REKLAMA

VW California: dom tam, gdzie ty - TEST

Dopisek 6.1 przy nazwie VW Californii informuje jasno – oto nowocześniej wyglądająca, jeszcze lepiej wyposażona, a przede wszystkim bardziej praktyczna wersja popularnego minikampera.

VW California Fot. Kacper Mucha
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zacznijmy od najmniej przyjemnej części, czyli od ceny. Egzemplarz taki jak testowany – w najbogatszej wersji wyposażenia Ocean i z najmocniejszym układem napędowym – kosztuje co najmniej 315 tys. zł. Podajemy cenę „od”, bo jak przystało na kampera, lista opcji jest długa jak w limuzynie wyższej klasy. Rezultat? Cena Californii może wynosić ponad 400 tys. zł. Słowem – szaleństwo.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zagłosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

VW to przecież tylko minikamper, a kosztuje tyle, co pełnowymiarowe kampery typu alkowa, półintegra, a nawet integra, za które trzeba zapłacić co najmniej 220 tys. zł. Czy VW California ma w sobie coś, co usprawiedliwia taki wydatek?

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
Rozłożenie dachu, rozstawienie stolika i foteli zajmuje najwyżej dwie minuty; do rozwinięcia markizy potrzeba drugiej osoby

VW California - Cztery Argumenty 

Podczas kilkudniowego kempingu znaleźliśmy nawet cztery argumenty przemawiające za wyborem Californii. Pierwszy – samochód po face liftingu wygląda bardzo atrakcyjnie, nie tylko jak na vana. Model oznaczony jako 6.1 to szósta generacja tego Volkswagena, ale po gruntownym face liftingu. Zmieniono cały przód, nowe są zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory oraz tylne lampy. Podczas modernizacji odświeżono też wnętrze auta i nowocześniej je wyposażono – m.in w reflektory matrycowe LED, pakiet systemów wspomagających kierowcę, czy najnowszy system multimedialny Volkswagena oraz ekran ze wskaźnikami cyfrowymi. Dzięki temu kabina Californii wygląda, jakby przeszczepiono ją z bogato wyposażonego Passata. Modny wygląd być może nie jest w wypadku kampera najważniejszą cechą, ale na tle nijakich modeli konkurencyjnych California prezentuje się po prostu „cool”.
Drugi argument przemawiający za zakupem Californii to bezpieczeństwo. Żaden kamper nie ma tak zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. W każdym egzemplarzu jest np. system stabilizujący auto podczas gwałtownych podmuchów wiatru, a opcjonalnie można mieć funkcję automatycznego awaryjnego hamowania, czy aktywny tempomat i system utrzymujący samochód na pasie ruchu.

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
Po otwarciu okienka w kuchni można podawać śniadanie jak z food trucka; dwa palniki, zlew oraz lodówka to wszystko, czego trzeba w kuchni na kołach

Trzeci powód – komfort jazdy. Największą wadą dużych kamperów jest to, że chociaż na kempingu są wybitnie użyteczne, to w zasadzie nie nadają się do jazdy. Natomiast California jest na tyle zwinna, że jazda w mieście nie nastręcza problemów, na autostradzie auto bez kłopotu rozwija prędkość 140 km/h i prowadzi się bardzo stabilnie, a we wnętrzu jest wtedy zaskakująco cicho. Na drogach o złej nawierzchni California zapewnia wysoki komfort jazdy, bo ma zawieszenie  z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
California zapewnia większą i bardziej praktyczną przestrzeń  bagażową niż inne minikampery

REKLAMA

REKLAMA

W końcu dochodzimy do czwartego argumentu za zakupem Californii – chociaż jej wymiary tego nie zdradzają, jest naprawdę praktycznym autem kempingowym. We wnętrzu znajdują się dwa dwuosobowe łóżka, jedno w namiocie na dachu, drugie zaś powstaje po złożeniu oparć kanapy. Po odwróceniu przednich foteli i rozłożeniu stolika wnętrze zmienia się w wygodny salon, w kuchni natomiast jest wszystko, czego potrzeba, by przyrządzić posiłek na łonie natury. Z tyłu samochodu można podłączyć wąż ze słuchawką i wziąć prysznic „pod chmurką”, przy każdym oknie umieszczono rolety, dzięki którym każdy zapewni sobie nieco prywatności. Większość takich rozwiązań mają też inne minikampery, np. oferowane przez Mercedesa czy Forda, ale przewaga Californii jest widoczna w szczegółach, które w niektórych samochodach potrafią uprzykrzyć życie.

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
Jeden ruch suwaka i otwiera się przednia część namiotu; na piętrze wygodnie może spać nawet dwoje dorosłych

VW California - Wygodne rozwiązania

Jakie to szczegóły? Ogrzewanie postojowe (zasilane paliwem z baku) może działać przez całą noc, funkcjami kampera steruje się poprzez ekran dotykowy umieszczony w podsufitce, więc nie trzeba schodzić „z piętra”, żeby np. wyłączyć oświetlenie w całym samochodzie, a przygotowanie auta do biwakowania trwa tylko kilka chwil – dach podnosi się elektrycznie, markizę bez problemu rozstawią dwie osoby. Rozkładane stolik i krzesła wyjmuje się ze specjalnych schowków w drzwiach przesuwnych i w pokrywie bagażnika, dzięki czemu nie zabierają miejsca we wnętrzu. Tak, na kempingu to drobiazgi decydują o tym, czy urlop okaże się udany. No i najważniejsze – żeby cieszyć się wolnością podróżowania kamperem, wystarczy kupić Californię Beach za 190 tys. zł.

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
Tylko wysoka pozycja za kierownicą zdradza, że siedzimy za kierownicą Californii, a nie Passata  – multimedialne wnętrze pozytywnie zaskakuje

VW CaliforniaFot. Kacper Mucha
funkcjami kampera steruje się teraz za pomocą ekranu dotykowego, umieszczonego w podsufitce

 

Zobacz także:

Dane producenta VW CALIFORNIA 6.1 2.0 TDI DSG 4MOTION OCEAN
Cena 315 618 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
199 KM
3800-4000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
450 Nm
1400-2400/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna 194 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 9,0 l/100 km
Emisja CO2
192 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy samochód kempingowy, długość x szerokość x wysokość 4979 x 1904 x 1990 mm, rozstaw osi 3000 mm, masa własna 2643 kg, ładowność 437 kg, pojemność zbiornika paliwa 70 l, średnica zawracania 11,9 m

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA