REKLAMA

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4MOTION: Z szansą na podium - TEST

Trzy lata po premierze Volkswagen zafundował Arteonowi lifting. Przy okazji zaprezentował wersję kombi – Shooting Brake. Wrażenia z jazdy najmocniejszą odmianą benzynową.

VW Arteon Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 144 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Można się sprzeczać, czy Arteon jest tym modelem Volkswagena, który urzeka atrakcyjnym nadwoziem, czy raczej artystycznym rozwinięciem konserwatywnej stylistyki znanej z innych modeli marki. Faktem jest, że przyciąga wzrok przechodniów i jest to wystarczający dowód na jego wyjątkowość. Krótkie zwisy nadwozia, spory rozstaw osi i opadająca linia dachu dodają sylwetce dynamiki. Model po liftingu rozpoznamy z przodu dzięki nowej LED-owej listwie pomiędzy reflektorami. Subtelne zmiany w stylistyce zderzaków i tylnych świateł sprawiły, że auto wygląda świeżo. VW zdecydował się na przeprojektowanie deski rozdzielczej, która zdaniem klientów za bardzo przypominała deskę z Passata. Zniknął analogowy zegarek, nawiewy powietrza nabrały nowoczesnego wyglądu, a dodatkowa listwa nad nimi dodała wnętrzu elegancji. Nowy system wskaźników cyfrowych, w którym można wybrać rodzaj wyświetlanych informacji, działa płynnie i jest czytelny. Najbardziej kontrowersyjna okazuje się jednak rezygnacja z tradycyjnych pokręteł klimatyzacji. Owszem, do zmiany temperatury poprzez ekran dotykowy można się przyzwyczaić, ale w porównaniu z pokrętłem jest to rozwiązanie mniej bezpieczne, bo wymaga oderwania wzroku od drogi. Być może VW, chcąc nadać wnętrzu Arteona nowoczesny wygląd, zaufał swoim systemom bezpieczeństwa, które działają na tyle skutecznie, że nie tylko rozpoznają pieszych i zatrzymują samochód w niebezpiecznej sytuacji, ale też reagują w taki sam sposób, jeśli wykryją przeszkodę podczas manewrowania na parkingu. System rozpoznawania znaków dostosowuje tempo jazdy do ograniczeń prędkości, jednak opcja przewidywania tych ograniczeń na podstawie map układu nawigacji może na polskich drogach wzbudzać irytację kierowców innych aut, bo już kilkaset metrów przed zabudowaniami samochód zaczyna zwalniać.
Silnik o mocy 272 KM zapewnia bardzo dobre osiągi (5,8 s do 100 km/h), dzięki którym mamy szansę na podium w wyścigu do następnej sygnalizacji świetlnej. Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 10,5 l/100 km, co jest wynikiem dającym się zaakceptować. Przy dynamicznej jeździe trzeba się jednak liczyć ze spalaniem ok. 14 l/100 km i wyższym. W czasie jazdy drogami lokalnymi zużycie benzyny spada do mniej więcej 7,5 l/100 km.

REKLAMA
VW ArteonFot. Paweł Krzyśków
W odświeżonym wnętrzu jakość użytych materiałów jest wysoka, a wszystkie potrzebne  urządzenia znajdują się w zasięgu ręki
VW ArteonFot. Paweł Krzyśków
VW ArteonFot. Paweł Krzyśków
Przyciski na kierownicy oraz do obsługi klimatyzacji można obsługiwać, wciskając je lub przesuwając po nich palcem. Wciśnięcie przycisku klimatyzacji zmienia temperaturę o pół stopnia, a przesuwanie – skokowo o cały stopień

 

REKLAMA

REKLAMA

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4MOTION - Bez skrajności

Zestrojenie układu kierowniczego jest bliskie ideału, nie reaguje on zbyt gwałtownie na polecenia kierowcy, ale jednocześnie zapewnia precyzyjne prowadzenie i przekazuje informacje o stanie nawierzchni. Napęd na obie osie pozwala sprawnie i skutecznie ruszyć z miejsca na mokrej i śliskiej drodze.
Kierowca może wybierać spośród kilku zdefiniowanych trybów jazdy, ale przede wszystkim może skonfigurować indywidualne ustawienia pracy układu kierowniczego, napędu, zawieszenia, a także klimatyzacji. Zakres tych ustawień nie jest jednak zbyt szeroki, nie ma opcji skrajnych, typu – od braku wyczucia nawierzchni połączonego z kołysaniem nadwozia do podrzucania na każdej nierówności i nerwowych reakcji na gaz. W każdym z dostępnych trybów wyczucie drogi jest dobre, a wybór polega raczej na tym, czy chcemy podróżować komfortowo, czy mamy raczej ochotę na odrobinę szybsze pokonanie zakrętu. Nawet jadąc w trybie ekologicznym, zawsze można mieć pewność, że w razie potrzeby auto dynamicznie włączy się do ruchu.
Bagażnik wersji Shooting Brake jest niewiele pojemniejszy od bagażnika standardowego Arteona, ma jednak większą pojemność po złożeniu siedzeń.

VW ArteonFot. Paweł Krzyśków
Dodatkowa środkowa listwa LED świeci się tylko razem ze światłami mijania. Do jazdy w dzień służą wyłącznie diody pod reflektorami

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4MOTION - Wygrać mistrzostwa

Arteon jest jak niemiecka drużyna piłkarska – nie ma w składzie gwiazd, gra mało widowiskowo, ale na tyle skutecznie, żeby wygrywać mistrzostwa. W każdej kategorii Arteon jest dość dobry, jednak nie ma wybitnych osiągnięć. Naszym zdaniem to jeden z najlepszych dostępnych dzisiaj modeli Volkswagena, któremu teraz dużo bliżej do Audi niż do Skody. Ale i tak ostatecznie to klient zadecyduje, które auto z bogatej oferty koncernu najbardziej mu odpowiada.

VW ArteonFot. Paweł Krzyśków

 

Dane producenta VW ARTEON SHOOTING BRAKE 2.0 TSI 4MOTION ELEGANCE
Cena 210 490 zł (cena promocyjna)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
272 KM
5100/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
350 Nm
2000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-stopniowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 5,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
194 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4866 x 1871 x 1462 mm, rozstaw osi 2835 mm, masa własna 1727 kg, poj. bagażnika 565/1632 l, poj. zbiornika paliwa 66 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA