VW California/Grand California: California dream - TEST

Dwa różne modele, ale jeden cel – uprzyjemnić wakacyjny wyjazd. Na przykładzie mniejszego VW Californii i większego VW Grand Californii sprawdzamy dla kogo są stworzone te kampery.

VW California Fot. Filip Blank
Na większości europejskich kempingów widok VW Californii jest czymś normalnym, ale nowszy model Grand dopiero się tu zadomawia
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 290 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nie bójmy się tego stwierdzenia – kierowcy oszaleli na punkcie kamperów. Również w Polsce, gdzie taki rodzaj spędzania wolnego czasu nigdy nie był popularny – jednak pandemia wywróciła ten stan rzeczy do góry kołami. Dziś wypożyczalnie są oblegane, salony nie nadążają z dostarczaniem nowych samochodów, a ceny wystrzeliły. Dlatego jeżeli zdecydujemy się na zakup kampera, warto dobrze zastanowić się nad wyborem. Ścieżki są tak naprawdę dwie – wybrać auto zabudowane przez wyspecjalizowaną firmę na podwoziu modelu dostawczego albo zdecydować się na model oferowany bezpośrednio przez producenta samochodów. W tym pierwszym wypadku dostajemy auto, które możemy na etapie produkcji dostosowywać do własnych potrzeb, zapewne bardziej przestronne i tańsze. A co ma do zaproponowania druga strona? Sprawdziliśmy na przykładzie dwóch modeli VW – Californii i Grand Californii.
Historia tej nazwy sięga w Volkswagenie 1988 roku, kiedy niemiecka marka pokazała samochód stworzony wspólnie z firmą Westfalia, ale powiedzmy szczerze – vany VW służyły jako kampery już znacznie wcześniej. W zasadzie od samego początku istnienia Transportera T1 ludzie wykorzystywali go jako domek na kołach. Dziś VW oferuje kampery przygotowane przez siebie od początku do końca, California bazuje na Transporterze, a model Grand na Crafterze. Jakie są między nimi różnice i który dla kogo będzie najlepszy?

W drodze na wakacje

VW CaliforniaFot. Filip Blank
Po złożeniu namiotu dachowego samochód wygląda jak każdy van


Zacznijmy od tego, że obydwa kampery VW są stworzone do dalekich podróży, a nie jest to wcale takie oczywiste w wypadku wielu pojazdów firm specjalizujących się w produkcji aut wakacyjnych. W dużej mierze umożliwia to dobrej klasy układ napędowy. Obydwa modele napędza dwulitrowy silnik Diesla, w mniejszym aucie może mieć on 150 lub 199 KM, a w większym 177 KM. Jednostka ta wytwarza sporą siłę napędową od niskich obrotów, więc nawet jazda górskimi serpentynami nie stanowi dla niej większego kłopotu. Łatwo odnotować fakt, że podczas takiej jazdy silnik w Grand Californii pracuje głośniej niż w mniejszym modelu, lecz mimo to jego odgłosy nie są zbyt dokuczliwe. Co jasne, podczas jazdy bocznymi drogami gabaryty dużego modelu mogą stanowić przeszkodę, bo jego długość wynosi 5,99 m, szerokość to 2,04 m, a auto jest wysokie na ponad 3,09 m. California to przy Grand Californii prawie jak auto kompaktowe, bo jej wymiary to, odpowiednio, 4,98 m, 1,90 m i 1,99 m. Obydwa kampery okazują się jednak nadzwyczaj zwinne, a wysoka pozycja za kierownicą ułatwia ocenę sytuacji wokół nich. Warto docenić, szczególnie w większym modelu, wysokiej klasy kamerę cofania, która ułatwia manewrowanie na parkingach.
Wąskie drogi mogą stanowić wyzwanie, ale już na autostradzie oba samochody czują się jak ryba w wodzie. Mniejszy z nich bez problemu osiąga prędkość przelotową 140 km/h i utrzymuje ją bez większego wysiłku, zużywając przy tym około 10 litrów paliwa na 100 km. Większy model, z racji wyższej masy własnej, a przede wszystkim aerodynamiki Pałacu Kultury potrzebuje średnio około 12 litrów paliwa. On też może osiągnąć 140 km/h, ale wiąże się to z większym hałasem we wnętrzu, dlatego warto przyjąć, że na wakacje Grand Californią najlepiej podróżować z prędkością 120 km/h. Nie mieliśmy pod ręką samochodu zabudowanego przez firmy zewnętrzne, żeby porównać, ale opinie kierowców kamperów są jasne – alkowy lub półintegry, czyli najpopularniejsze rodzaje kamperów, nie nadają się do dynamicznej jazdy. Dużą przewagą obydwu Californii jest także fakt, że są wyposażone w bogaty zestaw systemów wspomagających jazdę, których działanie naprawdę ułatwia podróż. Mowa przede wszystkim o aktywnym tempomacie, który sam utrzymuje prędkość, hamując i przyspieszając, a także o funkcji utrzymywania auta na pasie ruchu, która zwłaszcza w mniejszej Californii działa bardzo dobrze. Do tego dochodzą oczywiście funkcje ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, czy o autach w martwym polu lusterek, a także systemy multimedialne, dwustrefowe klimatyzacje i akceptowalnej jakości systemy audio – dzięki nim jazda na wakacje nie staje się mordęgą.

