Używany Seat Ateca (2016-): Uwaga na skrzynie - TEST

Seat Ateca bazuje na technice innego SUV-a, VW Tiguana II, ale jest od niego nieco mniejszy i sporo tańszy. Także koszty eksploatacji okazują się umiarkowane.

Seat Ateca Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 800 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ateca jest dość przestronna i zwinna w zakrętach


To pierwszy SUV Seata – został zaprezentowany wiosną 2016 r. na wystawie samochodowej w Genewie, a latem tego samego roku znalazł się już w sprzedaży. Konstrukcję auta oparto na modułowej płycie podłogowej MQB i rozwiązaniach technicznych Volkswagena Tiguana II. Ten hiszpański model z czeskiej fabryki jest bliźniakiem Skody Karoq, a stylistycznie mocno przypomina Seata Leona trzeciej generacji, auta mają bardzo podobną m.in. tablicę rozdzielczą. Podstawowe wersje Ateki są napędzane na przednie koła, mocniejsze wyposażano też w napęd 4x4, zwany 4Drive. Zastosowano w nim elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło haldex V. Produkowana od 2018 r. najmocniejsza wersja Ateki jest sprzedawana pod nową sportową marką Cupra, ma napęd na cztery koła, a jej silnik 2.0 TSI osiąga moc 300 KM (początkowo 290 KM). Większość rozwiązań i podzespołów Seata jest wspólna z innymi modelami koncernu VW, co zwiększa ich dostępność i zmniejsza koszty serwisowania oraz ewentualnych napraw. Od 2018 roku Seaty są objęte 5-letnią gwarancją (wcześniej miały czteroletnią).

REKLAMA

Seat AtecaMateriały prasowe
Obsługa kokpitu jest intuicyjna. Po liftingu wprowadzono nowocześniejsze multimedia, na szczęście najważniejsze funkcje nadal obsługuje się pokrętłami i przyciskami
Seat AtecaMateriały prasowe
Na kanapie będzie wygodnie dwóm osobom, nie brakuje miejsca ani na kolana, ani nad głowami. Z tyłu pasażerowie mogą korzystać z dodatkowego nawiewu powietrza

Używany Seat Ateca (2016-) - Układ napędowy

W Atece stosowano trwałe silniki. Benzynowe to zaawansowane technicznie jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbosprężarką. Podstawowy 1.0 TSI osiąga 115 KM (od liftingu w 2020 roku nowa wersja uzyskuje 110 KM). Większa jednostka 1.4 TSI (150 KM) ma trwały rozrząd napędzany paskiem. Silniki te należą do serii EA211. W 2018 r. większą jednostkę zastąpiła 1.5 TSI o mocy 150 KM. Silnik 2.0 TSI w obecnej trwałej wersji EA888 generacji 3B wyposażono w rozrząd napędzany łańcuchem o wyższej trwałości, nie zużywa on nadmiernie oleju. Jest to jednostka o skomplikowanej budowie, wytwarzająca moc 190 KM i łączona tylko z przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła. Do liftingu stosowano niekłopotliwego i oszczędnego diesla 1.6 TDI (115 KM), mocniejszy, 2.0, pochodzi z nowej serii EA288, osiąga 150 i 190 KM, a od liftingu w nowej, słabszej wersji – 115 KM. Jest trwały i oszczędny, ale osprzęt mocnych odmian jest drogi. W autach o nawet małym przebiegu wyposażonych w dwusprzęgłowe przekładnie DSG odczuwa się czasami szarpnięcia. Chociaż przekładnie te są trwalsze niż stosowane wcześniej, to powyżej 150 tys. km bywają awaryjne. Koszt ich usprawnienia wynosi co najmniej 2500 zł.

