Używany Range Rover Evoque (2011-2018): Lepszy z dieslem

Takiego wyglądu jakie prezentuje używany Range Rover Evoque (2011-2018) nawet dzisiaj nie powstydziłyby się tzw. auta koncepcyjne. Współgrają z nim luksusowe wnętrze i mocne silniki wykorzystywane do napędu.

Range Rover Evoque Materiały prasowe

 Range Rover Evoque jest elegancki i niepowtarzalny


Evoque pierwszej generacji, oparty na rozwiązaniach technicznych Freelandera 2, pojawił się w 2011 roku w wersjach pięciodrzwiowej i niższej trzydrzwiowej, noszącej nazwę Coupé. W 2016 roku ofertę wzbogacił dwudrzwiowy kabriolet z płóciennym dachem. Wygląd auta nie powinien mylić – niezłe kąty natarcia, rampowy i zejścia, 21-centymetrowy prześwit i głębokość brodzenia wynosząca 50 cm sprawiają, że Evoque może zajechać dalej niż bardziej bojowo wyglądające modele konkurencji. W 2018 roku pojawił się jego następca.

REKLAMA

Range Rover EvoqueMateriały prasowe
Zamiast plastiku są skóra i aluminium. Evoque kojarzy się  z elegancją, ale też z możliwościami terenowymi. Wskaźniki są proste i czytelne, za to obsługa nawigacji skomplikowana
Range Rover EvoqueMateriały prasowe
Przekładnię mechaniczną obsługuje się konwencjonalną dźwignią, a automatyczną wysuwanym pokrętłem

Używany Range Rover Evoque (2011-2018) - Układ napędowy

Evoque’a wyposażano tylko w mocne silniki czterocylindrowe. Dwulitrowy doładowany silnik benzynowy, osiągający 240 lub 290 KM, jest konstrukcją Forda, stosowaną m.in. w Mondeo i Focusie ST. Jednostka ta bywa awaryjna – pojawiają się w niej problemy z chłodzeniem i na skutek przegrzania silnik może ulec zniszczeniu (pękają tłoki). Diesel 2.2 to z kolei dzieło Peugeota, jest dostępny w dwóch wersjach – 150- i 190-konnej. Zdarzały się w nim, ale bardzo rzadko, uszkodzenia wałków rozrządu. W 2015 roku w ramach liftingu wprowadzono nowe diesle 2.0 własnej konstrukcji Range Rovera z serii Ingenium, wspólnej dla silników benzynowych i wysokoprężnych. Jednostki te mają niższą masę i mniejsze opory wewnętrzne, zoptymalizowano je pod kątem oszczędnego zużycia paliwa przy zachowaniu dużej mocy i wysokiego momentu obrotowego. Diesel 2.0 osiąga 150, 180 lub 240 KM. To oszczędny i dynamiczny silnik wymagający tylko nieco więcej paliwa niż jednostki w lekkich kompaktach; dotąd brak sygnałów o jego awaryjności. Przekładnie automatyczne czasami szarpią przy zmianie biegu (zwłaszcza 9-stopniowa).

Range Rover EvoqueMateriały prasowe
Olbrzymi panoramiczny dach zapobiega uczuciu klaustrofobii, powodowanej przez niewielkie szyby z tyłu

 

Używany Range Rover Evoque (2011-2018) - Nadwozie

Z przodu wnętrze jest całkiem przestronne, lecz z tyłu jest ciasno i klaustrofobicznie z powodu małych okien. Wersję pięciodrzwiową przewidziano dla pięciu osób, Coupé i Cabrio są czteroosobowe. Obsługa instrumentarium jest intuicyjna (poza nawigacją), a fotele wygodne.

Używany Range Rover Evoque (2011-2018) - Wykonanie

Wnętrze wykonano bardzo starannie, używając materiałów dobrej jakości – drewno jest drewnem, a metal metalem. Nadwozie ma bardzo wysoką sztywność i zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.

Używany Range Rover Evoque (2011-2018) - Bezpieczeństwo

Seryjnie jest siedem poduszek powietrznych z przodu oraz ABS z ESP. W teście zderzeniowym Evoque uzyskał pięć gwiazdek.

Używany Range Rover Evoque (2011-2018) - Zawieszenie

Auto jest zwinne i bezpieczne w zakrętach, choć dość mocno się przechyla. Zakręty pokonuje jak usportowiony kompakt. Zawieszenie niespecjalnie sobie radzi z poprzecznymi nierównościami nawierzchni.

Range Rover EvoqueMateriały prasowe
Z tyłu mało miejsca na kolana i nad głową

 

Najlepsze w używanym Evoque (2011-2018)

Silnik
Dobrym wyborem są diesle, zwłaszcza Ingenium. Mają temperament i są oszczędne. Silnik benzynowy jest bardziej awaryjny.

  2.0 Si4 4x4 2.0 TD4 2.0 TD4 4x4
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1997 1999 1999
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
177 (240)
5500
110 (150)
3500
132 (180)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
340
1250
380
1750
430
1750
Masa własna/ładowność kg 1752/598 1679/596 1735/615
Długość × szerokość × wys.mm 4370 × 1900 × 1660
Pojemność bagażnika l/VDA 420/1445 420/1445 420/1445
Prędkość maksymalna km/h 221 190 200


Rocznik
Każdy rocznik jest godny uwagi. Podczas liftingu w 2015 r. zmieniono przód, wprowadzono nowe diesle, zmodernizowano układ napędu 4x4.

Wyposażenie
Podstawowa wersja Pure ma klimatyzację dwustrefową, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka i szyby, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, tempomat, elektrycznie sterowane przednie fotele (z pamięcią ustawień) i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Najtańsze auta z pierwszych lat produkcji są wyceniane na 60 000 zł. Cabrio na rynku wtórnym praktycznie nie ma, a Coupé jest niewiele. Przeważają egzemplarze z dieslem i napędem na cztery koła.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
2.0 Si4/240 KM 169 900 150 000 149 900 114 900
2.0 TD4/150 KM 132 900 110 800 97 500 89 900
2.0 TD4/180 KM 155 900 130 500 119 000 102 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Evoque nie jest usterkowy. W dieslach 2.2 z lat 2012-2014 rozszczelnia się listwa paliwowa układu powrotnego. W silnikach Ingenium początkowo zdarzały się wycieki paliwa. W wyposażeniu elektrycznym i elektronicznym psuły się systemy bezkluczykowy i audio. W 2017 r. występowały problemy z wyzwalaczem poduszki powietrznej i samoczynnie wyłączał się wyświetlacz, a w dieslach z lat 2016-2017 przecierała się wiązka elektryczna. Zdarzały się też uszkodzenia przekładni kierowniczej i zaworu EGR.

Range Rover EvoqueMateriały prasowe
Widoczność do tyłu jest marna, wskazane są więc czujniki parkowania
REKLAMA