VW CaliforniaFot. Filip Blank
Podłoga i szafki przypominające drewno, meble wykonane z aluminium i szkła – w VW Californii zadbano o jakość wnętrza
VW CaliforniaFot. Filip Blank
Centrum sterowania funkcjami kempingowymi stanowi ekran znajdujący się nad głową kierowcy
VW CaliforniaFot. Filip Blank
W wersji Ocean znajdują się dwupalnikowa kuchenka, zlew, lodówka i mnóstwo szafek
VW CaliforniaFot. Filip Blank
W ciągu dnia to dwuosobowa kanapa, ale wystarczą dwa proste ruchy, aby w jej miejscu powstało łóżko

 

Dane producenta VW CALIFORNIA OCEAN
Cena 311 030 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
3250/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
340 Nm
1500-3000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa
dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna 182 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
208 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 4-miejscowy kamper, długość x szerokość x wysokość 4979 x 1904
x 1990 mm, rozstaw osi 3000 mm, masa własna 2518 kg, ładowność 482 kg, pojemność zbiornika paliwa 70 l.

Wakacje na kempingu

VW CaliforniaFot. Filip Blank
Grand California ma wysokie nadwozie, z daleka widać, że to kamper.


Obydwa samochody nadają się do noclegu „na dziko”, tam gdzie jest to możliwe, jednak użyteczność Grand Californii wyposażonej w prysznic, toaletę i podgrzewacz wody okazuje się w tym wypadku znacznie większa. Z kolei w małej Californii da się ukradkiem spędzić noc jak w każdym aucie zaparkowanym na parkingu (jeżeli nie podniesiemy dachu), Grand California od razu zwraca na siebie uwagę. A co z noclegiem na kempingu? Wtedy i tak korzysta się ze wspólnych toalet i pryszniców, a więc te w samochodzie nie są już niezbędne, dlatego użyteczność obu modeli się wyrównuje, a nawet można uznać, że mniejsza California jest wygodniejsza. Po obróceniu foteli powstaje przestronniejszy salon, a wiele osób stwierdzi również, że miejsce noclegowe jest wygodniejsze, bo zarówno łóżko powstałe na rozłożonej kanapie, jak i to w namiocie na dachu mają długość odpowiednią dla dorosłej osoby. W Grand Californii nie jest to takie oczywiste – salon jest ciaśniejszy, a obydwa miejsca noclegowe niezbyt przestronne. Na łóżku z tyłu auta śpi się w poprzek, więc wysokie osoby będą opierać stopy o ścianę, a łóżko nad szoferką jest dobre najwyżej dla jednej dorosłej osoby lub dorosłej z dzieckiem. Sporym plusem jest jednak to, że miejsca do spania w Grand Californii odseparowano od kuchni i salonu, więc przez cały dzień można mieć np. rozścieloną pościel lub śpiwór. W mniejszym modelu da się tak zrobić tylko z górnym łóżkiem, które w ciągu dnia jest podwieszone wysoko pod dachem namiotu, ale już łóżko powstałe na kanapie trzeba każdorazowo rozłożyć przed pójściem spać. Można więc uznać, że dla tych, którzy zamierzają zakotwiczyć na kempingu na dłużej, lepsza jest Grand California, a kierowcy bardziej mobilni, którzy codziennie wyruszają na zwiedzanie okolicy, powinni wybrać mniejszą Californię. W ramce obok opisujemy obydwa modele szafka po szafce.

VW CaliforniaFot. Filip Blank
Obracane fotele pozwalają stworzyć minisalon
VW CaliforniaMateriały prasowe
Wysuwana lodówka z zamrażarką jest bardzo pojemna
VW CaliforniaFot. Filip Blank
Na łóżku z tyłu śpi się w poprzek samochodu
VW CaliforniaFot. Filip Blank
W jednej kabinie jest prysznic, umywalka i toaleta

 

Dane producenta VW GRAND CALIFORNIA
Cena 341 694 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
177 KM
3600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
410 Nm
1500-2000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna 162 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 11,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
300 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 4-miejscowy kamper, długość x szerokość x wysokość 5986 x 2040
x 3094 mm, rozstaw osi 3640 mm, masa własna 3048 kg, ładowność 452 kg, pojemność zbiornika paliwa 75 l.

Hotel pięciogwiazdkowy

Cena? Tu spore zaskoczenie, bo jeden i drugi samochód ma mniej więcej taką samą cenę. Mniejsza California w podstawowej wersji Beach kosztuje co najmniej 235 496 zł, ale model w pełni wyposażony w szafki i zabudowę kuchenną okaże się droższy – bogata wersja Ocean to wydatek od 311 030 zł w górę. Z kolei Grand California, która w standardzie ma już wszystkie elementy niezbędne do kempingowania, kosztuje co najmniej 341 694 zł. Jednak gdy wyposażyć je we wszystkie potrzebne elementy wyposażenia, okaże się, że mniejszy model będzie droższy, a jego cena przekroczy 400 tys. zł. No cóż, nie od dziś wiadomo, że zwiedzanie świata kamperem to nie sport dla każdego.

VW CaliforniaFot. Filip Blank

 

Zasady udanego kempingowania

O tym pamiętaj podczas wakacji z kamperem

  1. Dodatkowy akumulator zapewni kilka dni ogrzewania i oświetlenia, ale na kempingu wykup możliwość podłączenia auta do prądu – wtedy w Californii będą działały gniazdka, a w Grand Californii postojowa klimatyzacja.
  2. Na kempingu dolejesz wodę białą (czystą), a w specjalnym miejscu, otwierając zawór pod autem, wylejesz wodę szarą (z umywalki i prysznica). Kasetę z toalety musisz wyjąć z auta i opróżnić np. w toalecie na kempingu.
  3. Jeżeli ustawisz auto krzywo, obudzisz się z bólem głowy. Obie Californie mają wskaźnik pochylenia, co pozwala równo je ustawić. Warto też wyposażyć się w najazdy pod koła, by zniwelować nierówności terenu.
  4. Zadbaj o dostęp świeżego powietrza w nocy. W tym celu w Californii rozepnij okienko w namiocie dachowym lub nad kuchenką, w wersji Grand możesz otworzyć okno dachowe. Oba samochody mają wbudowane moskitiery.
  5. W obu Californiach jest możliwość podłączenia słuchawki prysznicowej na zewnątrz auta – można ją wykorzystać do umycia naczyń (w namiocie jest wygodniej niż w małym zlewie) lub do opłukania się z piasku i morskiej wody.

W dwóch wersjach

Californie noszą wspólną nazwę, ale wykorzystano w nich zupełnie inne koncepcje wnętrza:

MIEJSCE DO JAZDY. Obydwa samochody mają dwa tzw. kapitańskie fotele z regulowanymi podłokietnikami – są ultrawygodne nawet podczas długiej podróży. Miejsca z tyłu w obu modelach są dwa, ale te w mniejszym okazują się jednak szersze i wygodniejsze.

ŁÓŻKA. W Californii jedno łóżko rozkłada się razem z podnoszonym namiotem i trzeba się na nie wspiąć, stając na przednich fotelach, a drugie powstaje po złożeniu kanapy i rozłożeniu materaca, który leży w bagażniku. W Grand Californii główne łóżko jest cały czas rozłożone z tyłu, a mniejsze powstaje poprzez rozłożenie miejsca nad fotelami.

ŁAZIENKA. California ma tylko zlewozmywak z zimną wodą i słuchawkę prysznicową, która pozwala wziąć kąpiel na zewnątrz samochodu. W Grand Californii jest zlew, ale też kabina prysznicowa z ciepłą wodą, umywalka oraz toaleta.

KUCHNIA. W jednym i drugim aucie są dwupalnikowe kuchenki gazowe oraz lodówka (w Californii pakowana od góry). W Grand Californii lodówka jest większa i ma formę szuflady. Obie chłodzą także podczas jazdy i w trakcie upałów, więc można z nich korzystać cały czas.

SZAFKI. W tylnym lewym rogu wnętrza Californii jest dość pojemna szafa, duży schowek nad bagażnikiem i półki pod kuchnią – miejsca jest w sam raz. Wersja Grand szafek ma jeszcze więcej, znajdują się one pod sufitem, niemal w każdym miejscu samochodu.

BAGAŻNIK. W Californii jest on nieduży, pakunki mieszczą się za oparciem kanapy, więc jego pojemność zależy od pozycji tylnych siedzeń. W Grand Californii bagażnik jest ogromny – pod łóżkiem znajduje się kilka zamykanych szafek i spory kawałek podłogi, na którym zmieszczą się walizki całej rodziny.

 

CALIFORNIA

VW CaliforniaMateriały prasowe
Przesuwając kanapę, można zmieniać wielkość salonu i bagażnika. Wystarczy minuta, aby obrócić przednie fotele
VW CaliforniaMateriały prasowe
Górne łóżko wytrzymuje ciężar dwóch dorosłych osób
VW CaliforniaMateriały prasowe
Na rozłożoną kanapę kładzie się miękki materac

 

GRAND CALIFORNIA

VW CaliforniaMateriały prasowe
Łóżko z tyłu może być rozłożone przez całą podróż. Drugie łóżko rozkłada się nad przednimi fotelami
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA