Używany Volkswagen Passat B6: najczęstsze usterki

Czasem trudno zrozumieć, dlaczego Passaty są tak kochane w Polsce – psują się dosyć często, rachunki za naprawy bywają słone, a większość aut ma w kołach bardzo wiele kilometrów.

VW Passata 2.0 FSI
Nadwozie, które w porównaniu z nadwoziem schodzącego modelu nieznacznie urosło w każdym kierunku.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 115 890 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Elektryka/elektronika

Od przesuwania przednich foteli pęka znajdująca się pod nimi wiązka elektryczna airbagu. Poduszka zadziała, ale nie tak jak powinna. Wymiana wiązki – 150 zł. Świecąca się kontrolka świec żarowych i wspomagania kierownicy (w dieslach) bądź silnika i wspomagania kierownicy oznacza… awarię immobilizera. Silnik zapala coraz gorzej, aż kiedyś w ogóle zamilknie. Na elektryka wydasz 1000 złotych.

W standardowych reflektorach wypalają się soczewki, w nocy niewiele zobaczysz na drodze. Musisz wymienić obie lampy, czyli wydać ok. 2400 zł. Owszem, możesz kupić tańsze reflektory (po 350–450 zł jeden) i zaoszczędzić 1350–1550 zł, ale kto wie, jaka będzie ich jakość?

Egzemplarze z reflektorami ksenonowymi (tak naprawdę – biksenonowymi) mają funkcję doświetlania zakrętów. Jeżeli na kokpicie świeci się lampka kontrolna, zazwyczaj uszkodzony jest moduł doświetlania. Nowa ksenonowa lampa, razem w wymianą, zuboży Cię o 3500 zł. Psują się centralki ksenonów, ale głównie w egzemplarzach, do których włożono chińskie żarówki ksenonowe po 50 zł. Taki produkt świeci dosłownie chwilę i jest po przetwornicy! Doprowadzenie jednego ksenonu do stanu używalności, z nową przetwornicą i porządną żarówką, kosztuje 2470–2670 zł. Tylne lampy z seryjnymi diodami LED przestają działać, np. po zamoknięciu. Zarówno w sedanie, jak i w kombi po każdej stronie znajdują się dwie lampy – w nadwoziu i w klapie bagażnika. Zmienić trzeba obie, co zamknie się rachunkiem 970 zł (za stronę oczywiście). Skoro oglądamy Passata od tyłu – trzeba wspomnieć, że szwankuje oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

W Passatach poprzedniej generacji, poza silnikami 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, dość często psuje się instalacja elektryczna

Silniki wysokoprężne

Hasło: 2.0 TDI do 2007 r.; odzew: pękająca głowica. Za 2500 zł pospawają, o ile będzie to możliwe. W 8-zaworowych wyciera się wałek rozrządu. Musisz uzbierać 4500 zł na wymianę wałka, hydraulicznych regulatorów, panewek i oczywiście oleju. Kolejne zagrożenie czyha ze strony pompy oleju. Brak ciśnienia smarowania może skończyć się awarią silnika i wymianą turbo – oraz rachunkiem na 11 000 zł! Jeżeli w porę zauważysz ostrzeżenie o niskim ciśnieniu, wystarczy 7000 zł. Ale po zmianie konstrukcyjnej pompy w 2007 r. uszkadza się, niestety, zabierak sterujący pompą.

Kabina

Jeżeli poprzedni kierowcy często prowadzili z lewym łokciem opartym tuż pod szybą, w tym miejscu wykładzina odkleja się i odstaje. Wygląda to nieszczególnie, trzeba wstawić cały boczek drzwi za 1300 zł, z czego 100 zł to robota – m.in. przełożenie przewodów elektrycznych. Wyciera się gałka dźwigni biegów, wymiana plastikowej wraz z mieszkiem wyniesie 250 zł, skórzanej – 580 zł. No i trzeszczą ozdobne listwy na kokpicie; po prostu musisz się z tym oswoić.

