Karoseria
Nie dziw się, gdy zostaniesz oblany płynem do spryskiwacza, podnosząc pokrywę bagażnika. Jak w wielu modelach z wielkiej rodziny VW, cieknie spryskiwacz tylnej szyby. Jest on umieszczony w osi silnika wycieraczki, po kilku latach dostają się tam zanieczyszczenia, które powodują pęknięcie dyszy spryskiwacza i wydostawanie się płynu. Część cieczy trafia na szybę, a część do środka drzwi bagażnika, co powoduje często zniszczenie ich zamka. Cena reperacji –850 zł: silnik 500 zł, zamek 250 zł, wymiana 100 zł.
Silniki
W benzynowych TSI rozrządy wymagają wcześniejszej wymiany, np. już przy 90-100 tys. km. Wycie rolek oznacza, że nadszedł ten czas. 1.2 TSI i 1.4 TSI są bardzo wrażliwe na olej. Wymiana środka smarnego co 30 tys. km, jak zaleca Volkswagen, może prowadzić do poważnych inwestycji już przed 100 tys. km, dotyczących głównie rozrządu. Rada jest tylko jedna – nowy olej wlewać częściej, nawet co 10 tys. km; łączny koszt ponad 300 zł. Częste w 1.4 TSI jest stukanie łańcucha rozrządu, nieraz już po 40 tys. km. Musisz go koniecznie zmieniać, na co trzeba przeznaczyć 1600 zł (części wraz z olejem, filtrem i uszczelkami 1000 zł, robocizna 600 zł).
Kompletny remont układu paliwowego w silniku 1.6 TDI może kosztować 20 tysięcy złotych!
W 1.8 TSI pojawia się problem napinacza łańcucha rozrządu – to nadal pięta achillesowa tych silników. Objawem uszkodzonego napinacza jest nierówna i głośniejsza praca silnika, często powiązana z utratą mocy i zapaloną kontrolką check. Rozwiązanie to wymiana zestawu napinacza z łańcuchem na wersję po zmianach fabrycznych, koszt ok. 2000 zł.
Trudności z rozruchem 1.9 TDI na ciepło znikają po wydaniu 600 zł na poprawienie programu w sterowniku silnika. Więcej dasz zarobić warsztatom, kupując inne jednostki. Przykładowo w 2.0 TDI niesprawne turbo, nie wytwarzające odpowiedniego ciśnienia, uszczupli domowy budżet o kwotę od 3500 zł do 7500 zł. Zaolejony uszczelniacz wału korbowego pociągnie za sobą wydatek 650-800 zł.
-32dc2993c9d6846d9de0885112e6dc15.jpg)
Turbodiesel 1.6 TDI nie toleruje byle jakiego paliwa, zwłaszcza tańszego, z dodatkiem bio – nie tankuj pod żadnym pozorem! „Brokat”, czyli opiłki w filtrze paliwa, oznacza wymianę pompy wtryskowej common-rail, pompy w zbiorniku i czyszczenie układu paliwowego wraz z demontażem zbiornika. Zapłacisz 8500 zł, ale właśnie zauważenie usterki na czas, kiedy nie ma jeszcze objawów podczas pracy silnika, w wielu przypadkach pozwoli zaoszczędzić 10 500 zł, bo tyle wydałbyś na wymianę wtryskiwaczy common-rail. W sumie wyszłoby 20 000 zł, a w ASO jeszcze więcej! Silniki 1.9 TDI i 2.0 TDI cierpią na chorobę błędu czujnika G28, mierzącego obroty wału korbowego. Objawy są takie: utrudniony rozruch, długie kręcenie rozrusznikiem, a potem brak mocy.
Zdarza się, że rzeczywiście powodem jest sam czujnik (wart, zależnie od silnika, do ponad 300 zł), ale w bardzo wielu przypadkach wymiana czujnika nie daje rezultatu. Problem leży w instalacji elektrycznej, na odcinku od owego czujnika G28 do komputera silnikowego EDC. Pozornie, podczas pomiarów wiązki, nie ma przerw ani zwarcia, ale wprowadza ona zakłócenia w sygnale przesyłanym przez czujnik do EDC. Sposobem usunięcia usterki jest wymiana wiązki za kilka tysięcy złotych albo naprawa w kilka godzin, w serwisie znającym się na rzeczy, bez konieczności wymiany wiązki, za jedyne 350 zł.