Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

VW Passat Alltrack

Inny Passat. Volkswagen przekształcił rodzinne kombi w samochód zdolny do pokonywania bezdroży. Sprawdzamy, co potrafi czteronapędowy Passat Alltrack ze 170-konnym dieslem i przekładnią DSG.

VW Passat Alltrack Z przodu zwykły Passat, od spodu wzmocniony płytami – Alltrack potrafi więcej niż jechać wolno po szutrze

No wreszcie. Wreszcie i Passat może być trochę inny - może wyrwać się z drobnomieszczańskiego schematu: odejść od poprawności, klasycznej stylizacji przyprawionej odrobiną chromu, od rozsądnych silników i grzecznych zderzaków lakierowanych w kolorze nadwozia. Teraz wybiła godzina Alltracka. I czas najwyższy, bo Audi A4 Allroad i Skoda Octavia Scout dawno już dają swoim kierowcom możliwość wyrwania się poza asfalt i posmakowania wolności. Po prostu - włączasz kierunkowskaz i zjeżdżasz w trzciny, tam gdzie czeka dom nad rozlewiskiem... Kusząca perspektywa.

Za takie przyjemności trzeba zapłacić co najmniej 111 690 zł - tyle kosztuje najtańszy Alltrack, czyli egzemplarz z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM. Do wyboru jest też wersja z dwulitrową jednostką benzynową (210 KM) za prawie 143 000 zł, wyposażona w napęd na cztery koła i sześciostopniową skrzynię biegów DSG. Można także sięgnąć po którąś spośród trzech wersji z jednostkami wysokoprężnymi - dwie z nich mają pod maską ten sam 140-konny silnik, a jedna także napęd na cztery koła (takie auto kosztuje 130 390 zł), druga ma przedni napęd (cena - 121 390 zł). Do naszego testu stanęła trzecia wersja, topowa 2.0 TDI CR, z silnikiem uzyskującym moc 170 KM, za którą Volkswagen życzy sobie 145 190 zł. W standardzie najdroższy Alltrack ma napęd na cztery koła, realizowany za pomocą sprzęgła haldex, oraz sześciobiegową przekładnię DSG. Z takim wyposażeniem Passat potrafi zajechać znacznie dalej niż tylko na parking wysypany żwirem, w zasadzie da radę wyrwać się tak daleko, aż drogi nie zagrodzą mu skały. Bez mrugnięcia lampką informującą o załączonym ESP Alltrack na czterech łapach sprawnie wdrapuje się na wzniesienia. Umożliwia mu to prześwit zwiększony w stosunku do standardowego Passata o 3 centymetry (do 16,5 cm), stalowa osłona (chroniąca miskę olejową silnika i skrzynię biegów) oraz off-roadowy program jazdy, taki jak w Tiguanie i Touaregu, z asystentem podjazdu i zjazdu. Szczęśliwie auto ma w standardzie nie zestaw naprawczy, ale zapasowe koło (dojazdowe) i jest seryjnie wyposażone w samouszczelniające się opony.

Po naciśnięciu guzika "off-road" elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych zaczynają działać wcześniej, pedał gazu z większym wyczuciem dozuje przyspieszenie, a ABS włącza się do akcji z pewnym opóźnieniem (funkcja działa do 30 km/h). Wygodnie wjechać na wzgórze w Alltracku może pięć osób wraz z bagażem o łącznej pojemności 588 l. Nie zabraknie więc w bagażniku miejsca na wyczynowy sprzęt, jak na przykład rowery górskie, narty czy snowboard. 560 kg dopuszczalnego obciążenia też powinno wystarczyć. Wnętrze Passata, tradycyjnie, zapewnia dobrą widoczność, a w Alltracku zostało wzbogacone połyskującymi srebrem elementami, zamontowano też fotele ze wstawkami z alcantary. Pod pokrętłami automatycznej klimatyzacji umieszczono napis Alltrack, taki sam zdobi też wykonane ze szlachetnej stali listwy progowe z przodu i z tyłu auta - i tyle nowego.

Gdy trzeba zjechać ze wzniesienia, z pomocą przychodzi system offroad z asystentem zjazdu. Jeśli nachylenie zbocza jest większe niż sześć procent, powoduje on przyhamowanie samochodu, tak że auto zaczyna pełzać - system działa podczas jazdy do przodu i do tyłu. Jeśli zjazd ma trwać dłuższy czas i na dłuższej trasie, warto skorzystać z ekranu, na którym wyświetla się obraz z kamery cofania (dopłata 1560 zł), bo tyłu podwozia wraz z dwiema chromowanymi końcówkami wydechu przed otarciem o podłoże czy kamienie nie chroni żadna osłona.

Na zwykłej asfaltowej drodze urzeka duet tworzony przez diesla uzyskującego moment obrotowy o wartości 350 Nm i przekładnię DSG. Obydwa podzespoły współpracują niezwykle harmonijnie. Sprawdzony dwulitrowy TDI pracuje łagodnie i cicho, sześciostopniowa skrzynia biegów nie pozwala sobie nawet na najmniejsze szarpnięcia, z kolei elektronika dba o to, by obroty jednostki napędowej utrzymywały się w przedziale od 1200 do 2500 na minutę. Jeśli ktoś chce, może osobiście zmieniać biegi za pomocą dźwigienek umieszczonych przy kierownicy. Jednak niezależnie od trybu zmiany przełożeń, silnik Volkswagena Passata Alltracka na znormalizowanej trasie pomiarowej zużył 6,1 l/100 km (według normy NEDC potrzebuje on 5,9 litra), a średnio w teście 7,5 l/100 - taki wynik na pewno zachęca do nawet dalekich wypadów za miasto. W każdym razie 70-litrowy zbiornik paliwa i możliwość pociągnięcia przyczepy o ciężarze dwóch ton nie będą w tym przeszkadzać.

Z jedną tylko słabością Alltracka kierowcy będą musieli się pogodzić - jego inaczej zestrojone zawieszenie na nierówne drogi i wyboje reaguje podskakując znacznie bardziej niż to się dzieje w wypadku zawieszenia standardowego VW Passata. I to mimo że testowany egzemplarz był wyposażony w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Ale gdy ktoś szuka samochodu o szczególnych umiejętnościach, powinien być też gotowy na drobne ustępstwa.

BP

Dane techniczne

Data publikacji 7/2012
Silnik Rodzaj/umieszczenie:turbodiesel, R4/poprzecznie z przodu; Rozrząd 4 zawory na cylinder, dohc, napędzany paskiem zębatym
Moc kW (KM) 125 (170)
Przy obrotach (/min) 4200
Pojemność skokowa [cm3] 1968
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 350
Przy obrotach (/min) 1750
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa DSG
Wielkość przełożeń 3,46/2,05/1,30/0,90/0,91/0,76
Bieg wsteczny 3,99
Przełożenie przekł. głównej 4,38:1 (biegi I–IV) 3,33:1 (biegi V, VI i wsteczny)
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3 obroty kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 312 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 282 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 7 J x 17, 225/50 R 17 V Continental Premium Contact 2
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Powierzchnia czołowa [m2] 2,34
Dł/szer/wys [mm] 4771 x 1820 x 1550
Rozstaw osi [mm] 2710
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1549/1531
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1740
Dopuszczalne obciążenie [kg] 560
Poj. bagażnika [l] 588/1716
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 7,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 5,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,9
CO2 (limit) [g/km] 155
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1980
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,09/0,76
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1361/1899
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 145 190
Wyposażenie wersji testowanej Czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu, ESP wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania i układem stabilizacji toru jazdy przyczepy, mocowania Isofix, czujniki deszczu i zmierzchu, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, komputer pokładowy, regulowane elektrycznie, podgrzewane i po stronie kierowcy przyciemniane lusterko zewnętrzne, sygnalizator zmęczenia kierowcy, elektrycznie regulowane szyby, tempomat, elektr. blokada mechanizmu różnicowego, program jazdy terenowej, radio z 8 głośnikami i MP3.
0-80 km/h (s) 6,4
0-100 km/h (s) 9,2
0-120 km/h (s) 13,8
0-130 km/h (s) 16,3
0-140 km/h (s) 19,3
0-160 km/h (s) 28,9
Prędkość maksymalna (km/h) 211
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,1
Maksymalne (l/100 km) 9,6
średnie podczas testu (l/100 km) 7,5
zasięg (km) 933
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,7
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 36,7
Wyposażenie dodatkowe Satelitarny system nawigacyjny 2930 zł Asystent zmiany pasa ruchu 1980 zł Asystent toru jazdy 2220 zł Reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i światłami LED do jazdy dziennej 4890 zł

 

PODSUMOWANIE

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion

Ocena:
5
(, )
Oto jest od razu całkiem dojrzały Passat, zdolny do jazdy poza asfaltem. Dzięki systemowi jazdy terenowej Alltrack potrafi więcej niżbyśmy na pierwszy rzut oka przypuszczali. Na dodatek skrzynia biegów DSG i 170-konny diesel świetnie ze sobą współpracują, co daje nie tylko przyjemność z jazdy, ale i oszczędności dla kieszeni, bo Alltrack spala realnie około 7,5 l paliwa na 100 km.
Nadwozie
przestronny, z dużym bagażnikiem i schowkami
duże dopuszczalne obciążenie (560 kg)
powolny system nawigacyjny o przestarzałej grafi ce
Napęd
mocny silnik o dobrych osiągach
szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG
Komfort
wygodne fotele
zawieszenie słabo tłumiące nierówności drogi
Właściwości jezdne
neutralne zachowanie podczas jazdy
bardzo dobra trakcja
precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
tylko dwa lata gwarancji
wysoka cena zakupu

Tekst Michael von Maydell,
zdjęcia Karl-Heinz Augusti

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 111 690 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (19)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij