[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

VW Golf GTI Performance - moc w genach

Trudno o lepszą trasę do sprawdzenia 245-konnego hot hatcha niż słynny oes Rajdu Monte Carlo, który prowadzi przez Przełęcz Turini. Zapnij pasy, będzie się działo.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
VW Golf GTI Performance Silnik:
benz., R4, 2.0 turbo
Wersja testowana:
138 050 zł (DSG)
Wersja najtańsza:
129 550 zł (6 bieg.)
Konkurent:
Ford Focus ST

30, 15, 10… – elektroniczny zegar odlicza sekundy do startu na odcinku specjalnym. Przy „15” wybieram tryb Sport, który sprawia, że 245-konny silnik Golfa GTI Performance żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a dwusprzęgłowa przekładnia zmienia przełożenia wyraźnie szybciej. W trybie Sport układ kierowniczy jest wspomagany z mniejszą siłą niż w trybach Normal i Eco, co przekłada się na zdecydowanie lepsze wyczucie tego, co robią przednie koła. Przy „10” przesuwam dźwignię trybów pracy skrzyni do końca w dół i w prawo, dając jej sygnał, że przełożenia będę zmieniał samodzielnie. Jednak nie dźwignią, lecz łopatkami. Dzięki temu nie muszę odrywać rąk od kierownicy i zawsze jadę na takim biegu, na jakim chcę, a nie na takim, jaki dobierze automat.

Zobacz też: poprzednik Golfa GTI TCR z rekordem na Nurburgringu

Wyróżnik Golfa GTI – dwie, rozstawione po bokach, chromowane końcówki układu wydechowego Wyświetlacz zwany przez Volkswagena Active Info należy do wyposażenia seryjnego Golfa GTI

Zapala się zielone światło – sygnał do startu. Przekładam prawą nogę z hamulca na pedał przyspieszenia, który od razu ląduje przy podłodze. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik – już od 1600 obr/min dysponujący maksymalnym momentem obrotowym o wartości 370 Nm – sprawia, że Golf GTI wyrywa jak z procy. Wskazówka na obrotomierzu momentalnie przenosi się w okolicę cyfry 7, a przekładnia woła o włączenie 2. biegu. Jeden klik łopatki i jest dwójka. O trójce nie ma mowy, bo pierwszy z kilkuset zakrętów na 21-kilometrowej trasie z La Bollène-Vésubie przez Przełęcz Turini do Peïra Cava rośniew oczach.

Seryjne fotele Golfa GTI, tzw. Top Sport, zapewniają bardzo dobre podparcie dla pleców i ud W Golfie GTI Performance nawet mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego należy do standardu

Seryjna elektronicznie sterowana mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi dba o to, aby każdy niutonometr trafiał do tego z kół, które w danym momencie ma lepszą przyczepność do podłoża i może skutecznie napędzać samochód. Nieco ponad 170 metrów od zakrętu do zakrętu wystarczy, żeby rozpędzić Golfa GTI do prędkości 100 km/h. Jeśli odległość jest większa, robi się niebezpiecznie szybko, bo 245-konny Golf ochoczo przyspiesza również znacznie powyżej 100 km/h. Łatwość nabierania prędkości zwiększa dwusprzęgłowa przekładnia, w której czas zmiany przełożenia na wyższe liczy się w dziesiętnych częściach sekundy. Fakt, że przełożenia można zmieniać bez odrywania rąk od kierownicy i bez odejmowania gazu potęguje sportowe wrażenia za kierownicą Golfa GTI Performance.

Zobacz też: oto VW Golf GTI TCR - jeszcze szybszy niż Performance

Hamowanie, redukcja, skręt – i pedał przyspieszenia znowu ląduje przy podłodze. Wszystko dzieje się niemal jednocześnie, ale Golfowi GTI zdaje się to w ogóle nie przeszkadzać. Każdą z tych czynności wykonuje tak samo chętnie i – co najważniejsze – po ich dziesiątym i nawet setnym powtórzeniu nie wykazuje oznak zmęczenia. Układ kierowniczy pozwala prowadzić samochód z milimetrową precyzją, co na wąskiej drodze – jeżącej się niewidocznymi zakrętami i kamiennymi murkami oddzielającymi drogę od przepaści – zyskuje nowy wymiar. Zwłaszcza wtedy, gdy o kilka centymetrów trzeba nagle skorygować tor jazdy, bo zza zakrętu wyjeżdża inne auto.

Seryjne zawieszenie, bez amortyzatorów o regulowanej charakterystyce tłumienia, zapewnia zaskakująco dobry kompromis między bardzo pewnym zachowaniem Golfa GTI na tak krętym i wymagającym odcinku jak przez Przełęcz Turini, a komfortem resorowania na drodze o słabej jakości nawierzchni. Po 15 km podjazdu i 6 km zjazdu jestem na mecie. Rozgrzany jak hamulce, ale nie zagotowany. Strach pomyśleć, co by było, gdyby... na początku trasy naprawdę stał zegar i odliczał czas do startu.

Zobacz też: wyścigowy Golf GTI TCR

REKLAMA

REKLAMA

Dane producenta VW GOLF GTI
Cena 129 290 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo, 
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
245 KM
5000-6700/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
370 Nm
1600-4300/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 6,2 s
Prędkość maksymalna 248 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,3 l/100 km
Emisja CO2 144 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4268 x 1799 x 1466 mm, rozstaw osi 2620 mm, masa własna 1415 kg, pojemność bagażnika 380 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.
Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij