[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

VW T-Roc 2.0 TSI - jazda po Islandii

T-Roc, jeszcze przez jakiś czas najmniejszy SUV Volkswagena, w 190-konnej wersji długo potrafi dotrzymać tempa nawet Golfowi GTI. Ale jego najmocniejszą stroną jest wszechstronność.

Są takie miejsca na Ziemi, które wyglądają nieziemsko. Do wielu z nich można dotrzeć zwykłą drogą i zwyczajnym autem. Ale nie na Islandii. Tam do najbardziej smakowitych krajobrazów często wiodą szlaki, które do dróg są podobne tylko na mapie. Fakt, że mają numer nie oznacza, że przejedzie nimi każde auto. Tym bardziej że droga o tym samym numerze może być asfaltowa, następnie szutrowa, a w tzw. interiorze przypominać wyboisty szlak wytyczony przez kamienie.

Za kierownicą T-Roca siedzi się bardzo wygodnie, miejsca jest pod dostatkiem we wszystkich kierunkach; deska rozdzielcza jest czytelna, obsługa – łatwa

Na drogach asfaltowych T-Roca – skonstruowanego przy użyciu tej samej modułowej platformy, na której powstał np. Golf – prowadzi się jak hatchbacka. Szybkiego hatchbacka. Silnik o mocy 190 KM, z turbosprężarką, pozwala na przyspieszenie w 7,2 s od 0 do 100 km/h. Solidna dawka momentu obrotowego o maksymalnej wartości 320 Nm jest do dyspozycji tuż po starcie, już od 1500 obr/min. Razem z seryjnym w testowanej wersji napędem na cztery koła 4MOTION sprawia on, że T-Roc potrafi wbić kierowcę w fotel nie tylko podczas startu, ale w trakcie przyspieszania od każdej prędkości i na każdej nawierzchni.

Pokrętło do obsługi systemu 4MOTION Active Control i przycisk do wyboru trybu jazdy znajdują się pod ręką, na tunelu środkowym

Pierwsza trudność, z którą na drogach Islandii bez problemu radzi sobie większość samochodów to stosunkowo gładkie odcinki nieutwardzone. W przeciwieństwie do zwykłych aut T-Roc ma na nie sposób, który nazywa się 4MOTION Active Control. W wersjach z dwulitrowym silnikiem (TDI o mocy 150 KM lub TSI o mocy 190 KM) system ten jest seryjny. Do wyboru są cztery tryby pracy – dwa do jazdy po drogach utwardzonych (Street i Snow) i tyle samo do jazdy terenowej (Offroad i Offroad Individual). Za pomocą wygodnego w obsłudze pokrętła w ciągu sekundy i bez odrywania wzroku od drogi działanie elektronicznych systemów można dopasować do rodzaju nawierzchni.

Na krętych drogach przydają się amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, które umożliwiają poprawę stabilności jazdy „na zawołanie”

Przy drogowej trudności numer 2 sporo samochodów musi skapitulować. Ale nie T-Roc. Koniec dalszej jazdy dla hatchbacków i limuzyn wyznaczają znaki, które informują o tym, że dalej prowadzi szlak dostępny jedynie dla aut z napędem 4x4 i z większym prześwitem. Dodatkowe 2 cm ponad prześwit samochodów o tradycyjnym wyglądzie otwierają przed kierowcą T-Roca nowe możliwości. Odległość podwozia od nawierzchni wynosząca 16 cm zamiast standardowych 14 cm pozwala dojechać dalej i podziwiać krajobrazy, które na wyspie pełnej wulkanów i lodowców zmieniają się za każdym zakrętem. Do poruszania się taką „drogą” z prędkością 5 km/h (maksymalną dozwoloną) doskonale pasują tryb jazdy Offroad oraz 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa, która w modelu z silnikiem 2.0 TSI należy do wyposażenia seryjnego. Podczas jazdy szlakami dla samochodów terenowych największym ograniczeniem są seryjnie montowane w T-Rocu efektowne 17-calowe koła z oponami w rozmiarze 215/55. Wybitnie asfaltowe „gumy”, które poprawiają dynamikę jazdy na drogach utwardzonych, chciałoby się wtedy zastąpić węższymi i wyższymi oponami z modelu podstawowego (205/60 R16).

Na Islandii są takie miejsca, w których Volkswagen T-Roc też w końcu musi powiedzieć „pas”. Trzecia, naturalna przeszkoda dla crossoverów i SUV-ów to rzeki przepływajace w poprzek drogi. Żeby łatwiej zaplanować podróż po Islandii, takie przeprawy – wpław, bez mostów – są zaznaczane na mapie samochodowej.

Zobacz też: test Suzuki Jimny

REKLAMA

REKLAMA

Dane producenta VW T-ROC
Cena 125 090 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo,
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
190 KM
4180-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
1500-4180/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,2 s
Prędkość maksymalna 216 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,7-6,8 l/100 km
Emisja CO2 153-155 g/km
 
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4234 x 1819 x 1573 mm, rozstaw osi 2593 mm, masa własna 1495 kg, pojemność bagażnika 392/1237 l, pojemność zbiornika paliwa ok. 55 l.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij