Pierwszy pick-up VW. Oszczędny silnik, pojemna skrzynia ładunkowa i napęd na cztery koła - Amarok chce się zmierzyć z japońską konkurencją.
Plan zdobycia pozycji największego koncernu samochodowego świata Volkswagen realizuje konsekwentnie. Ponieważ dużemu graczowi nie wypada ignorować rynku dużych aut, koncern zdecydował się wyruszyć w teren dotychczas mu nie znany. Amarok ma 5,3 m długości, "bagażnik" o powierzchni 2,52 m2, potrafi dźwignąć 1,15 tony i tymi parametrami przebić konkurencję. Swój rynkowy debiut Niemcy obwieszczają hasłem "VW among the pick-ups", co należy odczytywać jako: wszystko z czym kojarzy ci się Volkswagen możesz teraz mieć w postaci pick-upa. Czy Amarok (w języku Eskimosów - wilk) będzie tym wśród pick-upów, czym Golf wśród kompaktów, czyli modelem o największej sprzedaży?
Amarok może być bardziej "lightowy" lub bardziej "hardcorowy". W tej pierwszej wersji wyposażony jest tylko w napęd na tylną oś, a jeśli dokupić skórzaną tapicerkę, może grać rolę miejskiego kowboja. Brylowaniu na asfalcie będzie sprzyjał silnik, dowodzący, że downsizing nie zna granic - ważącego 1,9 t Amaroka napędza diesel z podwójnym doładowaniem, który z pojemności zaledwie 2 l osiąga moc 163 KM. Ale najsmaczniejsze jest w nim zużycie paliwa, które ma wynosić jedynie 7,6 l/100 km; w wersji z napędem 4x4 ze swojego 80-litrowego baku auto czerpie 7,8 l na każde 100 km. Czterocylindrowa jednostka zapewnia komfort poruszania się podobny jak w zwykłych autach osobowych, tyle że dość wyraźnie ją słychać. Nie brak za to silnikowi dynamiki, a sześciobiegowa skrzynia biegi przełącza szybko i dokładnie. W sumie, w "cywilu" Amarok okazuje się wygodny, tylko nienachalnie przypominając, że stworzono go z myślą o zastosowaniu w warunkach terenowych.
VW AMAROK
VW AMAROK | |
---|---|
Konkurenci | Nissan Navara, Mits. L200 |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 163 KM/4000 obr/min |
0–100 km/h | 11,1 s |
Prędkość maksymalna | 181 km/h |
Zużycie paliwa | 7,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 206 g/km |
Silnik | poj. 1968 cm3, 400 Nm przy 1500-2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła. |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy pick-up,długość x szerokość x wysokość 5254 x 1944 x 1834 mm, rozstaw osi 3095 mm, masa własna 1882 kg, ładowność 1147 kg. Skrzynia ładunkowa: dł. 1555 mm, szer. 1620 mm, między nadkolami – 1222 mm. |
Egzemplarze zjeżdżające poza utwardzone drogi są opatrzone znaczkiem 4Motion, czyli mają napęd na cztery koła. Może to być napęd stały, w którym mechanizm różnicowy typu Torsen (jak w Audi Quattro) rozdziela moment napędowy pomiędzy osie zasadniczo w stosunku 40:60, ale potrafi zmieniać tę proporcję zależnie od potrzeb i od rodzaju podłoża. Bardziej konwencjonalnym - jak na pick-upy - rozwiązaniem jest jednak dołączany napęd przedni ze sprzęgłem kłowym z reduktorem (opcja) i skrzynią rozdzielczą dzielącą moment napędowy pomiędzy osie. Seryjna 6-biegowa skrzynia w szczególnie trudnym terenie umożliwia pełzanie z prędkością pieszego. Tak wyekwipowany Amarok potrafi pokonywać wzniesienia nawet o kącie 45 stopni. Karkołomne zjazdy ułatwia system zapobiegający samoczynnemu przyspieszaniu - wystarczy wrzucić pierwszy bieg i zdjąć nogi z pedałów gazu i hamulca, żeby samochód "sam" zjechał bezpiecznie w dół. Specjalnie na okoliczność jazdy po piachu i żwirze opracowano terenowy ABS, który pozwala zatrzymać Amaroka na znacznie krótszym odcinku niż system stosowany na asfalcie. Auto niemal wgryza się kołami w piach, który tworzy pod oponą rodzaj zapory i powoduje szybkie zatrzymanie pojazdu.
Samochód Volkswagena potrafi przyjąć na swoje barki - bodaj jako jedyny pick-up średniej wielkości - europaletę umieszczoną w poprzek skrzyni ładunkowej, co pozwala zaoszczędzić miejsca na dodatkowe przedmioty. Do cech praktycznych trzeba też zaliczyć gniazdko na prąd w skrzyni ładunkowej oraz gniazdko u góry tablicy rozdzielczej (ułatwia podłączenie nawigacji), duże schowki w drzwiach, szuflady pod fotelami, czy możliwość złożenia tylnych siedzeń w proporcji 1/3 do 2/3.
W Polsce Amarok, jak wszystkie pick-upy, będzie kusił możliwością odliczenia VAT-u przy zakupie na potrzeby firmy i korzystał ze statusu "białego kruka" pośród niemal wyłącznie japońskiej konkurencji w rodzaju Toyoty Hilux, Nissana Navary czy Mitsubishi L200.
Tekst: Roman Skąpski
Lekko pod górę
System wspomagający pozwala bezpiecznie zatrzymać Amaroka podczas wjazdu na strome wzniesienie. Mimo zdjęcia nogi z hamulca auto nie stacza się, lecz przez ok. 2,5 s pozostaje nieruchome, dając kierowcy czas na spokojne dodanie gazu. Podczas zjazdu system automatycznie zapobiega niezamierzonemu przyspieszaniu samochodu, chyba że kierowca sam zechce decydować o prędkości zjazdu ze wzniesienia.
Komentarze
~melc.now, 2011-03-31 16:21:52
~wilk, 2011-02-25 20:10:44
esper, 2010-06-08 20:59:19
~jewel, 2010-06-08 20:24:25
esper, 2010-06-08 07:15:09
~morelii, 2010-06-08 01:06:24
esper, 2010-06-07 20:41:47
~Waldek, 2010-06-07 19:59:05
~Marcin, 2010-06-06 21:41:52
auto motor i sport, 2010-04-21 08:48:34
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?