Volkswagen Golf R: Szybka sprawa - TEST

Już możemy podzielić się wrażeniami jakich dostarcza ósma generacja Volkswagena Golfa R, która w sieci odbiła się głośnym echem. Ma 320 KM, napęd na 4 koła i potrafi driftować, ale to nie jedyne zalety najmocniejszej wersji Golfa.

VW Golf R Fot. Achim Hartmann
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 290 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Z zewnątrz można go rozpoznać m.in. po pasie diod między reflektorami. 19-calowe koła to element pakietu Performance

Usportowione wersje Golfa ósmej generacji Volkswagen prezentuje w szybkim, sportowym tempie. Po GTI i modelu Clubsport przyszedł czas na Golfa R. Zapinamy więc pasy i w drogę – przy starcie pomaga system launch control, silnik szybko osiąga efektywne 3500 obr/min, z tytanowego układu wydechowego wydobywa się soczysty dźwięk. Lewa stopa puszcza pedał hamulca i Golf wystrzela do przodu. Pojawia się ledwie wyczuwalny poślizg – koła z oponami Pirelli przenoszą na asfalt moc 320 KM. Głowa uderza w zagłówek doskonale wyprofilowanego fotela pokrytego alcantarą i ozdobionego literą „R”.
Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia załącza drugi bieg, informacja o tym pojawia się na ekranie zegarów cyfrowych. W idealnych warunkach po 4,7 sekundy prędkościomierz wskazuje liczbę 100, jednak nie dzisiaj. Asfalt na torze Hockenheim jest mokry, temperatura ledwie przekracza zero, mimo to jasne jest, że będzie gorąco – w końcu to dzień z najmocniejszym z Golfów.

REKLAMA

Volkswagen Golf R - Aż się robi gorąco

Z zewnątrz nowy model można rozpoznać po widniejącym tu i ówdzie logo „R”, ale trzeba być znawcą golfowej rodziny, żeby odróżnić „Erkę” od GTI, czy wersji Clubsport. We wnętrzu też nie widać wielkich różnic. A szkoda, nie tylko dlatego, że brak w nim sportowego ducha, lecz także z powodu takiego samego, co w zwykłym Golfie, skomplikowanego systemu obsługi. Aż się człowiekowi robi gorąco. Dlaczego? Bo bez wiedzy kierowcy zaczęło właśnie działać ogrzewanie kierownicy. Przycisk, który je uruchamia umieszczono w takim miejscu, że zahacza się o niego kciukiem.

VW Golf RFot. Achim Hartmann
We wnętrzu Golfa R dominują ekrany z grafiką opracowaną specjalnie do tego modelu
VW Golf RFot. Achim Hartmann
Fotele znakomicie przytrzymują ciało


Golf R jest najbardziej drapieżny, gdy wyposaży się go w pakiet Performance (za 9420 zł). Może wtedy rozwinąć prędkość 270 km/h (zamiast standardowych 250 km/h) i ma dwa dodatkowe tryby jazdy. Na krawędzi dachu znajduje się większy spojler, a w nadkolach zamiast 18-calowych są koła o średnicy 19 cali (w opcji także opony zwane semislickami). Ale ponieważ mamy zimę, nasz egzemplarz wyposażono w opony oznaczone śnieżynką.
To nie znaczy jednak, że będziemy się dzisiaj poruszać tylko w trybie Comfort, który powoduje, że zespół napędowy pracuje oszczędniej, a zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile działania (3510 zł) łagodniej tłumi nierówności. Nic z tych rzeczy – włączamy podświetlony na niebiesko przycisk z literką „R” na kierownicy i wszelkie urządzenia mające wpływ na to, co nazywamy radością z jazdy, przestawiają się na tryb Race.

VW Golf RFot. Achim Hartmann
320-konny silnik zapewnia wystarczającą moc, a opcjonalny wydech Akrapovicia odpowiedni dźwięk

Volkswagen Golf R - Torque vectoring

Dwulitrowy silnik TSI w przedziale od 2100 do 5350 obr/min osiąga teraz moment obrotowy o niemałej wartości 420 Nm, zapewniając autu znakomite przyspieszenie. Przed zakrętem naciskam hamulec. Siłę działania układu można bardzo precyzyjnie dozować, a jego skuteczność nie maleje nawet po kilku okrążeniach toru. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu o zmiennej sile wspomagania Golf R pokonuje zakręty, wiernie trzymając się obranej przez kierowcę linii przejazdu.
Gaz można wcisnąć jeszcze na długo, zanim auto osiągnie szczyt zakrętu, bo układ napędowy 4x4 kieruje siłę napędową tam, gdzie działa ona najefektywniej – do tylnych kół. Dzięki systemowi torque vectoring nawet 100% momentu napędowego może zostać skierowane do koła po zewnętrznej stronie łuku. Pomaga to utrzymać kierunek jazdy nawet przy dużej prędkości i Golf z impetem wyjeżdża z zakrętu. Teraz dopiero zaczyna się jazda! Kolejny przycisk uwalnia nas od ingerencji ESP, więc czas spróbować poślizgu. Niezbyt szybki wjazd w zakręt i nagłe wciśnięcie gazu. Wskazówka obrotomierza mknie po wyświetlaczu, tył auta zmienia kierunek jazdy i Golf sunie w poprzek zakrętu. Szybka sprawa.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

VW Golf RFot. Achim Hartmann

 

Dane producenta VW GOLF R 2.0 TSI 4MOTION PERFORMANCE
Cena 204 110 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
320 KM
5350/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
420 Nm
2100-5350/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
177 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4290 x 1789 x 1458 mm, rozstaw osi 2628 mm, masa własna 1551 kg, pojemność bagażnika 374/1230 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

VW Golf RFot. Achim Hartmann

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA