Używany Suzuki SX4 S-Cross (2013-2021) - Solidny do bólu

Suzuki SX4 S-Cross od poprzedniego SX4 jest dłuższy, ma obszerniejszą kabinę i większy
bagażnik. Ten niedoceniany, niepozorny model to jedno z najtrwalszych aut w Europie.

Suzuki SX4 S-Cross Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
Nie ekscytuje, ale to pierwsza liga solidności

W sprzedaży znajdował się od 2013 do 2021 r. Suzuki SX4 S-Cross to całkiem nowa konstrukcja, nie jest bezpośrednim następcą niewielkiego SX4. W wersji z napędem na cztery koła (AllGrip) ma elektromagnetycznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe załączające automatycznie napęd tylnych kół (tryb Auto). Można też wymusić napęd 4x4, włączając tryb Lock. Oprócz niego są tryby Snow i Sport. Model ten posłużył jako baza dla mniejszej od niego Vitary – mają wspólne niektóre rozwiązania techniczne, zespoły napędowe i napęd 4x4. Auto trzeciej generacji, które zadebiutowało w 2021 roku, nazwano po prostu S-Cross.

Używany Suzuki SX4 S-Cross - Układ napędowy

Jednostki benzynowe są produkcji Suzuki, diesel 1.6 DDiS (120 KM) pochodzi od Fiata. W SX4 S-Cross godne uwagi są wszystkie silniki, bo wszystkie są trwałe i bezawaryjne. Podstawowa wolnossąca benzynowa jednostka 1.6 o mocy 120 KM była stosowana do liftingu (wrzesień 2016 r.), potem zastąpił ją trzycylindrowy silnik turbo 1.0 BoosterJet o mocy 111 KM. Najmocniejszym silnikiem montowanym od 2016 r. jest 1.4 BoosterJet osiągający 140 KM. Wiosną 2020 r. silniki BoosterJet zastąpiono jednostką 1.4 BoosterJet Hybrid. Ten układ „miękkiej” hybrydy (48V z silnikiem/rozrusznikiem/alternatorem o mocy 10 kW) osiąga moc 129 KM. On też jest trwały. Wszystkie silniki benzynowe wyposażono w łańcuchowy napęd rozrządu, w dieslu napęd jest realizowany za pomocą paska zębatego. Oszczędny silnik wysokoprężny 1.6 (120 KM) był w ofercie do 2018 r.

Suzuki SX4 S-CrossMateriały prasowe
Tablica przyrządów nie zachwyca designem, ale jest bardzo praktyczna
Suzuki SX4 S-CrossMateriały prasowe
Modele po liftingu mają dotykowy ekran multimediów. Zegary są tylko analogowe, za to wyjątkowo czytelne

Używany Suzuki SX4 S-Cross - Nadwozie

SX4 S-Cross ma bardzo obszerną kabinę z mało wyrafinowaną, ale funkcjonalną deską rozdzielczą. Fotele są duże, miejsca nie brakuje też na kanapie. Przy szybkiej jeździe w aucie jest głośno.

Używany Suzuki SX4 S-Cross - Wykonanie

Materiały we wnętrzu mają przeciętną jakość, tworzywa są twarde i podatne na uszkodzenie. Montaż nie jest wzorem dokładności, czasami coś zaskrzypi. Miękki lakier łatwo się rysuje, a na elementach podwozia pojawia się powierzchowna korozja.

Używany Suzuki SX4 S-Cross - Bezpieczeństwo

Siedem poduszek powietrznych i ESP są w wyposażeniu standardowym. W teście zderzeniowym Euro NCAP Suzuki SX4 S-Cross uzyskało najwyższą notę (pięć gwiazdek).

Używany Suzuki SX4 S-Cross - Zawieszenie

Auto dobrze zachowuje się w zakrętach, nadwozie nie wykazuje większych tendencji do przechyłów, a zawieszenie dość dobrze tłumi nierówności – S-Crossa trudno wyprowadzić z równowagi. Układ kierowniczy może zmęczyć na dłuższą metę, bo nerwowo reaguje na polecenia kierowcy, wyrywając mu kierownicę z rąk, trzeba więc mocno uważać, zwłaszcza w szybko przejeżdżanych zakrętach. W ramach liftingu (wrzesień 2016 r.) problem wyeliminowano.

Suzuki SX4 S-CrossMateriały prasowe
Z przodu jest przestronnie, ale obszerne fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. Obok dźwigni hamulca postojowego w wersji 4x4 umieszczono pokrętło sterowania napędem
Suzuki SX4 S-CrossMateriały prasowe
Bagażnik o pojemności 430 l – nie jest największy w klasie, za to ustawny. Po złożeniu oparć podłoga staje się prawie płaska. Pod nią znalazło się miejsce na koło zapasowe

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wszystkie silniki SX4 S-Crossa są warte uwagi. Wystarczające osiągi zapewnia benzynowy 1.6. I osiągi, i oszczędność daje diesel 1.6.

  1.0 BoosterJet 1.6 DDiS 4x4 1.4 BoosterJet
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/3 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowacm3 998 1598 1373
Moc maksymalna kW (KM)przy obrotach 1/min 82 (111)
5500
88 (120)
3750
103 (140)
5500
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min 170
2000
320
1750
220
1500
Masa własna/ładowność kg 1165/565 1410/450 1225/505
Długość × szerokość × wys. mm 4300 × 1785 × 1580
Pojemność bagażnika l/VDA 430/1269 430/1269 430/1269
Prędkość maksymalna km/h 180 175 200


Rocznik
We wrześniu 2016 roku w ramach liftingu wycofano silnik benzynowy 1.6 i wprowadzono jednostki BoosterJet. Gruntownie zmodernizowano przód, nieco tylne lampy i wnętrze (multimedia, lepsze materiały).

Wyposażenie
W standardowym wyposażeniu znajdują się elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek, radioodtwarzacz, klimatyzacja, komputer pokładowy, tempomat i system start/stop.

Ceny
Jako nowy SX4 S-Cross kosztował co najmniej 67 900 zł. Za najstarsze sfatygowane egzemplarze trzeba zapłacić ponad 30 tys. zł. Królują silniki benzynowe, wśród młodszych aut w podobnej liczbie 1.0 i 1.4. Na rynku wtórnym przeważają auta z napędem na przednią oś.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
1.6 DDiS 71 900 53 900 45 900
1.0 BoosterJet 67 000 64 900 63 500
1.4 BoosterJet 83 900 77 500 72 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

SX4 S-Crossa nie trapią poważne awarie. Układy napędowe i zawieszenie okazują się trwałe, jednak w oczy rzuca się niedokładny montaż. Są problemy z elektroniką pokładową, zawiesza się system multimedialny. Tylna pokrywa ciężko się zamyka (spręża powietrze w kabinie), blokują się okładziny w zaciskach [hamulcowych?]z tyłu (koszt oczyszczenia od 250 zł). Do liftingu wykrzywiała się górna część tablicy przyrządów – zarządzono wymianę w ramach gwarancji. Stukają mocowania foteli.

Suzuki SX4 S-CrossMateriały prasowe
Dzięki pudełkowatemu nadwoziu i dużym szybom widoczność w każdym kierunku jest dobra. Suzuki SX4 S-Cross nie wyróżnia się urodą wśród efektownych konkurentów
Zobacz również:
REKLAMA