Sportsvan jest znacznie większy od zwykłego Golfa. Długość nadwozia wzrosła o 8 cm, a rozstaw osi o 5 cm. Jest też wyraźnie wyższy – o 13 cm. W kabinie jest więc czym oddychać. Pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie mają wyjątkowo dużo miejsca na nogi oraz nad głową. Z tyłu w Sportsvanie jest nawet przestronniej niż w większym od niego Passacie. Wszystko za sprawą kanapy przesuwanej o 18 cm w przód lub w tył. Można też regulować kąt pochylenia jej oparcia, by siedzieć wygodniej lub po to, żeby zyskać dodatkowe miejsce na bagaż. Sam bagażnik standardowo ma pojemność 500 l, która po złożeniu oparcia tylnej kanapy (w proporcjach 40/20/40) wzrasta do 1520 litrów.
Za kierownicą siedzi się dość wysoko, więc dobrze widać, co dzieje się wokół auta. Lepszej widoczności służą też okna w szerokim tylnym słupku dachowym. Rozmieszczenie większości elementów obsługi na tablicy rozdzielczej okazuje się prawie takie samo jak w Golfie.
Większe auto więcej waży – średnio o 90 kg. Stąd pomysł, aby zwiększyć moc większości silników od 3 do 10 KM. Tylko podstawowy 1.2 TSI ma ich 85, czyli bez zmian. Najlepszym silnikiem z punktu widzenia ceny i osiągów jest 1.4 TSI (125 KM). Sportsvan prowadzi się pewnie, jest stabilny, przewidywalny i zawsze jedzie tam, gdzie chce kierowca. Cennik startuje od 65 690 zł. Auto jest więc o 6200 zł droższe od standardowego Golfa i o 1 tys. zł droższe od wersji kombi. Jak na Volkswagena, cena do przełknięcia.
Dane producenta | Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI |
Cena | 79 090 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 125 KM/5000-6000 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 200 Nm/1400-4000 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 5,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 125 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy van, dł. x szer. x wys. 4338 x 1807 x 1578 mm, rozstaw osi 2685 mm, masa własna 1362 kg, dopuszczalna ładowność 518 kg, poj. bagażnika 500/1520 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
Naszym zdaniem
Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”
Jako auto rodzinne Sportsvan jest lepszy niż zwykły Golf. Zagraża też Touranowi i Octavii Combi.
To polubisz - Przesuwane fotele
Na tylnej kanapie podróżuje się wygodnie. Można sobie zafundować 18 cm ekstra na nogi i pochylić oparcie.
Tego nie - Różne zawieszenia
W słabszych wersjach silnikowych (do 125 KM) montuje się z tyłu belkę skrętną. Auto będzie się prowadziło gorzej.
Michał Hutyra
amis