VW Multivan T7: Materiał na nową płytę - TEST

VW Multivan przeszedł wielką zmianę – rodzinny van w swoim siódmym pokoleniu powstaje na platformie MQB przeznaczonej dla aut osobowych i chce konkurować także z dużymi SUV-ami.

VW Multivan Fot. Uli Sonntag
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 186 677 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-4
SPRAWDŹ OFERTY


Wraz z pierwszymi egzemplarzami modelu T7, które od niedawna zjeżdżają z taśm fabryki w Hanowerze, rozpoczął się nowy rozdział w historii Multivana. Legendarny Bulli będzie teraz oferowany równocześnie w trzech wersjach: do 2024 r. jeszcze jako T6.1, który na razie pozostanie jedynym modelem z napędem na cztery koła, jako nowy T7 na płycie podłogowej MQB, opcjonalnie także z hybrydowym napędem plug-in, oraz – od przyszłego roku – w postaci elektrycznego modelu ID. Buzz na płycie podłogowej MEB, stworzonej przez VW specjalnie do aut z napędem elektrycznym. W 2024 r. pojawi się następca dostawczego T6.1, który powstaje we współpracy z Fordem.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

VW Multivan T7 - Nowe proporcje 

Nas interesuje dzisiaj oczywiście nowy T7, którym wyruszamy na pierwszą przejażdżkę. Jest on o 7 cm dłuższy, o 4 cm szerszy i prawie o 5 cm niższy niż T6.1. Nowe wymiary sprawiły, że zmieniły się także proporcje samochodu. W porównaniu z poprzednikiem, którego nadwozie miało kształt prostopadłościanu, tu przód jest bardziej opływowy i mocniej wysunięty. Kierowca i pasażer siedzą o 20 cm dalej od przedniej szyby i nieco niżej niż w T6.1. Kiedyś do auta trzeba było się wspinać, przytrzymując kierownicy albo specjalnego uchwytu na przednim słupku, teraz nie jest to konieczne, a z uchwytu zrezygnowano. W sumie w Bulli siedzi się wygodnie i nadal wyżej niż w zwykłych autach osobowych, ale zajmowanie miejsc jest łatwiejsze.

VW MultivanFot. Uli Sonntag
Cyfrowe wskaźniki znajdują się w wyposażeniu seryjnym, podobnie jak dwusprzęgłowa przekładnia, której przełącznik umieszczono z lewej strony głównego ekranu
VW MultivanFot. Uli Sonntag
W T7 zastosowano system multimedialny Volkswagena z dużym ekranem i polami dotykowymi. Są też nowe systemy asystujące

VW Multivan T7 - Cisza w środku 

136-konny benzynowy silnik 1.5, podstawowa jednostka w ofercie, budzi się do pracy po wciśnięciu startera, przełącznik obsługujący skrzynię biegów przesuwamy w pozycję D i ruszamy w trasę. Pierwsze wrażenie to cisza panująca we wnętrzu. Zarówno odgłos silnika, jak i jego drgania zostały bardzo skutecznie wytłumione, ponadto odległość silnika od kabiny jest dużo większa niż w dotychczasowym modelu – szczególnie dobry efekt da to zapewne w autach z dieslem, które dołączą do oferty trochę później.
Niższy, lepiej widoczny z miejsca kierowcy przód nadwozia nie pomaga wprawdzie w lepszym namierzaniu optymalnego toru jazdy, ale ułatwia manewrowanie. Jeśli trzeba, można też wykorzystać system kamer 360 stopni.
Nowy model okazuje się lżejszy od poprzedniego o 200 kg. VW zapewnia, że nie udałoby się aż tak zmniejszyć jego masy, gdyby nie zastosowanie płyty podłogowej MQB, wielokrotnie opisywanej modułowej platformy Volkswagena. W T6.1 masę nabijają liczne wzmocnienia niezbędne w wersjach użytkowych tego auta, przeznaczonych do przewozu cięższych ładunków, nie są one jednak potrzebne w wersjach osobowych. Również to stało się jednym z powodów zastosowania teraz odmiennych konstrukcji w modelach użytkowych i osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

VW MultivanFot. Uli Sonntag
Nowy model jest niższy i ma dłuższy przód niż poprzednik

VW Multivan T7 - Specjalnie dla


Fakt, że T7 oparto na platformie MQB nie oznacza, że w jego zawieszeniu wykorzystano elementy stosowane w Passacie czy Tiguanie. Chodziło raczej o możliwość wyposażenia go w nowoczesne układy elektroniczne i systemy asystujące, na co pozwala właśnie nowa płyta podłogowa. Przednie zawieszenie opracowano specjalnie do Multivana i trzeba przyznać, że auto dobrze tłumi nierówności drogi, także w wersji z zawieszeniem standardowym (w opcji jest też tzw. adaptacyjne). Nie czuć, kiedy T7 przejeżdża przez poprzeczne nierówności czy mniejsze ubytki w asfalcie, jedynie bruk i drogi o złej nawierzchni dają o sobie znać, głównie akustycznie i zwłaszcza w aucie z opcjonalnymi 18-calowymi kołami (w standardzie są 16-calowe). Nowy Multivan zakręty pokonuje, trzymając się obranego toru jazdy i precyzyjnie, chociaż układ kierowniczy, zwłaszcza w środkowym położeniu kierownicy, mógłby być bardziej bezpośredni. Znajdujący się niżej środek ciężkości samochodu sprawia, że nadwozie się nie przechyla, co spodoba się głównie pasażerom siedzącym z tyłu.
Pojedyncze fotele z tyłu są lżejsze i węższe niż dotąd i można je unieruchamiać w dowolnym miejscu na szynie, po której się je przesuwa, można je też obrócić przeciwnie do kierunku jazdy.
Podstawowy benzynowy silnik o mocy 136 KM, współpracujący standardowo z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią, jest wprawdzie cichy i moc rozwija równomiernie, ale szybko osiąga granice swoich możliwości. Znacznie żwawsze okazuje się auto z hybrydowym zespołem napędowym plug-in o mocy 218 KM (jego elektryczny zasięg wynosi 50 km). Model z dieslem pod maską nie jest na razie dostępny, ale w przyszłym roku VW zaoferuje jednostkę 2.0 TDI osiągającą moc 150 KM. Na mocniejszy silnik wysokoprężny (204 KM) trzeba poczekać aż do 2026 r. – zostanie skonstruowany zgodnie z wymogami normy Euro 7, gdy już będą one określone.
Podstawowy Multivan T7 z jednostką 1.5 kosztuje 191 000 zł. W standardzie ma m.in. siedem miejsc, przesuwane drzwi z obydwu stron nadwozia,
LED-owe reflektory i zegary cyfrowe.

VW MultivanFot. Uli Sonntag
Wygodne auto dla rodziny – przesuwane drzwi po obydwu stronach nadwozia i  fotele, które można ustawić tyłem do kierunku jazdy

 

Dane producenta VW MULTIVAN 1.5 TSI
Cena 191 031 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
136 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
220 Nm
1750-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzegłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 12,2 s
Prędkość maksymalna 182 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,9/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
179 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 7-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4973 x 1941 x 1907 mm, rozstaw osi 3124 mm, masa własna 2003 kg, poj. bagażnika 469/3672 l, poj. zbiornika paliwa 60 l.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA