Volkswagen Golf R: Driftujący hatchback - TEST

VW Golf R tryb Nurburgring i Drift, jest niezwykle skuteczny bez względu na rodzaj nawierzchni i szybki niczym sportowe auto. Jednak 5-osobowe wnętrze kłoci się z twardym zawieszeniem.

VW Golf R Fot. Paweł Krzyśków
VW Golf R
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

200 tysięcy złotych z niewielkim okładem trzeba wysupłać, by kupić Golfa R w wersji podstawowej. Czy to dużo? Zdecydowanie. Czy to cena zaskakująca? Nie bardzo, skoro 110-konne Polo albo Fabia potrafią dziś kosztować ponad 100 tys. zł. Wyposażony w kilka dodatków testowy Golf R przebił jednak granicę 250 tys. zł. W tym miejscu warto wspomnieć, że za 260 tys. zł wyjeżdżamy z salonu Porsche podstawowym 718 Caymanem. 

REKLAMA

VW Golf RFot. Paweł Krzyśków
VW Golf R

Volkswagen Golf R - Jakby szukał zaczepki

Co zyskujemy jeśli zdecydujemy się na Golfa? Ma pięcioro drzwi, pojemną kabinę i obszerny bagażnik, cały arsenał systemów bezpieczeństwa. Gdyby nie poszerzone nadwozie, obniżony o 2 cm prześwit, 19-calowe obręcze kół, firmowy niebieski lakier nadwozia, cztery wydatne końcówki układu wydechowego oraz spojler dachowy można go pomylić z pierwszym lepszym Golfem. Wszystkie te dodatki sprawiają, że Golf R na drodze wygląda tak, jakby szukał zaczepki, niczym napakowany gość w niebieskim dresie i bluzie z kapturem.

A ma czym lać – 2-litrowy silnik osiąga w najnowszej generacji 320 KM, choć nieznacznie wyższa masa sprawiła, że Golf od 0 do 100 km/h przyspiesza o 0,1 s wolniej niż poprzednik. To jednak bez znaczenia. Wodospad momentu obrotowego, który wytwarza jednostka powoduje, że nawet jadąc łagodnie masz poczucie prowadzenia samochodu o sportowych osiągach. Tego wrażenia nie jest w stanie popsuć nawet skrzynia, która w trybie Comfort została zaprogramowana, by oszczędzać paliwo. Pierwsza droga o nieco tylko gorszej nawierzchni spowoduje też, że wstrząsy odczujecie w plecach. Mimo adaptacyjnych amortyzatorów, które robią co mogą, by zapewnić komfort, jazda Golfem R nie jest dla wszystkich – a na pewno nie dla tych, którym przeszkadza sztywne zawieszenie oraz konieczność skanowania drogi w poszukiwaniu zabójczych dla opon i felg dziur.

Kiedy jednak masz przed sobą kawałek równej, krętej drogi Golf R pokaże na co go stać. Wystarczy przełączyć się w tryb Sport lub Race, zdezaktywować system stabilizacji toru jazdy (przynajmniej częściowo), wrzucić łopatką pierwszy bieg i wcisnąć gaz. Przyspieszenie jest obłędne (choć po wciśnięciu gazu trzeba na nie chwilę poczekać), trakcja wyśmienita, układ kierowniczy nieprzesadnie szybki, ale precyzyjny – po prostu od razu czujesz, że masz w rękach auto, które na drodze będzie w stanie pojechać tak szybko, jak wiele mocniejszych, ale trudniejszych w prowadzeniu modeli. Nawet ścieżka dźwiękowa, dziś w wielu samochodach podsycana komputerowymi sztuczkami, jest w trybie jazdy „Pure” wyjątkowo naturalna.

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R - Przytępiona wrażliwość  

Są też w Golfie R dwa specjalne tryby jazdy, niejako ukryte, do których dostęp uzyskamy po wciśnięciu przycisku R na kierownicy. Ich nazwy mówią same za siebie – Nurburgring i Drift. Pierwszy ma być trybem, który opracowano specjalnie po to, by jak najszybciej pokonać okrążenie słynnego pętli – niezwykle przydatne, gdy mieszka się akurat w okolicy. Drugi z kolei pozwala kierowcy popisywać się umiejętnościami kontrolowanego poślizgu, z tymże do takich harców potrzebny jest duży plac i niska wrażliwość na zdzierające się w okamgnieniu opony.

VW Golf RFot. Paweł Krzyśków
VW Golf R

Volkswagen Golf R - Spóźniony refleks

Nie jest jednak Golf R autem idealnym. Jego system multimedialny działa albo wolno albo bardzo wolno. Jego obsługa jest zbyt absorbująca, a w przyciski na kierownicy można trafić zupełnym przypadkiem. Przełącznik skrzyni biegów może i oszczędza miejsce, ale wygląda nieatrakcyjnie, podobnie jak część materiałów wykończeniowych, które w aucie za tę cenę powinny być po prostu wyższej jakości. Jazda, jak wspomnieliśmy, po nierównych drogach wymaga cierpliwości i uwagi, szczególnie podczas niższych prędkości resorowanie jest zbyt sztywne. Jeśli ten zestaw wad Cię nie odstrasza i szukasz skutecznego hot-hatcha, to Golfa R zdecydowanie warto mieć na swojej liście.

 

Dane producenta VW GOLF R 2.0 TSI 4MOTION PERFORMANCE
Cena 200 790 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
320 KM
5350/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
420 Nm
2100-5350/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
177 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4290 x 1789 x 1458 mm, rozstaw osi 2628 mm, masa własna 1551 kg, pojemność bagażnika 374/1230 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

VW Golf RFot. Paweł Krzyśków
VW Golf R

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA