Elektryka/elektronika
Od przesuwania przednich foteli pęka znajdująca się pod nimi wiązka elektryczna airbagu. Poduszka zadziała, ale nie tak jak powinna. Wymiana wiązki – 150 zł. Świecąca się kontrolka świec żarowych i wspomagania kierownicy (w dieslach) bądź silnika i wspomagania kierownicy oznacza… awarię immobilizera. Silnik zapala coraz gorzej, aż kiedyś w ogóle zamilknie. Na elektryka wydasz 1000 złotych.
W standardowych reflektorach wypalają się soczewki, w nocy niewiele zobaczysz na drodze. Musisz wymienić obie lampy, czyli wydać ok. 2400 zł. Owszem, możesz kupić tańsze reflektory (po 350–450 zł jeden) i zaoszczędzić 1350–1550 zł, ale kto wie, jaka będzie ich jakość?
Egzemplarze z reflektorami ksenonowymi (tak naprawdę – biksenonowymi) mają funkcję doświetlania zakrętów. Jeżeli na kokpicie świeci się lampka kontrolna, zazwyczaj uszkodzony jest moduł doświetlania. Nowa ksenonowa lampa, razem w wymianą, zuboży Cię o 3500 zł. Psują się centralki ksenonów, ale głównie w egzemplarzach, do których włożono chińskie żarówki ksenonowe po 50 zł. Taki produkt świeci dosłownie chwilę i jest po przetwornicy! Doprowadzenie jednego ksenonu do stanu używalności, z nową przetwornicą i porządną żarówką, kosztuje 2470–2670 zł. Tylne lampy z seryjnymi diodami LED przestają działać, np. po zamoknięciu. Zarówno w sedanie, jak i w kombi po każdej stronie znajdują się dwie lampy – w nadwoziu i w klapie bagażnika. Zmienić trzeba obie, co zamknie się rachunkiem 970 zł (za stronę oczywiście). Skoro oglądamy Passata od tyłu – trzeba wspomnieć, że szwankuje oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
W Passatach poprzedniej generacji, poza silnikami 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, dość często psuje się instalacja elektryczna
Silniki wysokoprężne
Hasło: 2.0 TDI do 2007 r.; odzew: pękająca głowica. Za 2500 zł pospawają, o ile będzie to możliwe. W 8-zaworowych wyciera się wałek rozrządu. Musisz uzbierać 4500 zł na wymianę wałka, hydraulicznych regulatorów, panewek i oczywiście oleju. Kolejne zagrożenie czyha ze strony pompy oleju. Brak ciśnienia smarowania może skończyć się awarią silnika i wymianą turbo – oraz rachunkiem na 11 000 zł! Jeżeli w porę zauważysz ostrzeżenie o niskim ciśnieniu, wystarczy 7000 zł. Ale po zmianie konstrukcyjnej pompy w 2007 r. uszkadza się, niestety, zabierak sterujący pompą.
Kabina
Jeżeli poprzedni kierowcy często prowadzili z lewym łokciem opartym tuż pod szybą, w tym miejscu wykładzina odkleja się i odstaje. Wygląda to nieszczególnie, trzeba wstawić cały boczek drzwi za 1300 zł, z czego 100 zł to robota – m.in. przełożenie przewodów elektrycznych. Wyciera się gałka dźwigni biegów, wymiana plastikowej wraz z mieszkiem wyniesie 250 zł, skórzanej – 580 zł. No i trzeszczą ozdobne listwy na kokpicie; po prostu musisz się z tym oswoić.