – 1000 zł. Wymiana sprzęgła może okazać się konieczna w bardziej wyeksploatowanych egzemplarzach. Sprzęgło z siłownikiem (wysprzęglikiem) warte jest 1400–1500 zł, praca mechanika do 500 zł, w sumie 1900–2000 złotych. Dwumasowe koło zamachowe w 1.3 CDTI nie jest tak awaryjne jak w wielu innych silnikach, ale gdyby co, kosztuje 2150 zł. Zawsze powinno być kontrolowane przy wymianie sprzęgła, tak jak ewentualne wycieki oleju ze skrzyni biegów i na półosiach napędowych. Założenie nowego simmeringu, na jednej stronie, to wydatek do 250 zł. Simmering wystarcza na co najmniej 50 tys. km.

Silniki

Czułym punktem turbodiesli 1.3 CDTI, produkowanych w Bielsku- -Białej, są zawory recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). Mogą zacinać się albo zamykać na amen. Informuje o tym kontrolka „check”, która zawsze świeci się, gdy zagrożona jest ekologia – w tym wypadku, gdy spaliny nie trafiają do cylindra w celu dopalenia. Świecąca kontrolka może stanowić jedyny objaw usterki, spadek mocy niekoniecznie musi być wyczuwalny. Regeneracja zaworu EGR wystarcza na miesiąc lub na parę tygodni, więc się nie opłaca. Lepiej założyć nowy zawór za 900–1000 zł, co z robocizną wyniesie 1100–1200 zł.

W autach eksploatowanych na krótkich trasach, zwłaszcza w mieście, zapychają się filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Zapala się lampka sygnalizująca problemy z filtrem, poza tym silnik będzie nierówno ciągnął. Sposobów na to mamy kilka: czyszczenie DPF w serwisie (200–300 zł), regeneracja filtra (500–600 zł), wymiana na nowy (ponad 2000 zł). Wymiana oczywiście jest najlepsza, bo najskuteczniejsza, ale oznacza poważną lukę w miesięcznym budżecie. Łańcuch rozrządu w 1.3 CDTI wymaga wymiany tylko wtedy, gdy słychać jego brzęczącą pracę na biegu jałowym. Koszt robocizny i części – najlepiej w zestawie – powinien zamknąć się w 850–900 zł.

Zarówno w jednostkach benzynowych, jak i wysokoprężnych przytrafiają się wycieki oleju. Tańsze do usunięcia są wycieki z przodu przy kole pasowym (200 zł), droższe – z tyłu za sprzęgłem (500 zł). Zupełnie sporadycznie puszcza uszczelka miski olejowej. Prychanie silnika, głównie benzynowego, i jego nierówna praca oznaczają, że szwankuje przepływomierz (350–500 zł).

Podwozie

Regularne stuki z przodu mogą świadczyć o zużyciu amortyzatorów lub łączników. Musisz wstawić dwa nowe „amory”. Majster skasuje za to 150 zł, ceny amortyzatorów wahają się w granicach 130–140 zł (jeden przedni) i 250–270 zł (jeden tylny). Charakterystyczne suche trzaski przy skręcaniu kół na postoju, czasami również w czasie jazdy, informują o wybitych górnych mocowaniach kolumn przedniego zawieszenia. Tutaj wystarczy wymiana z jednej strony, zapłacisz 370 zł.

Z kolei z tyłu spada osłona amortyzatora. Bez trudu zauważysz jego gołą, błyszczącą goleń. Osłona opada, bo nie trzyma jej wspornik tylnego amortyzatora. Części będą kosztowały 110–130 zł, praca 150 zł, razem 260–280 zł. Nie można precyzyjnie określić, kiedy w Corsie wybiją się końcówki drążków kierowniczych, czego objawem jest stłumione pukanie. Bywa, że wystarczy kilka pechowych wjazdów w dziury i końcówka staje się luźniejsza. Wymiana z częściami na jednej stronie kosztuje 130–160 zł, ale trzeba koniecznie sprawdzić i ustawić geometrię za 130 zł, co podniesie rachunek do 260–290 zł.

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA