REKLAMA

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Zwinny mieszczuch

Mimo atrakcyjniejszego wyglądu i bardziej sportowych właściwości jezdnych Seat Ibiza pozostaje w cieniu Volkswagena Polo i Skody Fabii.

seat ibiza auto motor i sport
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ibiza jest zwinna na drodze i pakowna

Ibiza czwartej generacji jako pięciodrzwiowy hatchback trafiła do sprzedaży w 2008 roku, rok później dołączyła do niej stylizowana na coupé wersja trzydrzwiowa SC. W drugiej połowie 2010 r. pojawiło się pakowne kombi ST o pojemności bagażnika 430 l. Od tego roku Ibiza jest też oferowana w sportowych wersjach FR i Cupra. Płytę podłogową, elementy wyposażenia i podzespoły ma wspólne z innymi modelami koncernu VW. Produkcję Ibizy IV zakończono w 2017 r. (kombi rok wcześniej).

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Układ napędowy

Do roku 2015 stosowano benzynowe silniki trzycylindrowe 1.2 o mocy 60 i 70 KM. Trwałe benzynowe 1.4 (85 KM) i 1.6 (105 KM) montowano do 2015 (pierwszy) i do 2012 roku (drugi). Silniki 1.2, 1.4 i 1.6 to wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem benzyny, które dobrze znoszą zasilanie LPG. Montowane od 2012 roku czterocylindrowe rzędowe silniki 1.2 TSI (105 KM) miały nietrwały łańcuchowy rozrząd (koszt wymiany to 1200 zł). Pochodzą one, jak i jednostka 1.4 TSI, z serii EA 111. Dopiero seria EA211 z paskiem rozrządu, stosowana od 2015 roku (1.2 TSI/90 KM, także wersja 1.4), jest trwała. To praktycznie nowa konstrukcja, w której nie występują usterki. W 2015 roku zastosowano trzycylindrową jednostkę 1.0 TSI (EA211) osiągającą moc 75 KM (wolnossąca) lub 95 i 110 KM (doładowana 1.2 TSI). Na razie nie ma sygnałów, by była awaryjna. Mocniejsze silniki zastosowano w wersjach sportowych FR (1.4 TSI o mocy 150 KM) i Cupra (1.4 TSI/180 KM i 1.8 TSI/192 KM). Są to skomplikowane jednostki, które początkowo miały awaryjne łańcuchowe rozrządy, a drugi z nich także nadmiernie zużywał olej. Do 2010 roku montowano trwałe i oszczędne diesle z pompowtryskiwaczami: trzycylindrowy 1.4 TDI (80 KM) i R4 1.9 TDI (90 i 105 KM). Zastąpiono je oszczędnymi jednostkami z wtryskiem common-rail: nieco za słabym R3 1.2 TDI o mocy 75 KM, R4 1.6 (90 i 105 KM) oraz 2.0 o mocy 143 KM. W 2015 roku zamiast nich pojawił się trzycylindrowy diesel 1.4 TDI o mocy 75, 90 i 105 KM. To trwała i oszczędna jednostka z wtryskiem common-rail. Stosowana w Ibizie dwusprzęgłowa przekładnia po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może okazać się awaryjna. Zużywają się w niej sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń pojawiają się błędy programowania. Koszt naprawy wynosi co najmniej 2500 zł.

seat ibizaauto motor i sport
seat ibizaauto motor i sport
Logicznie, praktycznie, ergonomicznie – czytelne zegary i konsola środkowa zorientowana na kierowcę. Niestety część przycisków umieszczono niefortunnie przed dźwignią zmiany biegów. Pojemność bagażnika kombi: 430/1164 l

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Nadwozie

Z przodu na wygodnych fotelach jest dość miejsca, z tyłu jest go pod dostatkiem, ale dla dwóch osób. Tablica przyrządów ma elementy obsługowe rozmieszczone ergonomicznie jak w Volkswagenach. Wnętrze dobrze wyciszono.

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Wykonanie

Seat Ibiza jest dobrze zabezpieczony przed korozją, ale miękki lakier łatwo ulega uszkodzeniom. Zastosowane materiały są przeciętnej jakości, zdarza się, że trzeszczą elementy drzwi. Reflektory mogą zaparowywać.

REKLAMA

REKLAMA

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Ibiza uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnie montowano w niej sześć poduszek powietrznych oraz ESP.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Używany Seat Ibiza (2008-2015) - Zawieszenie

Maluch Seata stabilnie zachowuje się nie tylko na prostej, ale i w zakrętach, układ kierowniczy zapewnia w nich dobre poczucie kontaktu kół z nawierzchnią. Z długimi i łagodnymi pofałdowaniami nawierzchni zawieszenie radzi sobie dobrze, nieco gorzej z krótkimi poprzecznymi.

seat ibizaauto motor i sport
seat ibizaauto motor i sport
seat ibizaauto motor i sport

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA