Używany Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) - Prosty jak kwadrat

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) jest jednym z najczęściej spotykanych dużych vanów. Ma bardzo obszerne, łatwo modyfikowalne wnętrze i prostą konstrukcję.

VW Multivan Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 186 677 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-4
SPRAWDŹ OFERTY

Z zewnątrz niezbyt atrakcyjny, ale bardzo praktyczny w środku

T5 Multivan to osobowa odmiana modelu T5. Uboższą wersją osobową jest Caravelle, a kempingową – California. Multivan zadebiutował w 2003 roku, w 2005 roku do wersji przednionapędowej dołączyła odmiana 4Motion z napędem na cztery koła realizowanym przez wielopłytkowe sprzęgło haldex czwartej generacji. Model był produkowany do połowy 2015 r. – jego następca, Volkswagen T6 Multivan, to auto po gruntownym liftingu. Na rynku jest dostępna duża liczba przystępnych cenowo części i podzespołów do tego modelu, także używanych.

REKLAMA

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) - Układ napędowy

Początkowo stosowano dwie trwałe jednostki benzynowe: prostą wolnossącą dwulitrową o mocy 115 KM, który może być zasilany LPG, i wolnossącą jednostkę 3.2 VR6 o mocy 235 KM, białego kruka wśród silników. Pierwsza jednostka była stosowana do 2013 roku, drugą wycofano przy okazji liftingu w 2009 roku, zastępując ją silnikiem 2.0 TSI (seria EA888) o mocy 150 lub 204 KM. Niestety, nadmiernie spala on olej silnikowy z powodu wadliwych pierścieni tłokowych; naprawa kosztuje od co najmniej 4000 zł (wymiana pierścieni na trwalsze) do kilkunastu tysięcy złotych (wymiana układu tłokowo-korbowego). Silniki te mają też awaryjne łańcuchowe rozrządy (wymiana kosztuje od 1200 zł) i gromadzi się w nich nagar na zaworach (czyszczenie – od 700 zł). Do liftingu stosowano dwa diesle: bardzo trwały i oszczędny 1.9 TDI o mocy 84 i 102 KM oraz mocny pięciocylindrowy 2.5 osiągający 131 lub 174 KM; ten drugi ma napęd rozrządu trwałymi kołami zębatymi. Niestety, przy przebiegu powyżej 250 tys. km wymiany często wymaga sprzęgło ze względu na zużyte dwumasowe koło zamachowe (koszt kompletu – od 2700 zł) oraz nieszczelne pompowtryskiwacze (regeneracja – ok. 400 zł/szt.). Po kolejnych 100 tys. km można spodziewać się wymiany wałka rozrządu (wytarte krzywki, koszt ok. 4000 zł). Po liftingu w ofercie znalazł się jeden trwały i oszczędny diesel, 2.0 TDI CR, z wtryskiem common-rail. Występuje on w wersjach o mocy 84, 102, 114, 140 KM lub jako biturbo o mocy 180 KM. Po dużym przebiegu zdarzają się awarie zaworu EGR i filtra cząstek stałych (zatkany), a w biturbo również turbosprężarek. Mechaniczne skrzynie biegów są trwałe, natomiast w stosowanej od liftingu dwusprzęgłowej 7-biegowej przekładni po 200 000 km ścierają się wielopłytkowe sprzęgła, a w układzie mechatroniki zmieniającym przełożenia pojawiają błędy w oprogramowaniu. Naprawa przekładni DSG kosztuje co najmniej 4500 zł.

VW MultivanMateriały prasowe
Tablica rozdzielcza jest czytelna i ergonomiczna. Multivana po liftingu (na zdjęciu) wyposażono
w taką samą nawigację jak Passata B7

 

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) - Nadwozie

Multivan jest też oferowany z rozstawem osi dłuższym od standardowego o 40 cm. Tablica rozdzielcza nie grzeszy oryginalnością, za to jej obsługa okazuje się ergonomiczna, a wyjątkowo obszerne wnętrze urządzono praktycznie. Środkowe fotele mogą być obrotowe. Z reguły Multivan ma 7 (2+2+3) lub 6 (2+2+2) miejsc, a Caravelle 8 lub 9.

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) - Wykonanie

Multivan jest odporny na korozję, jego wnętrze starannie zmontowano z niezłych materiałów, bywa wykończone skórą.

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015)- Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych T5 otrzymał cztery gwiazdki. Seryjne są dwie poduszki powietrzne (od liftingu sześć) oraz ESP.

Volkswagen T5 Multivan (2003-2015) - Zawieszenie

Ma sprężyny śrubowe. Auto jest komfortowe i dobrze się prowadzi. W szybkiej jeździe w zakrętach nadwozie lekko się przechyla, lecz na autostradzie jest stabilne. Multivana wyposażono w precyzyjny układ kierowniczy.

VW MultivanMateriały prasowe
VW MultivanMateriały prasowe
VW MultivanMateriały prasowe
Od drugiej wersji wyposażenia fotele w drugim rzędzie są obracane, a między nimi znajduje się rozkładany stolik. W wersji z trzymiejscową kanapą w trzecim rzędzie przestrzeń bagażowa była osłonięta roletą, a kanapę po rozłożeniu można było wykorzystać do drzemki

 

VW Multivanauto motor i sport

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA