Volkswagen Golf GTD: GTI dla oszczędnych

Golf GTD to odpowiednik Golfa GTI, ale napędzany silnikiem Diesla. Też oferuje ponadprzeciętne osiągi, zużywając nieprzyzwoicie mało paliwa.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ma wszystkie atrybuty auta usportowionego – groźniejszy,
bardziej rasowy wygląd, a pod maską mocnego... diesla. Tu 2.0 TDI, który rozwija przyzwoite 184 KM. Co więcej, TDI niemal od chwili startu (1750
obr/min) oferuje kierowcy aż 380 Nm momentu obrotowego.

To sprawia, że Golf GTD imponuje zapasem siły napędowej. Dzięki dwusprzęgłowej skrzyni DSG (dopłata 8 tys. zł) biegi zmieniane są z szybkością karabinu maszynowego. Pierwsza setka „pęka” już po 7,5 s, a  zapał do jazdy Golfa GTD kończy się, kiedy wskazówka prędkościomierza zbliża się do liczby 230.

W parze z osiągami idą świetne właściwości jezdne. Auto jest zaskakująco komfortowe, mimo że zawieszenie zostało usztywnione i obniżone o 15 mm. Standardowo montowane są 17-calowe obręcze kół (w opcji są felgi 18-, a nawet 19-calowe). W GTD, podobnie jak w GTI, zastosowano progresywny układ kierowniczy. Działa z dużą precyzją i usztywnia się wraz ze
wzrostem prędkości. Samochód jest niesamowicie zwinny, a elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego skutecznie neutralizuje podsterowność.

Właśnie dlatego za kierownicą Golfa GTD wyśmienicie poczujesz się na krętych drogach. Zanim jednak zaczniesz szaleć i prowokować auto do nadsterowności, np. zdejmując nogę z gazu w trakcie pokonywania zakrętu, upewnij się, że „uśpiłeś” czujność systemu ESP (reaguje wówczas z dużym
opóźnieniem). Inaczej całą zabawę diabli wezmą.

Jeśli w pełni korzystasz z osiągów i możliwości jakie oferuje GTD, zużycie paliwa wynosi około 9 l/100 km, co jest wynikiem rewelacyjnym. Przy odrobinie samodyscypliny ze strony kierowcy, można zejść do 4,5 l/100 km. Pytanie tylko czy auta usportowione kupuje się z myślą o oszczędzaniu paliwa?

Michał Hutyra
redaktor auto motor i sport

Warto wiedzieć:

Golf GTI zużywa więcej paliwa niż GTD, ale jest mocniejszy, szybszy i kosztuje 5300 zł mniej.

DANE PRODUCENTA VOLKSWAGEN GOLF GTD DSG

DANE PRODUCENTA

Volkswagen Golf GTD DSG

Cena122 350 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikaturbodiesel, R4
Pojemność skokowa1986 cm3
Moc maksymalna184 KM
w przedziale obrotów3500–4000/min
Maksymalny moment obrotowy380 Nm
w przedziale obrotów1750–3250/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia DSG
OSIĄGI
0–100 km/h7,5 s
Prędkość maksymalna228 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie4,5 l/100 km
Emisja CO2119 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4268 x 1790 x 1442 mm, rozstaw osi 2631 mm, masa własna 1395 kg, ładowność 560 kg, pojemność bagażnika 380/1270 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

amis

Zobacz także:
REKLAMA