Silniki benzynowe

Mnóstwo problemów sprawiają 1.4 TSI. Częsty defekt to stukanie łańcucha rozrządu, czasem już po 40 tys. km trzeba go wymieniać, co uszczupli portfel o 1200–1450 zł. W wersji 160-konnej pękają tłoki i pierścienie, nawet przy 10–20 tys. km: brak mocy, zapalona kontrolka silnika, wypadające zapłony, brak pracy na jednym z cylindrów (6–8 tys. zł, zależnie od stopnia uszkodzenia tłoka), a także uszkadzają się sprzęgiełka magnetyczne odpowiedzialne za załączenie sprężarki mechanicznej.

Silniki 1.4 TSI są bardzo wrażliwe na jakość oleju, dlatego trzeba go często wymieniać, nawet co 10 tys. km. Rozpadają się pompy wody napędzane paskiem wielorowkowym (wymiana pompy 1150–1250 zł). Pogarsza się wtedy chłodzenie, a praca silnika jest głośna, jakby coś stukało w jego środku.

W 2.0 TSI awarii ulega turbosprężarka, a wałek rozrządu wycina się na krzywce sterującej pompą wysokiego ciśnienia, uszkodzeniu ulega zawór sterujący wariatorem faz rozrządu. Objawy: utrata mocy, chwilowe utraty mocy przy wysokich obrotach, klekot, szarpanie. Reperacja: ok. 8000 zł. Zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju to poważny powód do zmartwienia, bo świadczy o defekcie pompy oleju połączonej z kasetą z wałkami wyrównoważającymi. Naprawa – 6200 złotych.

Przeniesienie napędu

Wymiana wypracowanego dwumasowego koła zamachowego w dieslach, zwłaszcza w 2.0 TDI, to 3500–3600 złotych z robocizną. W opcjonalnych, 2-sprzęgłowych skrzyniach DSG „siada” mechatronika, czyli sterowanie. Przekładnia szarpie, zwleka z wrzuceniem wyższego biegu. Wymiana zespołu mechatroniki kosztuje 8900 zł, z czego 1200 zł to wymiana oleju z filtrem i zaprogramowanie skrzyni. Taką wymianę trzeba przeprowadzać co 60 tys. km. Uważaj też na połączenie DSG z tuningowym chipem silnika, bo nie wpływa dobrze na trwałość skrzyni.

Podwozie

W przednim zawieszeniu wybijają się silentbloki wahaczy (zarówno z przodu, jak i z tyłu). Wymiana tych elementów, na jednej stronie Passata, kosztuje od 325 zł do 375 zł, a doliczywszy obowiązkową geometrię – 475–525 zł. Pukające łączniki stabilizatora z przodu, na jednej stronie, wymienisz za 160 zł, ale możesz też zejść poniżej 100 zł w przypadku tańszych zamienników.

Z przodu dość szybko psuje się łożysko kolumny McPhersona z poduszką. Wykryjesz to łatwo – kręcisz kierownicą na postoju i słyszysz strzały z przodu Volkswagena; na zamontowanie nowych części z jednej strony wydasz ok. 330 zł. W tylnym zawieszeniu rozwulkanizowują się gumowe elementy poprzecznych wahaczy. Zdiagnozować to można dopiero w warsztacie, na podnośniku. Naprawa (jedna strona) to 330 zł.

Nowe łączniki stabilizatora z tyłu, w miejsce starych stukających, kosztują 145 zł (jedna strona). Brak ręcznego hamulca oznacza kolejne wydatki. Zaciski, które przestały działać wymienisz za 1300 zł (jedna strona). Gorzej dla kieszeni, jeśli okaże się, że zepsuł się sterownik, który jest zintegrowany z głównym czujnikiem ESP mierzącym obrót auta wokół pionowej osi. Na sterownik z wymianą i kodowaniem online wydasz 2000 zł.

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA