Siedem osób podróżuje tym niemieckim minivanem w układzie 2 + 3 + 2. W takiej konfiguracji na pakunki zostaje tylko 140 l, a w trzecim rzędzie miejsca też jest niewiele. Pochwalmy jednak, że nawet wtedy bagażnik jest zasłonięty roletą. Na co dzień większość użytkowników korzysta z Zafiry jako auta pięcioosobowego, ze złożonymi w bagażniku dwoma ostatnimi fotelami. Trzymiejscową kanapę możesz przesuwać i oczywiście składać, co zwiększa pojemność bagażnika z 645 l aż do 1820 litrów. System aranżacji wnętrza Opel nazywa Flex 7, obsługuje się go łatwo.
Gdy musisz czasem przewieźć coś bardzo długiego, nawet na 2,70 m, poszukaj egzemplarza ze składanym oparciem fotela pasażera z przodu. Ale jeżeli upatrzona Zafira ma skórę albo sportowe fotele, na pewno nie znajdziesz w niej składania owego oparcia. Czasami natkniesz się na Zafirę z Flex Organizerem, czyli z szynami na bocznych ścianach bagażnika, do przytwierdzania różnych pojemników, siatek i haczyków.
Trzy na cztery sprzedawane Zafiry mają silnik Diesla. Spośród jednostek 1.7 CDTI (110, 125 KM, obie po liftingu) od Isuzu oraz 1.9 CDTI (100, 120, 150 KM) od Fiata warto polecić przede wszystkim 120-konną 1.9 CDTI. Stanowi dobre połączenie osiągów, spalania i małej awaryjności. Uważaj jednak, bo w każdym niemal 1.9 CDTI „padają” alternatory, co odczujesz np. po braku wspomagania kierownicy i zapalonych kilku kontrolkach. Winę przeważnie ponosi słabe połączenie klemy akumulatora z instalacją elektryczną, przez co alternator pracuje całą parą, grzeje się i w końcu coś w nim się przepala.
![]() |
![]() |
Czasami psuje się moduł elektroniczny pod kierownicą i nie działa ESP | Obok dźwigni zmiany biegów brak uchwytów na napoje |
Benzynowy silnik 1.6 (105 KM, po liftingu 115 KM) jest po prostu za słaby do sporego przecież minivana. Sporadycznie spotkasz wersję 1.6 CNG (94, 97 KM). Jej zakup ma sens wtedy, gdy nigdy na drodze nie śpieszysz się, poruszasz się na krótszych dystansach i gdy masz w pobliżu stację z gazem ziemnym – w Polsce są tylko 23. Znacznie żwawsza jest młodsza odmiana 1.6 T CNG (150 KM, turbo). Silnik 1.8 (140 KM) wydaje się najlepszy, choć zużywa za dużo oleju, zwłaszcza po „zagazowaniu”, ale generalnie LPG mu nie szkodzi. W Zafirze Family występuje on również w słabszej wersji 120 KM.
![]() |
![]() |
W panoramicznym dachu (opcja) jest pięć schowków | Najlepsze w vanie – możliwość konfigurowania wnętrza na różne sposoby |
|
Bardzo przyjemne są wrażenia z jazdy Zafirą 2.0 T (200 KM, turbo). Ten silnik, ale o mocy 240 KM, był montowany w usportowionej wersji OPC (Opel Performance Center). Ostatnią i największą pod względem pojemności propozycją jest silnik 2.2 (155 KM) z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Nie polecamy go z powodu wyciągania się łańcucha rozrządu. Jeżeli szukasz Zafiry na lata, kup egzemplarz po liftingu z 2008 r. Są one lepiej wykonane, mniej usterkowe, widać, że polityka Opla dotycząca jakości przyniosła efekty.
Tylko 5% używanych Zafir wystawionych do sprzedaży pochodzi z polskich salonów
W autach sprzed liftingu plastiki trzeszczą w czasie jazdy, w tych po liftingu – nie. Tak czy inaczej, przygotuj się na totalną dominację Zafir z prywatnego importu, w granicach 95%. Zafira B powstała na płycie Astry III (H) kombi. Mechanicy notują w minivanie mniej awarii zawieszenia. Wynika to głównie z innego sposobu eksploatacji, Zafira jest rodzinnym pojazdem, którym nie szaleje się na drodze (choć sztywne nastawy zawieszenia pozwalają na sporo) i o którego się dba.
Niektóre Zafiry, zwłaszcza sprowadzone z Zachodu, mają elektronicznie sterowane amortyzatory CDC (element sportowego podwozia IDS Plus). Mniej zaawansowane jest sportowe podwozie IDS. Oba podwozia, obniżone o 15 mm, były łączone z silnikami co najmniej 120-konnymi. Interesującym rozwiązaniem jest Nivomat, automatyczna regulacja wysokości tylnego zawieszenia, przydatna, gdy często obciążasz auto. Nie można jednak mieć wszystkiego – Nivomat i sportowe zawieszenie wzajemnie się wykluczają.
Zalety: łatwa zmiana aranżacji wnętrza (Flex 7)
duży bagażnik (645 l) przy pięciu osobach na pokładzie
dobre prowadzenie
dużo miękkich wykładzin na tablicy rozdzielczej i drzwiach
regulacja wysokości pasów w drugim rzędzie foteli
Wady: trzeszczące plastiki (przed liftingiem w 2008 r.)
niedostatki komfortu na wybojach
mało uchwytów na napoje
utrudnione zamykanie pokrywy bagażnika
Typowe usterki:
- uszkodzenia klapek w kolektorze ssącym 1.9 CDTI (150 KM)
- awarie alternatorów w 1.9 CDTI
- zacinające się zawory EGR w 1.9 CDTI
- niesprawny moduł elektroniczny pod kierownicą
Polecane silniki:
- 1,8-litrowy benzynowy, 140 KM – trwały, niesprawiający większych problemów, zużycie paliwa 9-10 l/100 km
- 1,9-litrowy turbodiesel, 120 KM – bardziej niezawodny niż wersja 150 KM, bez klapek w kolektorze ssącym, pali 7-7,5 l/100 km
Niezależny serwis OVS w Radomiu Paweł Szwed
TURBODIESLE BARDZIEJ KŁOPOTLIWE. W 150-konnym silniku 1.9 CDTI (o oznaczeniu Z19DTH) awarii ulegają klapki w kolektorze ssącym. Wyrabiają się ich „główki”, a element sterujący opada. Puszczają uszczelniacze klapek, układ dolotowy staje się nieszczelny, co widać po spadku mocy i zapalającej się kontrolce silnika „check”. Kolektor należy wymienić. Często wymienia się zacinający się zawór recyrkulacji spalin EGR. Objawami są utrudniony rozruch i brak mocy do chwili wejścia turbiny na wysokie obroty. Brak mocy również może mieć przyczynę w przepalonym elastycznym przewodzie od czujnika ciśnieniowego umieszczonego przy filtrze cząstek stałych DPF. A w razie zapchania się tego filtra przeważnie pomaga wypalenie serwisowe albo mycie w specjalnym płynie. Jednostki 1.7 CDTI po rozruchu na zimno mogą od razu gasnąć, za co winę ponosi zawór proporcjonalny na pompie wtryskowej. Zawór występuje jako część nieoryginalna lub oryginalna wraz z pompą.