Seat AtecaMateriały prasowe
Bagażnik jest ustawny, pod podłogą umieszczono koło zapasowe. W wersji 4Drive bagażnik jest mniejszy o 25 l (485 l). Po złożeniu oparć jego podłoga lekko się wznosi

Używany Seat Ateca (2016-) - Nadwozie

Seat Ateca ma kompaktowe rozmiary, ale we wnętrzu nie brakuje miejsca. Kabina jest obszerna, a fotele trwałe, chociaż te standardowe zapewniają tylko przeciętną wygodę; na kanapie wygodnie usiądą dwie osoby. Deska rozdzielcza wygląda tak, jak w Seacie Leonie, czyli zachowawczo, ale jej obsługa jest intuicyjna. Bagażnik po złożeniu dzielonego oparcia kanapy ma lekko wznoszącą się podłogę.

Używany Seat Ateca (2016-) - Wykonanie

Samochód dobrze zabezpieczono przed korozją, jednak na mocowaniach zawieszenia pojawia się rdzawy nalot. Spasowanie elementów oraz jakość materiałów są na dobrym poziomie.

Używany Seat Ateca (2016-) - Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Euro-NCAP Ateca uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnych jest siedem poduszek powietrznych i ABS z ESP.

Używany Seat Ateca (2016-) - Zawieszenie

Okazuje się dosyć sztywne i zapewnia dobre oraz bezpieczne prowadzenie. Seat Ateca jest zwinny w zakrętach i komfortowy również podczas dalszych podróży. Układ kierowniczy jest komunikatywny i wystarczająco precyzyjny.

Seat AtecaMateriały prasowe

 

Najlepsze w używanym Seacie Ateca

Silnik
Oszczędną jazdę zapewniają diesle. Jednostki 2.0, poza najsłabszą 115-konną, są przy tym także dynamiczne. Silniki benzynowe 1.4 wykazują się sporym temperamentem, a łagodnie traktowane zużywają tylko przeciętną ilość paliwa.

  1.0 TSI ACT 1.4 TSI 1.6 TDI
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/3 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 999 1395 1598
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
85 (115)
5000
110 (150)
5000
85 (115)
3250
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
200
2000
250
1500
250
1500
Masa własna/ładowność kg 1280/550 1349/541 1375/535
Długość × szerokość × wys.mm 4363 × 1841 × 1601
Pojemność bagażnika l/VDA 510/1604 510/1604 510/1604
Prędkość maksymalna km/h 183 201 184


Rocznik
Zmian i modernizacji jednostek napędowych dokonano w 2018 roku. Lifting przeprowadzono w 2020 roku, modyfikując przód i wprowadzając przy okazji nowe reflektory Full LED. Zmieniono także wygląd tyłu nadwozia. We wnętrzu pojawiły się nowe multimedia i wiele dotąd nieoferowanych systemów bezpieczeństwa.

Wyposażenie
Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz, komputer pokładowy, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego oraz klimatyzacja znajdują się w standardzie.

Ceny
Najtańsze Ateki, z silnikiem 1.0 TSI lub dieslem 1.6 TDI o przebiegu ok. 250 tys., km kosztują 50 000 zł. Nieco tańsze mogą być auta powypadkowe. Przeważają wersje benzynowe TSI: 1.4 i 1.5, około 30% oferty to auta z dieslem, około 25% ma napęd 4x4. Większość egzemplarzy sprowadzono zza zachodniej granicy.

ROCZNIK 2020 2019 2018 2017 2016
1.0 TSI/115 KM 94 000 85 900 74 000 67 900 57 000
1.4/1.5 TSI/150 KM 119 900 107 900 96 900 87 900 75 900
1.6 TDI/115 KM 94 000 87 600 75 700 67 900 59 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Seat Ateca to bardzo dopracowany, bezawaryjny model. Ma trwałe hamulce i zawieszenie, a urządzenia elektroniczne nie przysparzają kłopotów. Właściciele sporadycznie informują tylko o skrzypieniu dochodzącym od drzwi. Niepraktycznie głęboko w menu ukryto włączanie podgrzewania przedniej szyby.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA