Wsiadasz i ruszasz z kopyta, bo moment obrotowy 210 Nm w elektrycznym silniku jest dostępny od razu. Przyspieszenie do setki – 12,4 s, czyli o prawie sekundę lepsze niż takiego samego auta z silnikiem spalinowym o mocy 75 KM. Jeśli zdarzy Ci się wyjechać poza miasto, bez problemów rozwiniesz prędkość 120 km/h i wyprzedzisz kogo trzeba. Ale zapłacisz za to szybką utratą energii zmagazynowanej w akumulatorach, a liczby oznaczające zasięg auta zaczną błyskawicznie maleć. Jest na to rada – włączasz tryb pracy eco albo eco+, wtedy maleje moc silnika (do 50 lub 40 kW) oraz maksymalna prędkość auta, ale energii ubywa znacznie wolniej.
Najlepiej jednak elektrycznym Up!-em nie wyjeżdżać z miasta. Wtedy zasięg wynoszący 120-160 km (im zimniej na dworze, tym mniejszy) wystarczy z nawiązką na cały dzień. Dojeżdżając do świateł albo podjeżdżając kilka metrów w korkach zarabiasz dodatkowe kilometry zasięgu, bo zamiast używać hamulca i marnować energię, przełączasz skrzynię w jeden z pięciu trybów oszczędnościowych. Wystarczy wtedy, że zdejmiesz nogę z gazu, a auto samo zacznie wyraźnie zwalniać, zachowując cenne kilowaty. W mieście taki sposób jazdy jest całkiem naturalny.
e-Up! to poważna zabawka, potrafi to, co zwykłe auta, ale trzeba pamiętać, że nadaje się tylko do miasta. W Polsce kupisz go w połowie roku.
Roman Skąpski - redaktor „auto motor i sport”
Naszym zdaniem
Dobry jako drugie auto w rodzinie, przeznaczenie – tylko do miasta. Czas już przyzwyczajać się do „elektryków”.
To polubisz - spokój na pokładzie
W środku cisza jak w lesie – nie słychać silnika, nie czuć drgań. Na zewnątrz też żadnego hałasu. Nam się podoba.
Tego nie - tankowanie prądu
Ładowanie z domowego gniazdka trwa 9 godzin, jeśli kupisz specjalną stację o mocy 3,6 kW – 6 h. Długo.
Dane producenta | Volkswagen e-Up! |
Cena | jeszcze nieznana |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | elektryczny |
Moc maks./przy obrotach | 60 kW/82 KM |
Typ baterii | litowo-jonowa |
Masa baterii | 230 kg |
Pojemność nominalna | 18,7 kWh/25 Ah |
Maks. moment obr./przy obrotach | 210 Nm |
Przeniesienie napędu | na przednie koła, 1-biegowa przekładnia |
Osiągi | |
0–100 km/h | 12,4 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Zasięg w cyklu NEDC | 160 km |
latem | 120-165 km |
zimą | 80-120 km |
Zużycie prądu | |
Średnie | 11,7 kWh/100 km |
Emisja CO2 | 0 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3540 x 1645 x 1477 mm, rozstaw osi 2420 mm, masa własna 1139 kg, ładowność 361 kg, pojemność bagażnika 250/923 l. |
Roman Skąpski
amis