Pod maską Golfa R czwartej generacji pracuje dwulitrowy silnik TSI, poddany istotnym modyfikacjom, dzięki którym ma teraz 300 KM mocy i z opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynią DSG (dopłata 8100 zł) rozpędza auto do setki w 4,9 s. To nie pomyłka – dzięki napędowi na cztery koła, startując z wykorzystaniem tzw. procedury startowej ten niepozorny pojazd osiąga trzycyfrową prędkość szybciej niż 99% aut z naszych dróg.
Najbardziej jednak zachwyca w nim to, jak mimo niesamowitych osiągów, „R” potrafi być przyjazny do użytkowania na co dzień. Zachowuje pełną funkcjonalność zwykłego hatchbacka – ma pięcioro drzwi, pięć miejsc, spory bagażnik, komfortowe zawieszenie i doskonale wyciszoną kabinę.
My testowaliśmy go na tafli zamarzniętego jeziora, gdzie haldex piątej generacji, za pośrednictwem którego moment obrotowy przekazywany jest na obie osie, mógł pokazać co potrafi, by zapewnić bezpieczeństwo na podłożu o przyczepności bliskiej zeru. I napęd 4x4 sprawdza się tu doskonale – Golf R niezauważalnie szybko przeobraża się z przednionapędówki w czterołapa i sunie jak przyklejony niezależnie od tego, co ma pod kołami.
Ale jeśli zechcesz, możesz przełączyć układ ESP na tryb sportowy albo nawet wyłączyć go i pobawić się prowadzeniem auta w kontrolowanym poślizgu. Nawet wtedy Golf jest cały czas bardzo przewidywalny i łatwy do kontrolowania.
Niestety, jak na bardzo dopracowaną zabawkę przystało, Golf R sporo kosztuje – trzeba szykować na niego 150 tysięcy złotych. Chociaż z drugiej strony, drugiego równie szybkiego i mocnego auta na naszym rynku nie znajdziesz.
Dane producenta | Volkswagen Golf R 2.0 TSI |
Cena | 149 190 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 300 KM/5500-6200/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 380 Nm/1800-5500 obr/min |
Przeniesienie napędu | na cztery koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 5,1 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 7,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 165 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4276 x 1790 x 1436 mm, rozstaw osi 2631 mm, masa własna 1476 kg, pojemność bagażnika 343/1233 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |
Naszym zdaniem
Adam Majcherek - redaktor „auto motor i sport”
Dwa w jednym – w tygodniu zawieziesz nim dzieci do przedszkola, a w weekend wyskoczysz na tor. Lubimy to!
To polubisz - wyłączalne ESP
Przytrzymaj przycisk przez 3 sekundy, a usłyszysz charakterystyczne „ping”. Elektronika już Ci nie pomoże.
Tego nie - za bardzo ... Golf
Niektórym może przeszkadzać to, że z wyglądu ta wersja niewiele różni się od podstawowej z silnikiem 1.2 TSI.
Adam Majcherek
amis