Te trzy litery to nazwa utworzona od słów Active Cylinder Management, oznaczającej układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów. Sposób jego działania jest prosty: przy spokojnej jeździe, gdy obroty silnika utrzymują się w zakresie 1250–4000 obr/min a moment obrotowy między 25–100 Nm przestają pracować cylindry drugi i trzeci, a napędzaniem kół zajmują się dwa pozostałe. Korzyść to, według producenta, oszczędność nawet około 1 litra paliwa na 100 km. Ale tyle paliwa da się oszczędzić tylko przy założeniu, że ten dystans pokona się jadąc na trzecim lub czwartym biegu ze stałą prędkością 50 km/h.
ACT to jeden z tych zbędnych dodatków, które tylko podnoszą cenę samochodu.
Średnie zużycie benzyny przez silnik z ACT według normy NEDC jest niższe tylko o 0,3 l niż przez taki sam silnik bez ACT, a w realnym świecie różnica jest iluzoryczna – w mieście spokojnie i jednostajnie da się jeździć tylko w nocy, a poza miastem dwa cylindry to zbyt mało, by uciągnąć Golfa przy prędkości wyższej niż 70 km/h. ACT przyda się więc tylko tam, gdzie jest mnóstwo obwodnic śródmiejskich albo ze względów podatkowych opłaca się mieć auto spełniające wymogi normy emisji spalin Euro 6. Poza tym, że jest bezużyteczny, ACT działa bardzo sprawnie – zupełnie nie czuć, kiedy silnik zaczyna pracować na dwóch cylindrach i kiedy wraca do normalnego trybu pracy. Ale to mierna zaleta.
Golf z silnikiem z układem ACT jest doskonale wykonany, ma świetnie spasowane elementy i bardzo ergonomicznie urządzone wnętrze. Do tego jest przestronny, świetnie wyciszony i znakomicie się prowadzi. Ale taki jest każdy Golf, już w podstawowej wersji, za 63 tysiące złotych. O ile wydawanie kolejnych prawie 30 tysięcy na wypasioną wersję Highline ze 140-konnym 1.4 TSI i siedmiobiegową przekładnią DSG może mieć dla kogoś sens, o tyle inwestowanie dodatkowych dwóch tysięcy w technologię przynoszącą korzyści tylko w teorii – nie bardzo.
Dane producenta | Volkswagen Golf 1.4 ACT Highline |
Cena | 91 290 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 140 KM/4500-6000 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 250 Nm/1500-3500 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 7-biegowa przekładnia DSG |
Osiągi | |
0–100 km/h | 8,4 s |
Prędkość maksymalna | 212 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 4,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 110 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4255 x 1790 x 1452 mm, rozstaw osi 2637 mm, masa własna 1290 kg, pojemność bagażnika 380 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
Naszym zdaniem
Adam Majcherek - redaktor „auto motor i sport”
To polubisz - kamera cofania
Zamiast na ekologicznego tylko na papierze Golfa, lepiej wydać 90 tysięcy na hybrydową Toyotę Auris.
Tego nie - iluminacja zegarów
By wyregulować stopień podświetlenia zegarów, trzeba zagłębić się w meandry menu systemu multimedialnego.
Adam Majcherek
amis