Ateca jest dość przestronna i zwinna w zakrętach
To pierwszy SUV Seata – został zaprezentowany wiosną 2016 r. na wystawie samochodowej w Genewie, a latem tego samego roku znalazł się już w sprzedaży. Konstrukcję auta oparto na modułowej płycie podłogowej MQB i rozwiązaniach technicznych Volkswagena Tiguana II. Ten hiszpański model z czeskiej fabryki jest bliźniakiem Skody Karoq, a stylistycznie mocno przypomina Seata Leona trzeciej generacji, auta mają bardzo podobną m.in. tablicę rozdzielczą. Podstawowe wersje Ateki są napędzane na przednie koła, mocniejsze wyposażano też w napęd 4x4, zwany 4Drive. Zastosowano w nim elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło haldex V. Produkowana od 2018 r. najmocniejsza wersja Ateki jest sprzedawana pod nową sportową marką Cupra, ma napęd na cztery koła, a jej silnik 2.0 TSI osiąga moc 300 KM (początkowo 290 KM). Większość rozwiązań i podzespołów Seata jest wspólna z innymi modelami koncernu VW, co zwiększa ich dostępność i zmniejsza koszty serwisowania oraz ewentualnych napraw. Od 2018 roku Seaty są objęte 5-letnią gwarancją (wcześniej miały czteroletnią).


Używany Seat Ateca (2016-) - Układ napędowy
W Atece stosowano trwałe silniki. Benzynowe to zaawansowane technicznie jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbosprężarką. Podstawowy 1.0 TSI osiąga 115 KM (od liftingu w 2020 roku nowa wersja uzyskuje 110 KM). Większa jednostka 1.4 TSI (150 KM) ma trwały rozrząd napędzany paskiem. Silniki te należą do serii EA211. W 2018 r. większą jednostkę zastąpiła 1.5 TSI o mocy 150 KM. Silnik 2.0 TSI w obecnej trwałej wersji EA888 generacji 3B wyposażono w rozrząd napędzany łańcuchem o wyższej trwałości, nie zużywa on nadmiernie oleju. Jest to jednostka o skomplikowanej budowie, wytwarzająca moc 190 KM i łączona tylko z przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła. Do liftingu stosowano niekłopotliwego i oszczędnego diesla 1.6 TDI (115 KM), mocniejszy, 2.0, pochodzi z nowej serii EA288, osiąga 150 i 190 KM, a od liftingu w nowej, słabszej wersji – 115 KM. Jest trwały i oszczędny, ale osprzęt mocnych odmian jest drogi. W autach o nawet małym przebiegu wyposażonych w dwusprzęgłowe przekładnie DSG odczuwa się czasami szarpnięcia. Chociaż przekładnie te są trwalsze niż stosowane wcześniej, to powyżej 150 tys. km bywają awaryjne. Koszt ich usprawnienia wynosi co najmniej 2500 zł.

Używany Seat Ateca (2016-) - Nadwozie
Seat Ateca ma kompaktowe rozmiary, ale we wnętrzu nie brakuje miejsca. Kabina jest obszerna, a fotele trwałe, chociaż te standardowe zapewniają tylko przeciętną wygodę; na kanapie wygodnie usiądą dwie osoby. Deska rozdzielcza wygląda tak, jak w Seacie Leonie, czyli zachowawczo, ale jej obsługa jest intuicyjna. Bagażnik po złożeniu dzielonego oparcia kanapy ma lekko wznoszącą się podłogę.
Używany Seat Ateca (2016-) - Wykonanie
Samochód dobrze zabezpieczono przed korozją, jednak na mocowaniach zawieszenia pojawia się rdzawy nalot. Spasowanie elementów oraz jakość materiałów są na dobrym poziomie.
Używany Seat Ateca (2016-) - Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Euro-NCAP Ateca uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnych jest siedem poduszek powietrznych i ABS z ESP.
Używany Seat Ateca (2016-) - Zawieszenie
Okazuje się dosyć sztywne i zapewnia dobre oraz bezpieczne prowadzenie. Seat Ateca jest zwinny w zakrętach i komfortowy również podczas dalszych podróży. Układ kierowniczy jest komunikatywny i wystarczająco precyzyjny.

Najlepsze w używanym Seacie Ateca
Silnik
Oszczędną jazdę zapewniają diesle. Jednostki 2.0, poza najsłabszą 115-konną, są przy tym także dynamiczne. Silniki benzynowe 1.4 wykazują się sporym temperamentem, a łagodnie traktowane zużywają tylko przeciętną ilość paliwa.
1.0 TSI ACT | 1.4 TSI | 1.6 TDI | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/3 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 999 | 1395 | 1598 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
85 (115) 5000 |
110 (150) 5000 |
85 (115) 3250 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
200 2000 |
250 1500 |
250 1500 |
Masa własna/ładowność kg | 1280/550 | 1349/541 | 1375/535 |
Długość × szerokość × wys.mm | 4363 × 1841 × 1601 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 510/1604 | 510/1604 | 510/1604 |
Prędkość maksymalna km/h | 183 | 201 | 184 |
Rocznik
Zmian i modernizacji jednostek napędowych dokonano w 2018 roku. Lifting przeprowadzono w 2020 roku, modyfikując przód i wprowadzając przy okazji nowe reflektory Full LED. Zmieniono także wygląd tyłu nadwozia. We wnętrzu pojawiły się nowe multimedia i wiele dotąd nieoferowanych systemów bezpieczeństwa.
Wyposażenie
Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, radioodtwarzacz, komputer pokładowy, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego oraz klimatyzacja znajdują się w standardzie.
Ceny
Najtańsze Ateki, z silnikiem 1.0 TSI lub dieslem 1.6 TDI o przebiegu ok. 250 tys., km kosztują 50 000 zł. Nieco tańsze mogą być auta powypadkowe. Przeważają wersje benzynowe TSI: 1.4 i 1.5, około 30% oferty to auta z dieslem, około 25% ma napęd 4x4. Większość egzemplarzy sprowadzono zza zachodniej granicy.
ROCZNIK | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
1.0 TSI/115 KM | 94 000 | 85 900 | 74 000 | 67 900 | 57 000 |
1.4/1.5 TSI/150 KM | 119 900 | 107 900 | 96 900 | 87 900 | 75 900 |
1.6 TDI/115 KM | 94 000 | 87 600 | 75 700 | 67 900 | 59 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Seat Ateca to bardzo dopracowany, bezawaryjny model. Ma trwałe hamulce i zawieszenie, a urządzenia elektroniczne nie przysparzają kłopotów. Właściciele sporadycznie informują tylko o skrzypieniu dochodzącym od drzwi. Niepraktycznie głęboko w menu ukryto włączanie podgrzewania przedniej szyby.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Kolizja z ukraińskim kierowcą - jak się zachować, co zrobić?
- 10 samochodów z największym zasięgiem
- Volkswagen Golf Variant 1.5 e-TSI: oszczędny jak diesel - TEST